artikel

DUBBEL-INTERVIEW. Doosan-dealer ELM neemt ETEC over en gaat specials bouwen

Ondernemen Premium

DUBBEL-INTERVIEW. Doosan-dealer ELM neemt ETEC over en gaat specials bouwen

Doosan-dealer ELM Bouwmachines slaat zijn vleugels uit. Het bedrijf heeft ETEC overgenomen, en is sinds 1 november officieel gevestigd aan de A12 in Waddinxveen. Van daaruit gaan niet alleen Doosans worden geleverd, maar ook specials worden gebouwd. ‘Dit is een logische stap in onze ontwikkeling’, zegt ELM-eigenaar Sander de Regt.

Met ETEC heeft De Regt een roemrucht bedrijf overgenomen. ETEC vindt zijn oorsprong in 1958, toen de in 2016 overleden vader van Henk van Vliet de Handelsonderneming P. van Vliet oprichtte.

In 1988 kwam de Handelsonderneming H.J. van Vliet hierbij. Beide bedrijven gingen in 1995 gezamenlijk verder in Zevenhuizen, en verhuisden in 2005 naar de huidige locatie in Waddinxveen. Onder de naam ETEC ging het bedrijf later specials bouwen. Soms in opdracht, maar vaak ook onder eigen naam.

Sommigen dragen een kettinkje met de naam ETEC, of een tattoo

‘ETEC heeft veel oude klanten, en die zijn heel fanatiek’, vertelt Henk van Vliet met gepaste trots. ‘Bij sommigen gaat het echt ver. Zij dragen een kettinkje met de naam ETEC, of een tattoo. Deze mensen denken in geel, wat altijd onze huiskleur is geweest.’

Van Vliet blijft XCMG adviseren

Henk van Vliet baarde in mei op de TKD opzien met de presentatie van diverse XCMG-machines, en met zijn mededeling dat ETEC het exclusieve importeurschap van deze mega-fabrikant had verworven.
De overname door ELM betekent volgens Van Vliet niet dat de introductie van XCMG in Nederland nu stopt. ‘Maar ik neem daar geen leidende rol meer in. Ik adviseer en begeleid XCMG voor zover dit te combineren valt met de activiteiten van de specials en ELM.’
Van Vliet, die tot nu toe drie XCMG-machines verkocht, wil een vinger aan de pols houden. ‘XCMG heeft gezegd dat het de assemblage in Europa wil gaan doen, en misschien wel in Nederland. Dat zal ik zeker blijven volgen.’
Overigens ligt de focus van XCMG volgens Van Vliet meer op de Duitse dan op de Nederlandse markt.

Ondanks deze emotionele verbondenheid, was het voor Van Vliet onvermijdelijk dat hij ging nadenken over de toekomst van zijn bedrijf. ‘Ik ben nu 57 jaar. Ik heb drie kinderen, maar zij hebben geen interesse om het bedrijf straks voort te zetten. Dus ik heb geen opvolger. Sander en ik kenden elkaar al. Voor mij is het een goed moment om een stapje terug te doen. Sander is nu de baas, ik heb alle vertrouwen in hem.’

Het bouwen van specials is voor ELM ‘een mooie nieuwe markt’

De nieuwe eigenaar van ETEC weet de verdiensten van Van Vliet op waarde te schatten.

‘Ik ben heel blij dat Henk aan ons verbonden blijft voor het bouwen van specials. Daarin kan hij zijn passie kwijt. Op deze manier hebben we er allebei profijt van. Want ik denk dat hier voor ELM Bouwmachines een mooie nieuwe markt ligt. Een verbreding. We hebben nu in één klap alle knowhow in huis, en ook de juiste mensen. Dus wat mij betreft gaan we dit volop doorontwikkelen’, zegt Sander de Regt (38).

Overname ETEC volgt op splitsing ELM

De overname van ETEC volgt op een splitsing van ELM, eerder dit jaar. De Regt en zijn compagnon Wouter van de Vendel besloten het bedrijf in tweeën op te delen.

Van de Vendel gaat als ELM Bleiswijk verder met de landbouwtak. De Regt heeft met ELM Bouwmachines zijn intrek genomen aan de A12 in Waddinxveen, op het voormalige bedrijfscomplex  van ETEC.

Pand in buurtschap Kruisweg was veel te klein geworden

Dat er voor de huisvesting van ELM ooit een oplossing moest komen, was sowieso duidelijk. Met name door de groeiende verkoop van Doosan-materieel was het pand in de buurtschap Kruisweg, bij Bleiswijk, veel te klein geworden.

Tekst gaat door onder de foto.

De te krap geworden werkplaats van ELM in de buurtschap Kruisweg.

Het was een kwestie van passen en meten om met name de grotere machines de werkplaats in te manoeuvreren. Soms was dit letterlijk millimeterwerk. Met enige regelmaat ontstond lakschade die dan later moest worden bijgewerkt. Door het vertrek van ELM Bouwmachines heeft ook de landbouwtak nu weer alle ruimte.

De Regt zocht een pand dat past bij de uitstraling van Doosan

De Regt: ‘Ik was op zoek naar een pand dat past bij de uitstraling en het imago van Doosan. In het verleden had ik wel vaker contact gehad met ETEC, en met Henk. Een paar jaar geleden heb ik al eens een balletje bij hem opgegooid. Dit hier is natuurlijk een prachtige zichtlocatie, zo pal aan de A12. Een mooie plek om allemaal Doosans neer te zetten. En we zijn er natuurlijk enorm op vooruit gegaan qua ruimte. We maken echt een heel grote stap vooruit.’

Volgens De Regt hoefde hij niet lang na te denken toen de gelegenheid zich voordeed om ETEC over te nemen. ‘Als ik het niet had gekocht, had iemand anders het gedaan. Dan krijg je er een concurrent bij in je eigen gebied. Dat wil je niet.’

ETEC-complex is 10.000 vierkante meter groot

Het ETEC-complex beslaat ruim 10.000 vierkante meter. Driekwart daarvan is bebouwd. Het overgrote deel bestaat uit werkplaatsen en loodsen. Het in 1958 opgerichte bedrijf van Van Vliet was hier gevestigd sinds 2005.

Tekst gaat door onder de foto.

Sander de Regt (links) en Henk van Vliet bij een Doosan DX300LC die een verlengde giek heeft gekregen. Specials bouwen wordt een belangrijk onderdeel van het nieuwe ELM Bouwmachines.

De historie van ELM gaat terug tot eind jaren ’20 van de vorige eeuw, toen het bedrijf door Sanders opa werd opgericht als De Regt Landbouwmechanisatie. Later kwam het bedrijf in andere handen, en werd de naam veranderd in: Engelbert Landbouw Mechanisatie (ELM). Sanders inmiddels overleden vader kocht het bedrijf later terug, maar handhaafde de naam ELM.

Met de overname verdubbelt ELM ruim in personeelsomvang

Met de overname van ETEC verdubbelt ELM Bouwmachines ruimschoots in personeelsomvang. Het bedrijf gaat van 12 naar een kleine 30 werknemers.

Van Vliets zoon Nico gaat het transport voor ELM verzorgen. ‘Hij heeft met zijn transportbedrijf pas een nieuwe dieplader gekocht, en kan nu machines tot 100 ton vervoeren’, zegt Henk.

Sander de Regt wil Doosan verder uitbouwen

Sander de Regt wil zich voorlopig concentreren op het verder uitbouwen van Doosan. De specials laat hij over aan Van Vliet. ELM Bouwmachines is Doosan-dealer voor de provincies Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht. De machines worden betrokken via de importeurs Staad en Anema.

Sloopgiek van 35 meter

In Waddinxveen wordt op dit moment gebouwd aan een bijzondere special: een machine met een sloopgiek van maar liefst 35 meter. Deze Etec 888 heeft een Doosan DX530LC-5 als basismachine. De constructie is zodanig dat de 35-meter-sloopgiek kan worden gewisseld naar een verstelbare standaardgiek. ‘Echt een machine waar de huidige markt om vraagt’, meent Sander de Regt.
Henk van Vliet heeft met Etec in het verleden al diverse vergelijkbare high-reach sloopmachines gebouwd. Een sloopgiek van 35 meter bouwde hij drie keer eerder. Maar dit is de eerste keer dat een verwisselbare giek in deze lengte wordt gemaakt.

‘Doosan is een heel mooi merk. De modellen slaan goed aan. Zeker de laatste jaren is de belangstelling enorm toegenomen. Van oudsher hebben wij in onze regio veel vaste klanten. Van hen zijn er steeds meer overgestapt naar Doosan’, aldus De Regt.

Van Vliet ‘maakt alles wat niet standaard is’

Van Vliet zal onder de vlag van ELM, maar deels ook onder de naam ETEC, dus doorgaan met het bouwen van specials. ‘Wij maken alles wat niet standaard is. Longfronts, giekverlengingen, bootkranen, zware funderingsmachines – noem maar op. Daar komt steeds meer vraag naar, zeker nu de markt aantrekt. Je hebt in Nederland niet zo veel constructiebedrijven die kunnen maken wat wij kunnen. Ik ben blij dat ik daar voorlopig mee door kan. Daar krijgt Sander zeker geen spijt van.’

Ook een abonnement op BouwMachines? Dit is al mogelijk vanaf 6,25 euro per maand. Kijk hier naar de mogelijkheden.

Recente achtergrondartikelen over ETEC:

Reageer op dit artikel