artikel

Van Gelder blij met betere procesbeheersing: 3D-gps betaalt zich terug

Ondernemen Premium

Van Gelder blij met betere procesbeheersing: 3D-gps betaalt zich terug

Ongeveer drie jaar geleden investeerde Van Gelder Groep voor het eerst in 3D-gps. Inmiddels is het aannemingsbedrijf ervan overtuigd dat deze investering zichzelf terugverdient. ‘Al is het misschien nog wel belangrijker dat wij onze procesbeheersing hebben geoptimaliseerd’, zegt bedrijfsleider Remco Kok.

De maatvoering van projecten was volgens Kok de aanleiding om te gaan nadenken over 3D-gps. ‘Wij dachten een meerwaarde te zien in 3D-ontwerpen en in 3D-machinebesturing. Daarin zijn we ons toen gaan verdiepen’, aldus Kok, die op de BouwMachines Kennisdag nader ingaat op de voordelen van 3D-gps.

‘3D-gps uitstekend hulpmiddel om het overzicht te bewaren’

De eerste stap van Van Gelder was het aantrekken van twee mensen die goed thuis waren in onder meer 3D-wegontwerp en BIM.

Remco-Kok-Van-Gelder

Remco Kok.

‘Nu we de nodige ervaring hebben opgedaan, weten we dat met name bij complexere werken 3D-gps van toegevoegde waarde is. Alles moet sneller en efficiënter, de tijdsdruk is soms groot. Het is dan zaak om het overzicht te bewaren. 3D-gps is daarbij een uitstekend hulpmiddel.’

Minder faalkosten door nauwkeuriger werken

Een concrete rekensom over daadwerkelijk bespaarde euro’s is moeilijk te maken, geeft Kok aan.

‘Maar de voordelen zijn talrijk’, aldus de bedrijfsleider van Van Gelder. ‘Het 3D-ontwerp gaat rechtstreeks de machine in, daar zit niets meer tussen. We hoeven bijvoorbeeld geen piketjes meer te slaan. Dus die kosten heb je al niet. En je hebt geen grondwerker nodig voor het geven van aanwijzingen. Ook dat is een besparing. Verder werk je nauwkeuriger, dus heb je minder faalkosten. Als je je procesgangen digitaliseert, zie je een afname van de missers op de vloer.’

Autonome machines zonder machinist?

Volgens Kok  is de lat bij Van Gelder omhoog gegaan door het gebruik van 3D-gps. ‘Financieel, maar ook kwalitatief hebben we hier voordeel van.’

Kok kan zich voorstellen dat machines in de toekomst autonoom kunnen draaien, zonder machinist. ‘We hebben een groot tekort aan vaklieden, dus waarom zou je niet automatiseren wat je kúnt automatiseren?’

Ervaring met automatisch 3D-frezen

Eerder dit jaar deed Van Gelder ervaring op met automatisch 3D-frezen. Doel was om de bijna zeven kilometer lange N518 naar het voormalige eiland Marken sneller, veiliger en nauwkeuriger in te meten, te frezen en van een nieuwe toplaag te voorzien.

Meer informatie over BouwMachines Kennisdag

Meer informatie over BouwMachines Kennisdag

In samenwerking met asfaltfreesbedrijf Infra-Techniek werd een door automatiseerde Topcon ontwikkelde techniek toegepast om automatisch  te kunnen 3D-frezen.

Wegdek met 80 kilometer per uur in kaart brengen

Het inmeten gebeurde niet meer handmatig, en ook het markeren van de weg met gespoten cijfers was niet nodig. Voor het inmeten werd een auto ingezet met een RD-M1-scanner van Topcon. Als deze scanner op het voertuig wordt geplaatst, kan het wegdek met maximaal 80 kilometer per uur al rijdend in kaart worden gebracht.

Vervolgens worden de 3D-freesmodellen ingevoerd in de freesmachine, waarna automatisch gps-gestuurd kan worden gefreesd. De diepte wordt bepaald door een sensor op de machine.

Minder onnodig gefreesd en minder asfalt aangevoerd

Van Gelder heeft becijferd dat minder onnodig werd gefreesd. Dit scheelde in de afvoer, en verlengde de levensduur van de freesbeitels. Bovendien hoefde minder asfalt te worden aangevoerd. Van Gelder is ervan overtuigd dat de nieuwe asfaltlaag een constantere dikte en hierdoor ook een langere levensduur heeft.

HIER vindt u meer informatie over de BouwMachines Kennisdag, en kunt u zich aanmelden.

Meer artikelen over de BouwMachines Kennisdag:

 

 

 

 

Reageer op dit artikel