artikel

BouwMachines Kennisdag: efficiëntie verbeteren met volautomatische snelwisselsystemen

Ondernemen Premium

BouwMachines Kennisdag: efficiëntie verbeteren met volautomatische snelwisselsystemen

Werken met slimme machines gaat wat Demarec-directeur Marcel Vening betreft niet enkel over data en digitalisering. ‘Het belangrijkste doel van het slimmer maken van machines, is het verhogen van de efficiëntie. Aan de hand van beschikbare data kunnen processen geoptimaliseerd worden. Maar ook door het inzetten van de juiste machines in combinatie met de juiste uitrustingsstukken is een efficiencyslag te maken.’

‘De combinatie van machine, uitrustingsstuk en machinist is bepalend voor de kwaliteit van een werk. Of nog beter gezegd, de kwaliteit van een werk wordt bepaald door de zwakste schakel in deze drie-eenheid’, stelt Marcel Vening. Vening is directeur van Demarec, importeur van OilQuick volautomatische snelwisselsystemen naast het welbekende Demarec leveringsprogramma.

Nog te vaak ziet hij dat het uitrustingsstuk het sluitstuk is als geïnvesteerd wordt in nieuw materieel. ‘Dan wordt voor veel geld een nieuwe machine gekocht om er vervolgens een tien jaar oud uitrustingsstuk aan te hangen. Door geen gebruik te maken van de juiste tools, wordt niet het optimale rendement behaald.’

Marcel Vening Demarec

Demarec-directeur Marcel Vening constateert dat er door bedrijven nog veel winst is te behalen door te investeren in slimme oplossingen als een volautomatisch snelwisselsysteem.

Interesse voor volautomatische snelwissels groeit

Volautomatische snelwisselsystemen zijn volgens Vening bij uitstek geschikt om de doelmatigheid te verbeteren. Dergelijke systemen, waarbij de machinist voor het wisselen van een uitrustingsstuk de cabine niet hoeft te verlaten, worden nu nog voornamelijk gebruikt door bedrijven actief in de sloopsector. Maar volgens Vening is langzaam maar zeker een kentering gaande. ‘We zien nu ook vanuit andere sectoren interesse voor de volautomatische snelwisselsystemen. Onlangs is de eerste OilQuick snelwissel gemonteerd op een Atlas 1604 spoorbouwmachine. En ook in het grondverzet worden volautomatische snelwissels gebruikt in combinatie met een draaikantelstuk in sandwich-uitvoering. Vanuit overslagbedrijven is er interesse voor deze systemen op een wiellader, waarbij snel gewisseld kan worden tussen een normale bak, hoogkiepbak of palletvorken.’

Hogere productiviteit door snel wisselen

De verbetering van de efficiency dankzij een volautomatisch snelwisselsysteem is mede terug te voeren op een hogere productiviteit. Handmatig een hydraulisch uitrustingsstuk verwisselen vergt al gauw een kwartier. Volautomatisch wisselen kost slechts enkele tientallen seconden. Bovendien leert de ervaring dat machinisten die met een volautomatische snelwissel werken, vaker wisselen van uitrustingsstuk zodat zij voor het werk altijd de juist werktool aan de machine hebben hangen. Dit betekent volgens Vening ook dat een project met minder mankracht en machines kan worden uitgevoerd. ‘En dat is in deze tijd van krapte op de arbeidsmarkt ook een belangrijk aspect.’

Voordelen voor de machinist

De Demarec-directeur wijst tot slot ook op de voordelen van een volautomatisch snelwisselsysteem voor de machinist. ‘Als hij voor het wisselen van de attachments niet meer de cabine uit hoeft, maakt dat het werk voor de machinist fysiek minder zwaar. Bovendien komt het ook veiligheid en welzijn ten goede, bijvoorbeeld als er sprake is van bodemverontreiniging of asbest.’

Dat digitalisering de bouwsector op het terrein van efficiëntie verder gaat brengen, staat voor Marcel Vening vast. ‘Maar er is ook nog veel winst te behalen door slimme oplossingen als een volautomatisch snelwisselsysteem.’

 

HIER vindt u meer informatie over de BouwMachines Kennisdag, en kunt u zich aanmelden.

 

Meer artikelen over de BouwMachines Kennisdag:

Reageer op dit artikel