artikel

INTERVIEW. Bas van de Beeten over stormachtige groei: ‘Een tevreden klant is niet genoeg’

Ondernemen Premium

INTERVIEW. Bas van de Beeten over stormachtige groei: ‘Een tevreden klant is niet genoeg’

Intense jaren zijn het geweest, wil Bas van de Beeten wel toegeven. Werken, altijd maar werken. Niets was te veel gevraagd. Ja, soms was het zwaar. Maar het resultaat mag indrukwekkend worden genoemd.

De Brabantse ondernemer Bas van de Beeten heeft de omzet van zijn grondverzet- en transportbedrijf in tien jaar tijd met maar liefst 600 procent zien toenemen. Het aantal werknemers groeide in die periode van 10 naar 130, het aantal gemotoriseerde eenheden van 20 naar 140.

Voor het overgrote deel gaat het om autonome groei. ‘Het dringt niet altijd goed tot me door, maar eigenlijk mag ik hier best wel trots op zijn.’ 

Dertig nieuwe Caterpillars in vijf jaar

De groei van het bedrijf is ook leverancier Pon niet ontgaan. Alleen al in de afgelopen vijf jaar kocht Bas van de Beeten dertig nieuwe Caterpillars. Het is een bewijs van de stormachtige ontwikkeling die zijn bedrijf doormaakt.

Ondanks de jarenlange economische crisis wist Van de Beeten de omzet sinds 2009 jaar op jaar te verhogen. Hij deed één overname, maar realiseerde hoofdzakelijk autonome groei.  

Nu niet per se meer op zoek naar verdere groei

Alles overziend vindt Van de Beeten het nu, op de drempel van zijn veertigste verjaardag, tijd worden om de zaken anders te gaan aanpakken. Het bedrijf stabiliseren, niet meer per se op zoek gaan naar verdere groei. De organisatie, het materieelpark, de huisvesting; alles is op orde.

‘Wat de toekomst gaat brengen, kan ik niet zeggen. Je weet nooit wat er op je pad komt. De tijd van extreme dingen opzoeken om door te groeien, heb ik nu wel gehad. Maar het ondernemen zit er natuurlijk wel in. En ik ben zeker geen luie ondernemer.’ 

Een van de grootste klanten van Pon Equipment

Bas van de Beeten is een bekende naam in de wereld van het grondverzet. Op de TKD baarde hij opzien door een fonkelnieuwe Cat 323 te laten draaien, helemaal gespoten in de eigen huiskleuren. Van de Beeten was in Nederland een van de eersten die een model uit de nieuwe Cat-serie kocht. 

Bas van de Beeten-met-Cat-D6T-LGP-IMG_1466

‘Bas behoort tot onze grootste klanten’, zegt salesmanager Richard Rooswinkel van Pon Equipment, die al jaren bij Van de Beeten over de vloer komt. De eerste deal met de Veghelse ondernemer kan hij zich nog goed voor de geest halen. Dat was in 2013. ‘We zaten ’s avonds bij Bas thuis aan de keukentafel. Om half twee ’s nachts waren we het eens. Toen hebben we samen een  biertje gedronken. Het was een heel scherpe deal, maar ik zag toen al de ambitie en de groeiplannen van Bas. Daar geloofde ik in, en dat is inmiddels ook wel uitgekomen.’ 

Van de Beeten is merkvast en vindt topmerken belangrijk

Van de Beeten gaat voor A-kwaliteit, vertelt Bas. En hij zal niet snel veranderen. ‘Ik werk graag met vaste klanten en met vaste leveranciers. Je moet weten wat je aan elkaar hebt. Mijn vrachtwagens, wielladers, bedrijfswagens, dozers en kranen zijn al jarenlang van dezelfde leveranciers. Ik ben merkvast. En het zijn allemaal topmerken, dat vind ik belangrijk.’ 

Doordat hij over goed en jong materieel beschikt, heeft Van de Beeten bijna nooit moeite om personeel te vinden, zegt hij. ‘Machinisten voor bandenkranen zijn het moeilijkst te vinden, maar ook dat lukt uiteindelijk wel. Je moet niet de goedkoopste willen zijn, maar wel de beste. In alle opzichten.’ 

‘Uit een tevreden klant mag je geen voldoening halen’

De lat ligt hoog bij Van de Beeten. Hij eist het maximale van zichzelf, en van zijn mensen.

‘Een tevreden klant is voor mij niet genoeg. Daar mag je geen voldoening uit halen. Je moet altijd iets extra’s doen voor een klant. De kwaliteit van het werk moet top zijn, en de service ook. Je moet het anders doen dan een ander. Beter vooral. Een bestaande klant behouden is moeilijker dan een nieuwe klant werven. Pas als een klant jouw ambassadeur wordt, heb je het goed gedaan.’ 

Hij laat een spectaculair filmpje zien van de aanleg van een vijver op een landgoed. ‘Die video heb ik tijdens het werk laten maken door er elke week een drone overheen te laten vliegen. De klant wist hier niets van. Toen de vijver klaar was, heb ik dat filmpje aan hem gegeven. Hij was er hartstikke blij mee, en laat het nu aan iedereen zien. Dit soort dingen doe ik graag voor mijn klanten. Dat is wat ik bedoel met: iets extra’s geven.’ 

‘130 man personeel, en het zijn allemaal toppers’

Bas van de Beeten is zich goed bewust van het feit dat hij het niet alleen kan. Hij prijst zijn personeel. ‘We hebben nu 130 man in dienst, en het zijn allemaal toppers. Geen eentje van hen kan ik missen. We zitten hier in Veghel ook in een perfecte regio. De jongens hebben hier een gezonde kop en de juiste mentaliteit. Ze werken allemaal hard. Ik ben echt blij met ze.’ 

Bas van de Beeten met personeel

Bas van de Beeten met enkele van zijn werknemers. ‘We hebben nu 130 man in dienst, en het zijn allemaal toppers.’

Openheid en eerlijkheid zijn belangrijke kenmerken in de filosofie van Van de Beeten. ‘Ik vertel altijd alles. Dan hoef ik ook niet na te denken wat ik eerder ook alweer had gezegd. Het is zoals het is. Ik heb niets te verbergen.’ 

Het materieel moet er spic en span uitzien

Op zijn materieel is Van de Beeten super-zuinig. Alles moet er spic en span uitzien. Het meeste onderhoud wordt gedaan in eigen beheer.

‘De kranen draaien bij ons tot 18.000 uur, en ik heb vrachtwagens met 1,3 miljoen kilometer op de teller. Maar als je ze ziet, lijken ze net nieuw. Dat is ook wat ik wil. Het materieel is een van de visitekaartjes van je bedrijf. Want het is vaak het eerste dat mensen zien.’ 

Mede om die reden besloot Van de Beeten in 2017 om het gehele materieelpark in de eigen kleuren te laten spuiten, en te voorzien van het nieuw ontwikkelde bedrijfslogo. Dit was een flinke investering, want het bedrijf beschikt over dertig vrachtwagens, vijftig bedrijfsauto’s, 35 kranen, en nog een handvol wielladers, bulldozers en tractoren. ‘Ja, je kan zeggen dat dit veel geld heeft gekost. Maar wij willen onze naam sterker in de markt zetten. Daar is dit een onderdeel van. Het vergroot onze zichtbaarheid.’  

Tranen in de ogen door een vrachtwagen

Zijn materieel kan Bas van de Beeten trots maken, maar ook emotioneren. ‘Als ik onderweg ben en ik zie een vrachtwagen van ons rijden, dan heb ik soms de tranen in mijn ogen staan. Dat vind ik zó mooi. In het weekend ga ik ook weleens stiekem foto’s maken als die vrachtwagens hier staan. Ooit zou ik al ons materieel hier bij elkaar willen hebben. Echt álles. Dat lijkt me zo vet. En dan een open dag organiseren, dat is voor mij een droom. Maar dan moet het ook echt helemaal af zijn. Want je doet iets goed, of je doet het niet. Ik ga er toch nog eens over nadenken.’ 

Altijd al gék op machines

Bas van de Beeten is direct uit de schoolbanken gaan werken in het agrarische loonbedrijf van zijn vader Cor. Chauffeur, machinist, Bas deed van alles. ‘Maar machines, dat was echt mijn ding. Daar was ik gék op.’

Gaandeweg begon het bij Bas steeds meer te kriebelen. Bij het bedrijf van ‘ons pa’ werkten ongeveer tien mensen. ‘Het was moeilijk om geld te verdienen in het loonwerk. Het was niks voor mij, ik zag er geen toekomst in. Ik wil hard en veel werken, maar dan wil ik ook wat verdienen. In het grondverzet en het transport zag ik veel meer kansen.’ 

Bouwen aan het nieuwe Van de Beeten na verkoop materieel

In 2009 trok Bas de stoute schoenen aan. Hij zette op papier over welke machines vaders bedrijf beschikte, en ging op een avond naar loonbedrijf Jennissen in het nabijgelegen Den Dungen. Lang verhaal kort: nog diezelfde nacht had Bas het materieel verkocht.

Vanaf dat moment ging hij bouwen aan het nieuwe Van de Beeten. Soms ging dit met reuzenstappen. Het grondverzet voor de bouw van een distributiecentrum in Tiel (‘een plak van 14 hectare’), was een ijkpunt. Ook de bouw van een bedrijfshal voor Lidl in het Engelse Southampton, de eerste overzeese opdracht, was een mijlpaal. Van de Beeten voerde dit werk uit in onderaanneming voor Bouwbedrijf Van de Ven. Een derde grote stap was de overname van Meulendijks Grondverzet & Transport, in 2012.

Elk jaar 25 procent groei, maar wel ‘klappen van de zweep’ gehad

‘Elk jaar zijn we gemiddeld met ongeveer 25 procent gegroeid’, vertelt Bas van de Beeten. ‘Maar je bokt overal tegenin, komt op nieuwe terreinen, en dan krijg je ook wel klappen van de zweep natuurlijk. Het is echt niet alleen maar over rozen gegaan. We hebben ook grote tegenslagen gehad. Toch zijn we elke keer weer opgestaan. Van alle tegenslagen hebben we geleerd. Daarom staan we nu hier.’ 

De ordners gingen mee de skilift in

Vooral in de beginjaren pleegde Van de Beeten roofbouw op zichzelf. Hij werkte van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat, zes of zeven dagen per week. Tijdens de wintersport nam hij niet alleen zijn telefoon, maar zelfs ordners mee in de skilift. Elke minuut, elke seconde wilde hij benutten.

‘Alles hing aan mij, het hele bedrijf. Toen heb ik weleens gezegd: als ik zo doorga, red ik het niet. Soms stond ik onder de douche, en dan was ik helemaal van de wereld.’ 

Ongeleid projectiel op zoek naar tegengas

Uiteindelijk wist Bas van de Beeten dat hij mensen om zich heen moest verzamelen die hem tegengas konden geven. Geen jaknikkers, maar krachtige figuren die hem zo nodig ook aan de jas zouden trekken.

‘Ik was een ongeleid projectiel, ging altijd volle bak overal dwars doorheen. Dat moest anders. Langzaam maar zeker zijn we gaan veranderen naar een meer professionele organisatie. Het hele bedrijf mag natuurlijk niet van één man afhankelijk zijn, dat kan niet meer. We moesten bijvoorbeeld een MT hebben, en een projectbureau.’ 

‘Doe wat je zegt, en zeg wat je doet’

Het bedrijf is nu verdeeld in drie divisies met elk een eigen leidinggevende aan het hoofd: een divisie voor infraprojecten, eentje voor buitenruimtelijke projecten en een voor regieprojecten.

‘We kunnen nog steeds alles, maar de taken en verantwoordelijkheden zijn nu duidelijker verdeeld. Ik heb mensen om me heen die me kunnen inspireren, die me een spiegel kunnen voorhouden. Het is belangrijk dat dit andersom ook zo werkt. Binnen het bedrijf moet je elkáár inspireren. Verder is het allemaal niet zo moeilijk. Doe wat je zegt, en zeg wat je doet: dáár gaat het om. Dan krijgen mensen vertrouwen in je. En vertrouwen is de basis van alles.’

 

 

 

 

 

 

 

Reageer op dit artikel