artikel

Hyundai klaar voor de aanval; nieuwbouw België uitvalsbasis voor Europese groei

Ondernemen Premium

Hyundai klaar voor de aanval; nieuwbouw België uitvalsbasis voor Europese groei

Hyundai is in Europa fors aan het investeren. Dit is een direct uitvloeisel van de torenhoge ambitie om door te dringen tot de mondiale top-5. Vanuit een fonkelnieuw Europees hoofdkantoor in het Belgische Tessenderlo, net over de Nederlandse grens nabij Antwerpen, moet de groeistrategie voor dit continent haar beslag krijgen. ‘Prognoses laten zien dat de markt de komende tijd stabiliseert of zelfs licht zal dalen. Dus we zullen vooral marktaandeel moeten winnen.’

Wie het nieuwe hoofdkantoor van Hyundai Construction Equipment in Tessenderlo bezoekt, ziet in één oogopslag dat het de Zuid-Koreaanse materieelfabrikant ernst is met de plannen voor Europa.

Hyundai investeerde 30 miljoen in de nieuwbouw

Een bedrag van 30 miljoen euro heeft Hyundai in de nieuwbouw geïnvesteerd. Het pand is duidelijk gebouwd op de groei, en om het complex heen ligt nog voldoende eigen grond voor verdere uitbreiding in de toekomst.

‘In dit gebouw hopen we tot 2025 vooruit te kunnen’, zegt marketingmanager Paul Sysmans. ‘Als we ruimte tekort komen voor bijvoorbeeld ons magazijn, kunnen we verder uitbouwen. Op deze plek kunnen we echt onze vleugels uitslaan.’ Om het concreet te maken: de eigen grond meet 81.000 vierkante meter, waarvan nu ongeveer een kwart is bebouwd.

Magazijn verdubbeld, op een A-locatie

‘Behalve met de ruimte, zijn we ook heel blij met de ligging, pal aan de E313, de snelweg Antwerpen-Luik. Een A-locatie, dit is precies wat we wilden’, vult accountmanager Bart Brepoels aan. Bij de vorige huisvesting in het nabijgelegen Geel barstte het onderdelenmagazijn bijna letterlijk uit zijn voegen.

magazijn-Hyundai-Tessenderlo-IMG_1597-min

‘We hebben de capaciteit van ons magazijn hier kunnen verdubbelen, dat was hoog nodig’, weet Brepoels. ‘Ons trainings- en opleidingscentrum zat in Geel een paar kilometer verderop, dat was ook niet ideaal. Nu hebben we alles onder één dak. Vanuit hier hebben we een goede verbinding met de haven in Antwerpen. Dat is van belang omdat daar de machines voor de Europese markt binnenkomen. Verder kunnen we hier dealers en klanten ontvangen, en op een betere manier commerciële en technische trainingen aanbieden voor onze distributeurs. Wat ons betreft is dit helemaal af.’

Openstaande vacatures

Hyundai CE heeft in Europa 115 mensen in dienst. Van hen werken er ongeveer 85 vanuit Tessenderlo, en tien vanuit het logistieke centrum Zwijndrecht in het Antwerpse havengebied.

De materieelfabrikant heeft daarnaast eigen werknemers gestationeerd in Engeland, Frankrijk en Duitsland. Voor Tessenderlo staan diverse vacatures open. Het is moeilijk om geschikt personeel te vinden. ‘Maar we hebben met deze nieuwbouw wel een aantrekkelijke werkplek te bieden, dat kan ook helpen bij het werven van de juiste mensen’, meent Brepoels.

Te zien in Tessenderlo: een oude Hyundai Robex 130W

In Tessenderlo is ook een ruimte ingericht waar machines kunnen worden getoond. Blikvanger in deze showroom is een oude Hyundai Robex 130W. Deze machine (zie foto) werd in 1995 als een van de eerste exemplaren geassembleerd in Geel.

Hyundai-Robex-130W-uit-1995-min

Ruim 8.000 uur heeft de bandenkraan gedraaid in het grondverzet, de wegenbouw en de sloop. De meeste onderdelen zijn nog origineel. Hyundai heeft de machine teruggekocht om tentoon te stellen. In België wordt al jarenlang niet meer geassembleerd.

94 % onderdelen voorradig

Het magazijn omvat met zijn 12.000 vierkante meter meer dan de helft van de bebouwing in Tessenderlo. Klanten die onderdelen vóór 16 uur bestellen, kunnen hun zending de volgende ochtend om 7 uur tegemoet zien.

In totaal 75.000 onderdelen zijn direct uit voorraad leverbaar. Volgens Hyundai is 94 procent van de onderdelen in het magazijn voorradig. Grenzend aan het magazijn is ruim 4.000 meter grond beschikbaar voor toekomstige uitbreiding. ‘Op die manier kunnen we de verwachte groei tot 2025 opvangen’, legt Brepoels uit.

Trots op het nieuwe trainingscentrum

Trots is Hyundai op het nieuwe trainings- en opleidingscentrum. Brepoels: ‘Hier worden technische trainingen op verschillende niveaus gegeven, maar ook bijvoorbeeld verkoop- en administratieve trainingen. Bij de technische trainingen wordt na de theorie de praktijk geoefend. Hiervoor hebben we speciaal geprepareerde machines tot onze beschikking in diverse gewichtsklassen.’

‘Indrukwekkend groeipad’

Marketingmanager Paul Sysmans heeft de geschiedenis van Hyundai in kaart gebracht. Daarbij heeft hij gekeken naar de algehele bedrijfshistorie, met bijzondere aandacht voor de ontwikkelingen in Europa. Hyundai opende hier voor het eerst een vestiging in 1992, in Rotterdam. Sysmans spreekt van ‘een indrukwekkend groeipad’ dat de fabrikant heeft afgelegd.

Levertijden lopen op

Hyundai verscheept jaarlijks ongeveer 3500 graafmachines en 3500 heftrucks naar de Antwerpse haven. In het logistiek centrum Zwijndrecht worden de machines klaargemaakt voor aflevering bij de Europese dealers. Normaal gesproken zit tussen het moment van bestellen en de aflevering bij de dealer drie à vier maanden.

‘Helaas merken we dat de levertijd begint op te lopen naar vijf, soms zes maanden’, zegt de Nederlander Alain Worp, managing director en daarmee de hoogste baas van Hyundai in Europa. ‘Wij kunnen daar weinig aan veranderen’, licht Worp toe. ‘Het heeft vooral te maken met de beschikbaarheid van hydraulische en andere sleutelcomponenten die wij niet in eigen huis fabriceren. Daar zien we dat de vraag momenteel groter is dan het aanbod. Wij zijn niet de enigen die hiermee te maken hebben. Het is een wereldwijd probleem.’

In 1985 begon Hyundai met het ontwikkelen en produceren van bouwmaterieel. Dertig jaar later waren wereldwijd 500.000 machines aan de man gebracht. Anno 2018 verkoopt het bedrijf materieel via 500 distributeurs in 140 landen.

Wereldwijde omzet van 2,3 naar 5,2 miljard

‘Het doel van Hyundai ‘, weet Sysmans, ‘is om de omzet wereldwijd te verhogen van 2,3 miljard euro in 2017 naar 2,5 miljard dit jaar. In 2023 willen we uitkomen op 5,2 miljard euro. Europa, dat op dit moment goed is voor 13 procent van de omzet, zal daar uiteraard zijn steentje aan bijdragen.’

‘Wij willen onze omzet in Europa verdubbelen. Prognoses laten zien dat de markt de komende tijd stabiliseert of zelfs licht zal dalen. Dus we zullen vooral marktaandeel moeten winnen. In feite zullen we ons marktaandeel moeten verdubbelen’, zegt Sysmans.

Groeipotentie bij minigravers en wielladers

Volgens de marketingmanager ligt er voor Europa, en dus ook Nederland, onder meer groeipotentie bij de minigravers en de wielladers: ‘Bij de mini’s is sprake van verregaande ontwikkelingen. Een partnership is in aantocht. Ook bij wielladers willen we zelf nieuwe modellen ontwikkelen, of in partnerschip met anderen. Hier wordt hard aan gewerkt.’

Behalve aan verbreding van het portfolio, werkt Hyundai ook aan uitbreiding en verbetering van het Europese dealernetwerk. Een sterkere positie in de verhuurmarkt moet gaan leiden tot betere zichtbaarheid.

Dealers zijn voor Hyundai ‘cruciaal’

Dealers zijn voor Hyundai ‘cruciaal’, zegt Sysmans.

‘Dan gaat het om kwantiteit en kwaliteit. Met kwantiteit bedoel ik de verkoop van het aantal machines, met kwaliteit doel ik op de serviceverlening door de dealer. Kan een machine bij een storing binnen de afgesproken tijd worden hersteld, zijn onderdelen tijdig beschikbaar? Daarnaast zijn onze dealers voor ons een belangrijke bron van informatie over de markt in hun land of regio. Een dealer is een klant van ons, maar ook een extensie van onze organisatie. Daarom willen wij uitsluitend met de beste dealers werken.’

Van der Spek valt in de gewenste topcategorie

Volgens Sysmans valt Van der Spek, de enige importeur en dealer van Hyundai in Nederland, in de gewenste topcategorie.

Jan Nolles, directeur van Van der Spek, is dan ook vastbesloten om zijn bijdrage te leveren aan de beoogde groei: ‘Al kunnen we dat niet alleen. We hebben de hulp van Hyundai hier keihard bij nodig. Maar wij zijn verdorie winnaars. We hebben zuinige machines en goed geprijsde onderdelen. We kunnen de vergelijking met al onze concurrenten doorstaan. Daarom ben ik ervan overtuigd dat we flinke sprongen kunnen gaan maken. We hebben een goed product, dus wij durven de uitdaging wel aan.’

‘Alles moet top zijn’

Sysmans zegt dat Hyundai zijn dealers koestert. Waar nodig wordt ondersteuning geboden. Dealers die blijvend mindere resultaten behalen, worden vervangen. ‘Alles moet top zijn. Het product, maar ook onze dealers.’

 

BEKIJK HIER ONS MERKDOSSIER OVER HYUNDAI

 

Hyundai… aan de Hyundailaan

Het Europese hoofdkantoor van Hyundai CE heeft een opmerkelijk adres: het bedrijf is gevestigd aan de Hyundailaan.

De gemeente Tessenderlo heeft de straat zo genoemd, omdat Hyundai hier de eerste bewoner was. Bovendien was de gemeente erg blij met de komst van Hyundai en de werkgelegenheid die dit met zich meebracht.

Burgemeester Fons Verwimp toonde zich in 2013, toen Hyundai de grond kocht, ‘verheugd’ en sprak in de media van ‘positief nieuws’.

Reageer op dit artikel