artikel

Daverende primeur: elektrische mini-graver van Nederlandse bodem

Ondernemen Premium

Daverende primeur: elektrische mini-graver van Nederlandse bodem

De nieuwe Nederlandse onderneming Electric Special Technics (EST) lanceert een elektrische mini-graafmachine op accu’s. Het is het eerste Nederlandse bedrijf dat onder een eigen merknaam elektrische mini’s op de markt brengt. Wereldwijd is slechts één vergelijkbaar bedrijf actief. De machine gaat Limach heten.

Op dit moment zijn drie Limach-machines verkocht. Een vierde draait al in de verhuur.

EST zegt in staat te zijn om wekelijks twee machines af te leveren in de range van 2 tot 9 ton. Ook is er de mogelijkheid om grotere machines te elektrificeren.

Verbrandingsmotor Volvo vervangen

Initiatiefnemers en eigenaren van EST zijn Rens de Bruijn van het gelijknamige grondverzet- en handelsbedrijf, zijn werknemer Bas Lieftink, en Gert van de Zandschulp van V.d. Zandschulp Grond- & Sloopwerken en Rent4All Machineverhuur.

De Limach is een omgebouwde mini-graver van Volvo. De verbrandingsmotor is vervangen door een elektromotor en een lithium-ijzer-fosfaat-accupakket.

Machines aan een kabel zijn er meer

Diverse bestaande merken bieden elektrische mini-gravers aan. Dan gaat het echter om machines die worden gevoed met een 380V-kabel. Voorbeelden hiervan zijn Kubota, Takeuchi en Bobcat.

In Zwitserland is onder de naam Suncar een startup actief die diesel-Takeuchi’s ombouwt naar elektrisch met een accupakket. Voor zover bekend is EST, na Suncar, wereldwijd nu het tweede bedrijf dat zich volledig toelegt op het vermarkten van elektrische mini-gravers op accu’s.

Samenwerking met Gepro Electronics

Voor de ontwikkeling van software en elektronica voor de Limachs werkt EST samen met Gepro Electronics.

Dit bedrijf heeft onder meer ook meegewerkt aan de ontwikkeling van slimme stekkers aan laadpalen voor elektrische auto’s.

Acht uur onafgebroken draaien

EST claimt dat met een Limach ‘bijna’ acht uur onafgebroken kan worden gedraaid. De oplaadtijd bedraagt dan eveneens acht uur. Een uur werken, betekent achteraf een uur opladen.

Over de verwachte levensduur van de batterijen is EST nu tevreden. Na tien jaar draaien en ongeveer 2000 keer opladen zou het accupakket nog op 80 procent van zijn vermogen zitten.

Duurder in aanschaf, goedkoper in gebruik en onderhoud

Een Limach is ongeveer tweeënhalf keer zo duur als een diesel aangedreven variant.

‘Hier staat tegenover dat in 10.000 draaiuren ongeveer 30.000 liter brandstof wordt bespaard’, zegt Rens de Bruijn. Bas Lieftink wijst op de lagere onderhoudskosten.

Fiscale voordelen met MIA/Vamil-regeling

Daarnaast, benadrukt De Bruijn, vallen de Limach-machines onder de MIA/Vamil-regeling. Met de MIA kan worden geprofiteerd van een extra investeringsaftrek die kan oplopen tot 36 procent van het investeringsbedrag.

Met de Vamil kan 75 procent van de investeringskosten worden afgeschreven op een door de koper te bepalen moment.

‘Dit is wat opdrachtgevers vragen’

De Bruijn en Lieftink zijn ervan overtuigd dat de elektrische mini-graver in een grote behoefte gaat voorzien. ‘Emissievrij en geluidsarm werken is de toekomst’, zegt Lieftink.

‘Dit is wat opdrachtgevers vragen. Bij binnenstedelijke of inpandige projecten is dit een uitkomst.’

In halfjaar praktijk geen grote problemen gehad

Met de eerst gebouwde Limach (zie foto) is inmiddels een halfjaar praktijkervaring opgedaan via Rent4All.

‘De machine is op alle denkbare manieren ingezet bij grond- en sloopwerk, en we hebben geen noemenswaardige storingen of problemen gehad. Daarom durven we het nu aan om de stap te zetten naar het op de markt brengen van deze machines’, aldus De Bruijn.

Presentatie Limach in Harderwijk

De Limach is vrijdag 26 oktober 2018 gepresenteerd op het Bouw- & Infra Park bij het SOMA College in Harderwijk.

Meer Premium-artikelen van BouwMachines lezen? Meld u hier aan voor een gratis account.

Meer nieuws over elektrificering

Reageer op dit artikel