artikel

Verhoeven evolueert tot Takeuchi partner

Ondernemen Premium

Verhoeven evolueert tot Takeuchi partner

Verhoeven heeft na de overname in 2014 van Schäfer, Takeuchi importeur in Duitsland en Polen, een stormachtige groei doorgemaakt. Dit jaar verwacht de Verhoeven Group, met het hoofdkantoor in Maarheeze, in Europa zo’n 3.000 Takeuchi machines weg te zetten. De introductie van de succesvolle TB225, waarvan Verhoeven aan de wieg stond, bewijst dat het bedrijf bij de Japanse machinebouwer steeds meer in de melk te brokkelen heeft. Hoe een Brabants familiebedrijf een grote speler werd.

Met de overname van de Duitse Takeuchi importeur Schäfer in 2014 werd Verhoeven in één klap de grootste importeur in Europa van de Japanse machinebouwer. ‘Schäfer was destijds goed voor de afzet van zo’n 1.000 Takeuchi machines per jaar. Inmiddels hebben we dat aantal in Duitsland weten te verdubbelen’, aldus Rob Slenders, productmanager bij Verhoeven.

Slenders, eind dit jaar 25 jaar werkzaam bij Verhoeven waarvan nu bijna vijf jaar als productmanager, herinnert zich nog goed dat Verhoeven in 1997 importeur werd van Takeuchi voor de Benelux. ‘We mikten toen op de verkoop van zo’n 100 machines per jaar’, verhaalt Slenders.

 

Aan tafel bij de machineconstructeurs van Takeuchi

Anno 2018 verkoopt de Verhoeven Group in Europa zo’n 3.000 Takeuchi’s. ‘Met dergelijke volumes word je vanzelf belangrijk voor een fabrikant. Tegenwoordig vlieg ik zo’n vier keer per jaar naar Japan voor intensief overleg en twee keer per jaar komt een Japanse delegatie naar Maarheeze. We zijn dus regelmatig face-to-face met elkaar in gesprek. Daarnaast is er natuurlijk veelvuldig contact per telefoon en mail’, vertelt Slenders.

Uiteindelijk profiteren ook onze klanten van de inbreng die wij als Verhoeven Group nu bij Takeuchi hebben

Door te investeren in een goede relatie met de Japanse machinebouwer, lukte het Verhoeven uiteindelijk ook om met de machineconstructeurs van Takeuchi aan tafel te komen en deel uit te maken van hun development team. Slenders: ‘Dat was ook ons doel, zodat we kunnen meedenken over een nieuw te ontwikkelen machine, nog vóór deze in productie gaat. Dat draagt bij aan het succes van de Verhoeven Group, maar is ook goed voor Takeuchi. Voorheen waren we enkel leverancier van Takeuchi, nu zijn we echt partners. Uiteindelijk profiteren ook onze klanten van de inbreng die wij als Verhoeven Group nu bij Takeuchi hebben. We maken ons sterk voor nog betere machines die goed aansluiten bij de wensen van de markt.’

 

‘Takeuchi te kostbaar voor Aziatische markt’

Europa, en ook de Verenigde Staten, zijn de belangrijkste markten voor Takeuchi. Een klein deel van de machines die Takeuchi bouwt is bedoeld voor de Aziatische thuismarkt. De overige machines vinden hun weg naar Europa en de VS. Dat het marktaandeel in Azië zo klein is, is volgens Slenders een gevolg van de veeleisende Europese gebruikers. ‘Een Japanse machinist heeft minder comfortwensen. Takeuchi bouwt de machines zo goed en compleet, dat ze in feite te kostbaar zijn voor de Aziatische markt.’

De machines worden door Takeuchi zo compleet mogelijk afgeleverd met allerlei opties. Slenders: ‘Deels is dat om de doorlooptijd te verkorten, maar wij zijn ook van mening dat extra opties in een productieproces efficiënter kunnen worden ingebouwd dan achteraf. Ondanks dat worden hier in de werkplaats ook nog steeds machines klantspecifiek aangepast. De Nederlandse machinist wil altijd nog wat extra’s. Dat maakt de levertijden in Nederland vaak ook langer. In Duitsland kunnen we machines doorgaans sneller uitleveren, omdat uit ‘slechts’ vier afleverpakketten kan worden gekozen.’

Nederlandse inbreng bij Takeuchi TB225

Slenders heeft ervaren dat de Japanse machinebouwers de inbreng van Verhoeven aan de gesprekstafel steeds serieuzer nemen. ‘Het ultieme voorbeeld daarvan is de ontwikkeling van de Takeuchi TB225. Die machine, een echte aanhangermachine,  is mede op initiatief van Verhoeven ontwikkeld op basis van vragen uit de markt.’

In 2015 legde Slenders het plan voor de TB225 in Japan op tafel. Het moest een machine worden die vervoerd kan worden op een aanhanger en voldoende kracht en stabiliteit heeft. Met cijfers moest hij onderbouwen dat voor een dergelijke aanhangwagenmachine een markt zou zijn. ‘We hebben hardop uitgesproken: ‘Als jullie dit kunnen bouwen, dan kopen wij het eerste jaar 350 machines van jullie.’’

Uiteindelijk is er een prototype naar Nederland gekomen om te laten testen door klanten van Verhoeven. De feedback die dat opleverde is gebruikt om de machine verder te finetunen. Afgelopen voorjaar is de TB225 met succes geïntroduceerd. Inmiddels zijn van de TB225 in de Benelux en Duitsland een paar honderd machines afgeleverd.

 

Takeuchi ontwikkelt door

Voor Slenders zit daarmee zijn werk met betrekking tot de TB225 erop. ‘Inmiddels werk ik al weer een tijdje aan een volgend project, misschien nog wel interessanter dan de komst van de TB225. Maar dat is allemaal nog geheim’, lacht hij. Wel wil hij kwijt dat de nieuw te ontwikkelen machine een echte aanvulling vormt op het bestaande gamma van Takeuchi, in een voor de fabrikant nieuwe gewichtsklasse. De machine, waarbij volgens Slenders qua technologie echt sprake is van een upgrade, moet in april op de Bauma staan.

Takeuchi komt met een nieuwe machine, in een voor de fabrikant nieuwe gewichtsklasse

De productmanager vertelt dat het prototype binnenkort naar Europa komt om uitvoerig getest te worden. Ook de engineers vanuit Japan zijn daarbij aanwezig. Op een geheime locatie wordt de machine dan onder verschillende condities getest. De bevindingen moeten erin resulteren dat het eindproduct volledig aansluit bij de wensen vanuit de markt.

Een elektrische Takeuchi zit volgens Slenders nog niet direct in de pijplijn. ‘In 2016 stond op de Bauma een elektrisch machine, gebouwd op basis van een Takeuchi door het Zwitserse bedrijf Suncar. Takeuchi zelf had daar geen enkele bemoeienis mee. Het concept van een elektrische machine kan enkel slagen als de machine affabriek kan worden geleverd. Achteraf een dieselmachine ombouwen naar een machine met elektromotor is in mijn optiek uiteindelijk te duur.’

 

‘Hybride machines prima alternatief

‘Onze hybride versies van de TB210RH en TB216RH zijn trouwens een prima alternatief voor een accumachine’, geeft de productmanagereel goedkoper. De aanpassingen om deze machines hybride uit te voeren, doen we hier in Europa. Met name vanuit verhuurbedrijven zien we een groeiende belangstelling voor hybride machines.’

Overigens bouwde Takeuchi acht jaar geleden al een elektrische machine, aldus Slenders. ‘Dat was de TB117E. Dat concept is uiteindelijk in de ijskast verdwenen, vanwege vraagstukken rondom de veiligheid van batterijen en vanwege de kosten. Vanzelfsprekend worden ontwikkelingen rondom elektrische machines nauwlettend gevolgd. Ik verwacht ook dat veel fabrikanten op de komende Bauma op dit gebied het één en ander zullen laten zien. Ik zou ook zeker komen kijken op de stand van Takeuchi’, sluit Slenders enigszins geheimzinnig af.

Foto's

Reageer op dit artikel