artikel

Hyundai jaagt op mondiale top-5

Ondernemen Premium

Hyundai wil doorstoten naar de mondiale top-5 van materieelfabrikanten. In 2023 moet het zover zijn. Dit betekent dat de jaaromzet, die in 2017 op ruim 2,3 miljard euro lag, grofweg zal moeten verdrievoudigen. ‘We zijn goed op weg. In 2017 zijn we met 30 procent gegroeid’, zei CEO Kong Ki-Young onlangs in thuishaven Seoul, tijdens een bijeenkomst voor dealers en klanten. BouwMachines was erbij en doet verslag.

Hyundai jaagt op mondiale top-5
Alain Worp (rechts) en Jan Nolles bij ’s werelds grootste scheepswerf, van Hyundai. ‘We zien volop kansen voor verdere groei in Europa en Nederland.’

In april 2017 maakte Hyundai Construction Equipment zich los van het moederbedrijf, om zelfstandig verder te gaan. Inmiddels is de materieelfabrikant genoteerd aan de Zuid-Koreaanse beurs.

Afgaande op de woorden van Kong, gaat het crescendo. Volgens de topman ligt het bedrijf op koers om in 2018 opnieuw ongeveer 30 procent te groeien in vergelijking met het voorgaande jaar. 

In alle opzichten moet Hyundai top zijn, vindt de CEO

Kong laat er geen misverstand over bestaan dat Hyundai in zijn ogen een topproduct moet leveren, in alle opzichten. Het dealer- en distributienetwerk moet meer dan goed zijn, en dit geldt ook voor de machines, de service, het onderhoud en de marketing. Hyundai zegt fors te investeren om aan alle randvoorwaarden voor een succesvolle groei te voldoen.

FOTO-04A-Hyundai-naar-top-5-IMG_0492

Beeld van de Hyundai-fabriek in Ulsan. 

Bij dit alles staat de klant centraal, benadrukte Kong in Seoul. ‘De klant heeft altijd gelijk.’

Tot de aanwezige dealers en klanten, zei hij: ‘Ik beloof dat we in de toekomst nóg meer naar u gaan luisteren.’ Dit moet er mede toe leiden dat Hyundai een van de meest innovatieve bedrijven in de materieelsector wordt, aldus Kong. 

 

Veel groeipotentie in Europa

De Nederlander Alain Worp (51) is algemeen directeur, en daarmee als gedelegeerd bestuurder de hoogste baas van Hyundai Construction Equipment in Europa. Samen met ruim honderd medewerkers geeft hij de groeistrategie gestalte vanuit een fonkelnieuw gebouw in het Belgische Tessenderlo. Worp was in Zuid-Korea een van de gastheren voor het internationale gezelschap. Behalve veel dealers en klanten uit Europese landen, was met name India ook goed vertegenwoordigd tijdens de zogeheten VIP-tour. 

‘In Europa zien we veel groeipotentie’, vertelde Worp, ‘maar ook daarbuiten zijn we bezig aan een sterke opmars. We zijn natuurlijk een global player. In onder meer India gaat het heel erg goed. Daar hebben we nu een marktaandeel van tegen de 20 procent.’ 

Hyundai heeft de grootste scheepswerf ter wereld

Hyundai Construction Equipment was tot het voorjaar van 2017 een divisie van Hyundai Heavy Industries. Het meest aansprekende onderdeel hiervan is een enorme scheepswerf in de havenstad Ulsan. Deze staat bekend als de grootste scheepswerf ter wereld. ‘Ik kan me tijden herinneren dat daar per jaar 120 of 130 grote zeeschepen werden gebouwd’, aldus Worp. 

FOTO-02-Hyundai-naar-top-5-IIMG_0503

Overzicht van de assemblagefabriek in Ulsan. Jaarlijks rollen hier ruim 15.000 machines van de band.

De divisie Construction Equipment (CE) kon als relatief klein onderdeel van het grotere geheel niet altijd voldoende slagkracht ontwikkelen om de gewenste expansie gestalte te geven. De verzelfstandiging voelt voor mensen binnen het bedrijf daarom als een zegen. 

Alain Worp: ‘We zitten in een volgende dimensie. We zijn nóg meer gecommitteerd, nóg meer gedreven. Als divisie van een grote groep heb je altijd te maken met stof en ruis op de communicatielijnen – dat houd je niet tegen. Nu zijn we in staat om sneller te reageren en sneller te handelen. Er is 100 procent focus op onze corebusiness. Geen verwatering meer met andere takken van sport binnen het conglomeraat. Een positieve evolutie voor HCE dus.’

Europa is op dit moment goed voor 13 procent van de omzet

Gelijktijdig met de verzelfstandiging en de beursgang is de lat hoog gelegd. Binnen vijf jaar wil Hyundai met zijn grondverzetmachines en vorkheftrucks opstomen naar de mondiale top-5. Bestuursvoorzitter Kong riep dat in zijn toespraak tijdens het welkomstdiner nog maar eens in herinnering. 

FOTO-03-Hyundai-naar-top-5-IMG_0581

Een reeks gieken ligt klaar om te worden opgebouwd.

Europa is op dit moment met 300 miljoen euro goed voor ongeveer 13 procent van de omzet van Hyundai CE. Dat moet binnen vijf jaar naar 600 miljoen, zegt Worp zonder blikken of blozen.

Marktaandeel moet in Europa van 3 naar 6 procent  

Wel spreekt hij van ‘een enorme ambitie’. Uiteraard gaat het om omzet en geld, voegt hij daaraan toe, maar nog liever kijkt Worp naar marktaandeel. ‘Want dat zegt veel meer over je positie op de markt. Daarom is ons marktaandeel wat mij betreft altijd leidend.’ In Europa ligt Hyundai’s marktaandeel nu op zo’n 3 procent. ‘We willen groeien naar 6 procent.’ 

Worp heeft in grote lijnen voor ogen bij welke productgroepen de groei zich moet gaan voltrekken, en in welke mate. ‘Bij mini’s gaat het om de grootste volumes. Daar kunnen we ons marktaandeel fors vergroten. Maar ook bij het zware materieel is op alle fronten ruimte voor groei.’

De omzet is al diverse keren verdubbeld

Kijkend naar de geschiedenis van Hyundai in Europa, gelooft Worp in de haalbaarheid van de doelstellingen. ‘We zijn pas een goede 25 jaar bezig. In 1992 zijn we begonnen op een klein kantoortje in Rotterdam. In 1995 zijn we verhuisd naar het Belgische Geel, en in 2017 hebben we onze nieuwbouw in Tessenderlo geopend. In de tussentijd hebben we een heel grote groei gekend. Diverse keren hebben we in opeenvolgende jaren de omzet zien verdubbelen. Dat sterkt mij in het geloof dat de nu uitgesproken groeiambitie haalbaar is. Het is aan ons om de volgende stap te zetten.’ 

Eerst moet nu het dealernetwerk op orde

Eerste prioriteit is het op orde brengen van het dealernetwerk. Voor het grondverzet zijn in Europa 70 dealers actief, voor vorkheftrucks een vergelijkbaar aantal.

FOTO-04C-Hyundai-naar-top-5-IMG_0590

Volop bedrijvigheid in de fabriek in Ulsan.

Worp: ‘Er zijn landen waar we geen complete geografische dekking hebben. Dit geldt bijvoorbeeld voor Duitsland en Italië. In Duitsland dekken we nu maar 60 procent af. Daar liggen nog enorme kansen. Daarnaast bieden sommige van onze dealers niet het complete gamma aan. Ook dáár is nog grote vooruitgang te boeken. We hebben een dealerdevelopmentteam gevormd dat fulltime hiermee bezig is.’ 

 Dealers zijn sleutel naar succesvolle toekomst

Volgens Worp zijn de dealers voor Hyundai de sleutel naar een succesvolle toekomst. ‘Daarom vragen we van hen betrokkenheid bij alle uitdagingen waarvoor we staan. We hopen en rekenen op maximaal commitment. Ook vragen wij onze dealers om van Hyundai hun hoofdmerk te maken, voor zover dit nog niet het geval is.’  

Verbreden van het portofolio? ‘Je moet wel weten wat je doet’

Een andere mogelijkheid om marktaandeel te vergroten, is verbreding van het portfolio. Alain Worp wil daarmee voorzichtig zijn. ‘Je moet wel weten wat je doet. Ik denk dat je heel selectief moet zijn met de uitbreiding van je assortiment. De markt is redelijk verzadigd, daar moet je rekening mee houden. Wel kijken we uiteraard voortdurend waar de behoefte ligt. Daarbij luisteren we in eerste instantie naar onze dealers en klanten. De voice of the dealer en de voice of the customer, dát is waar het om gaat.’

Niet concurreren op prijs, ‘want wij leveren kwaliteit’

Van misschien wel groter belang dan het lanceren van nieuwe producten, is volgens Worp het doorontwikkelen van de huidige machines. ‘Dat is een proces waar we continu mee bezig zijn. Hoe kunnen we onze sterke punten verbeteren?’ Één ding staat in elk geval vast: Hyundai gaat niet concurreren op prijs. ‘Wij leveren kwaliteit, en kwaliteit heeft nu eenmaal zijn prijs.’

FOTO-06-Hyundai-naar-top-5-IMG_0622

Voor het echt zware werk: een 120-tons R 1200-9 in aanbouw.

Onderdeel van de strategie in Europa is ook het verder penetreren van de verhuurmarkt. Worp hoopt dat dealers actiever willen worden op deze markt, vooral ook voor de minder gangbare machines.

Als volgende stap denkt hij aan het versterkt benaderen van regionale, nationale en internationaal werkende verhuurbedrijven. ‘Daar liggen absoluut kansen.’ 

Van der Spek gaat focus nóg meer op Hyundai leggen

In Nederland kan Hyundai rekenen op de volledige steun van dealer-importeur Van der Spek, zegt directeur Jan Nolles, in Zuid-Korea gastheer van de Nederlandse delegatie. ‘Die groei’, zegt Nolles, ‘is ook in ons belang, want Hyundai is goed voor 20 tot 25 procent van onze omzet. Wat mij betreft gaan we de focus nog meer op Hyundai leggen. We zijn bijvoorbeeld ook bezig met de sponsoring van rally’s en trekker-trek. Ook dat is een manier om de doelgroep te bereiken.’ 

‘In Nederland willen we onze haren kammen met die machines’

Nolles wijst op de ontwikkeling die Hyundai heeft doorgemaakt. ‘In 2005 zijn wij met Hyundai begonnen. De machines zijn altijd betrouwbaar geweest, en technisch goed. Maar in het begin waren ze te snel om goed mee te kunnen afwerken. Op de TKD heb ik dat toen aan een aantal Koreanen laten zien. Ik zeg altijd: in veel landen worden graafmachines gebruikt om zo snel mogelijk een vrachtwagen mee te laden, maar in Nederland willen we onze haren ermee kammen. Dat vraagt om een andere machine. Met de huidige HX-serie zijn we waar we moeten zijn.’ 

Een werknemer maakt, bij de verkoeling van een ventilator, enkele notities in de fabriek in Ulsan.

En nu weg met die bescheidenheid

Het is hoog tijd dat Hyundai de bescheidenheid van zich afwerpt, meent Nolles. ‘We kunnen de concurrentie echt aan. De vergelijking met iedereen kunnen we doorstaan, en in sommige opzichten zijn we beter dan onze concurrenten. En voor wat betreft de prijs: marktleiders zijn altijd de duurste. Dat geldt ook voor Rolex of BMW. Je moet ervoor zorgen dat je een product levert dat past bij zijn prijs. Het product bestaat uit diverse facetten. Allereerst de machine. Die is top; mooi, stoer, met ruime en stille cabines, en erg zuinig. De rest van het product zijn wij: Van der Spek. Dan gaat het om onze mensen, onze monteurs, die weten waar ze het over hebben en die bij nacht en ontij klaar staan voor onze klanten. Want we moeten eerlijk zijn, een machine kan soms ook kapot gaan. Juist dan kan je het verschil maken. Dat willen en kunnen wij.’ 

Veel belangstelling voor HX 900-L

Tijdens de VIP-tour werd onder meer ook een assemblagefabriek in Ulsan bezocht, op ruim 300 kilometer van Seoul. Op vier lijnen worden hier dagelijks ruim zestig machines opgebouwd, variërend van rups- en mobiele graafmachines tot wielladers. Jaarlijks rollen in deze fabriek ruim 15.000 machines van de band. 

FOTO-07-Hyundai-naar-top-5-IMG_0701

De HX 900-L trok tijdens de rondleiding veel belangstelling.

Veel belangstelling trok de nog jonge graafmachine HX 900-L. Deze opvolger van de 800 is sinds enkele maanden ook in Nederland verkrijgbaar. Daarnaast was het nieuwe model van de HX 130-LCR te zien. Deze binnendraaier in de 13-14-tons klasse is in Europa zeer populair.   

Bezoek aan trainings- en opleidingscentrum plus het immense magazijn

Een dag later trok het internationale gezelschap naar de ruim 200 kilometer verderop gelegen stad Eumseong. Hier stonden bezoeken op het programma aan het trainings- en opleidingscentrum, plus aan het immense, bijna 20.000 vierkante meter grote magazijn van Hyundai. In het trainings- en opleidingscentrum worden onder meer monteurs en technici geschoold. Op verscheidene manieren worden zij hier volledig wegwijs gemaakt in het Hyundai-materieel, zowel theoretisch als praktisch. Ook zijn in het gebouw diverse simulatoren te vinden. 

De dag werd afgesloten met een spectaculaire show op een nabijgelegen demonstratieterrein. Goed was te zien tot welke krachtige prestaties diverse Hyundai-machines in staat zijn. De show werd door de aanwezigen dan ook beloond met een enthousiast applaus.

 

Top-5 fabrikanten bouwmaterieel in 2017 (wereldwijd)
-Caterpillar, 22,23 miljard euro.
-Komatsu, 16,06 miljard euro.
-Hitachi, 6,93 miljard euro.
-Volvo, 6,52 miljard euro.
-Liebherr, 6,18 miljard euro.

Hyundai Heavy Industries Group had in 2017 een omzet van 26,34 miljard euro.

 

Vijf fabrieken, 35.000 machines
Hyundai CE heeft wereldwijd vijf productielocaties: één in Zuid-Korea, twee in China, één in India en één in Brazilië. In deze vijf fabrieken worden jaarlijks 30.000 tot 40.000 machines geproduceerd. Ongeveer driekwart hiervan bestaat uit materieel voor het grondverzet. Bij een kwart gaat het om vorkheftrucks.

Tijdens de trip naar Korea bleek dat Hyundai een 30-tons elektrische graafmachine in het gamma heeft. Van der Spek onderzoekt de mogelijkheid om deze machine in Nederland te gaan verkopen.

Foto’s van de  show vindt u onder aan dit bericht. U kunt door de foto’s heen bladeren, door halverwege op het gele pijltje naar links of rechts te klikken. Als u op het zwarte blokje rechtsonderin klikt, krijgt u de foto beeldvullend te zien.

 

Foto's

Reageer op dit artikel