nieuws

Volvo test L25 elektrische wiellader 

Materieel

Volvo test L25 elektrische wiellader 

Volvo laat de eerste L25 elektrische wiellader momenteel in de pratijk testen door het Duitse bedrijf Leick Baumschulen. De compacte elektrische L25 wiellader zal vanaf medio 2020 gebouwd gaan worden in de fabriek van Volvo CE in het Duitse Konz.

Boomkwekerij en hoveniersbedrijf Leick Baumschulen is gevestigd op zo’n half uur rijden vanaf de Volvo-fabriek en mag als eerste in de wereld de L25 elektrische wiellader in de praktijk testen. Al eerder liet Volvo weten dat in Frankrijk de elektrische graafmachine ECR25 in de praktijk wordt getest.

‘Ideaal voor het testen van de Volvo L25 Electric’

Volvo L25 elektrische wiellader Leick Baumschulen is al 34 jaar klant bij Volvo. Het bedrijf zet dagelijks compacte wielladers in voor uiteenlopende werkzaamheden, variërend van het laden van materiaal, tot sorteren en vegen. ‘Deze verscheidenheid aan taken maakt Leik Baumschulen ideaal voor het testen van onze elektrische compacte wiellader’, aldus Paolo Mannesi, productmanager voor compacte wielladers bij Volvo CE.

Leick Baumschulen investeerde al eerder in elektrische golfkarretjes om bezoekers te vervoeren over het grote terrein en wilde ook de voordelen van elektrificatie voor de vloot van bouwmachines verkennen. Bedrijfseigenaren Christoph en Michael Leick geloven sterk in elektrificatie.

Acht uur werken op één acculading

De Volvo L25 Electric is voorzien van lithium-ion batterijen. Volgens Volvo kan met de machine acht uur worden gewerkt op één acculading. De L25 bevat ook twee speciale elektromotoren – één voor de aandrijflijn en één voor de hydraulica. Het ontkoppelen van de subsystemen leidt volgens Volvo tot een hogere efficiëntie voor de gehele machine.

Volgens de eerste bevindingen van de machinisten van Leick Baumschulen functioneert de L25 Electric nagenoeg hetzelfde als een dieselaangedreven machine, met daarbij de voordelen van een elektrische machine. ‘De machine werkt als een conventionele wiellader, maar met verbeterd comfort voor de machinist en de omgeving. Het voelt hetzelfde als het gaat om vermogen, maar de machine is stiller, heeft minder trillingen, vergt minder onderhoud en stoot geen emissies uit’, zegt Christoph Leick, co-eigenaar van Leick Baumschulen.

Laag geluidsniveau en eenvoudig onderhoud

Voor Leick Baumschulen is het lage geluidsniveau van de Volvo L25 Electric één van de grootste voordelen. Verder roemt het bedrijf het eenvoudige onderhoud. ‘De machine heeft minder onderhoud nodig omdat hij geen motor heeft – we hoeven de motorolie en koelvloeistof niet elke dag te controleren of brandstof bij te vullen. We laden de accu gewoon ’s nachts op, wat heel gemakkelijk is. De machine kan via een normaal stopcontact worden opgeladen’, vertelt Cristoph Leick.

De Volvo L25E komt vanaf medio 2020 beschikbaar voor de markt. Volvo CE stopt dan met de ontwikkeling van de dieselaangedreven L20 tot en met L28 compacte wielladers.

Bekijk hier het BouwMachines merkdossier over Volvo.  

 

Reageer op dit artikel