nieuws

Scania CNG-trucks voor inzameling bouw- en sloopafval; het gas komt uit eigen afval

Materieel

Scania CNG-trucks voor inzameling bouw- en sloopafval; het gas komt uit eigen afval

De Noord Nederlandse Reinigingsdienst (NNRD) zet sinds kort twee Scania CNG-trucks in voor de inzameling van bedrijfs-, bouw- en sloopafval. Rijden op aardgas (CNG) zorgt voor stillere voertuigen en minder CO2-uitstoot. Bovendien is het gas dat getankt wordt afkomstig uit de eigen afvalstroom die de NNRD verwerkt.

De NNRD, met vestigingen in Drachten en Groningen, is bezig met het verduurzamen van de bedrijfsvoering. ‘Dat doen we voortdurend’, zegt bedrijfsleider Jan Kuipers. ‘De eisen die de nieuwe gemeente Noardeast-Fryslân bij aanbestedingen stelt aan de vermindering van CO2-uistoot, sluiten dan ook aan bij ons beleid. CNG bleek voor ons de ideale oplossing. Temeer daar wij onze eigen afvalstromen nu laten vergisten. Bij onze vaste afvalverwerker wordt het gas aan het net toegevoegd en daarmee kunnen we rijden op ons eigen gas. Daarmee is de cirkel rond en dat is natuurlijk de ideale situatie.’

Infrastructuur bepalend voor de keuze

Het gaat om een Scania P340 6×2 met gestuurde sleepas en een kraakpers-opbouw en een Scania P410 4×2 met een portaalarmsysteem. De laatste wordt ingezet met een zware 3-assige aanhangwagen waardoor er gekozen is voor de 410 pk uitvoering.

Reden om voor CNG te kiezen was de infrastructuur. ‘In Drachten is nog geen LNG-tankstation en bovendien heeft onze moeder, GP Groot, een belang in Argos. Die maatschappij heeft in Drachten een tankstation voor CNG. Alles viel daarmee op zijn plaats.’

Actieradius van 350 kilometer dankzij extra tanks

De truck is geleverd door Scania-dealer Rinsma Drachten, in nauwe samenwerking met Rondaan Carrosseriebouw uit Berlikum. Door te kiezen voor de compacte Scania P- cabine met daarachter een rek met extra brandstoftanks, bleef er aan het chassis ruimte voor de nodige installaties. Met de extra tanks aan boord hebben de trucks een actieradius van 350 kilometer.

LEES HIER meer over bouwtransport

 

Reageer op dit artikel