nieuws

Nieuwe Doosan DX350LC-7 heeft D-Ecopower 

Materieel

Nieuwe Doosan DX350LC-7 heeft D-Ecopower 

Doosan heeft de nieuwe 36 ton zware DX350LC-7 rupsgraafmachine geïntroduceerd. Het is het eerste Stage V model met de D-Ecopower technologie van Doosan. Dit systeem staat volgens Doosan garant voor een hogere productiviteit, een lager brandstofverbruik en een soepele bediening. 

De D-ECOPOWER-technologie van Doosan gebruikt een elektronische drukgeregelde pomp binnen een gesloten hydraulisch systeem waarmee, afhankelijk van de geselecteerde modus, de productiviteitaldus Doosan met maximaal 26% toeneemt en het brandstofverbruik met maximaal 12% afneemt. Een closed-center hoofdregelklep minimaliseert het drukverlies terwijl de elektrische drukgeregelde pomp het motorvermogen effectiever regelt en optimaliseert, meldt de machinebouwer.

‘D-Ecopower regelt nauwkeurig de vereiste hoeveelheid hydraulische olie’

Doosan legt uit: ‘Het D-ECOPOWER systeem gebruikt negen sensoren om elektronisch nauwkeurig de voor de werkzaamheden vereiste hoeveelheid hydraulische olie te regelen in plaats van almaar een vaste hoeveelheid olie door het systeem te pompen. Hiermee wordt brandstof bespaard. De elektronica wordt softwarematig aangestuurd om de voordelen van een open hydraulisch systeem te realiseren met een minimaal verlies aan energie. Het hydraulische systeem en het motorvermogen worden volledig geoptimaliseerd en gesynchroniseerd, wat verliezen in het systeem voorkomt.’

Tekst gaat verder onder de foto.

Doosan DX350LC-7 met D-Ecopower

Minder onderhoud nodig aan roetfilter

De Doosan DX350LC-7 is uitgerust met een Doosan DL08 dieselmotor, met een vermogen van 209 kW bij 1.800 toeren per minuut. Om aan de emissie-eisen van Stage V te voldoen zet Doosan een nieuwe technologie in die zorgt voor meer lucht tijdens de verbranding. Het gevolg is volgens Doosan een hogere verbrandingstemperatuur en duidelijk minder roetdeeltjes. Doosan combineert deze technologie met DOC/DFP en SCR nabehandelingssystemen. De machinebouwer stelt dat dankzij de nieuwe technologie het onderhoud aan het roetfilter (DPF) fors afneemt. Pas na 8.000 bedrijfsuren zou onderhoud aan het roetfilter nodig zijn.

Vier werkmodi

Doosan heeft het aantal werkmodi van de DX350LC-7 teruggebracht tot vier. Dat maakt de keuze voor de machinist eenvoudiger; de machine uit de vorige generatie kende nog acht werkmodi. Belangrijke nieuwe features in de cabine zijn ondermeer een nieuw 8-inch lcd kleuren touchscreen, een in het instrumentenpaneel geïntegreerd stereosysteem, een slim sleutelloos startsysteem (optie) en ultrasone obstakeldetectie (optie).

DoosanConnect draadloos machineparkbeheersysteem

De nieuwe DX350LC-7 wordt af fabriek met het DoosanConnect draadloze machineparkbeheersysteem geleverd. Met dit systeem worden de prestaties en de veiligheid van de machines bewaakt en preventief onderhoud gestimuleerd. Het systeem is standaard beschikbaar op alle nieuwe Doosan graafmachines (vanaf 14 ton), alle nieuwe Doosan wielladers en de nieuwe generatie Doosan knikdumpers.

Bekijk hier het BouwMachines merkdossier over Doosan.

Reageer op dit artikel