nieuws

Volvo FMX 8×8 voor Geert Hummel Transport en Grondwerken

Materieel

Volvo FMX 8×8 voor Geert Hummel Transport en Grondwerken

Geert Hummel Transport en Grondwerken heeft een Volvo FMX 8×8 kipper aan het wagenpark toegevoegd. Het bedrijf uit Beilen koos voor de Volvo FMX vanwege de kracht en terreinvaardigheid van de truck.

De Volvo FMX 8×8 kipper wordt voornamelijk ingezet voor transport van zand en grond, specialismen van Geert Hummel Transport en Grondwerken. ‘Dat kan gaan om graafwerkzaamheden voor de bouw van woningen of bedrijfspanden’, vertelt mede-eigenaar Leo Hummel. ‘Daarnaast zijn we ook actief in wegenbouw en gladheidsbestrijding. Vanwege uitbreiding van werkzaamheden waren we op zoek naar een multifunctionele truck met een uitstekende terreinvaardigheid omdat we ook op plekken komen waar de ondergrond minder goed toegankelijk is.’

Volvo FMX 8×8 widespread

De keus viel op een Volvo FMX 8×8 kipper. De Volvo FMX 8×8 C-Ride kwam af fabriek als een 6×6. Terberg Techniek in IJsselstein heeft deze omgebouwd tot 8×8 widespread met 11,5-tons Sisu voorloopas. De aangedreven 10-tons vooras is bladgeveerd en de drie achterassen zijn hydraulisch geveerd. ‘De asopstelling met één vooras en drie achterassen zorgt in onze ogen voor de beste gewichtsverdeling’, zegt Hummel. ‘De laatste as is ook stuurbaar, wat bijdraagt aan de wendbaarheid, en kan indien nodig handmatig star worden gezet.’

Het GVW van de Volvo FMX 8×8 bedraagt 44,5 ton. De truck, met af fabriek een technisch 32-tons tandemstel, wordt aangedreven door een 460 pk-motor en is multifunctioneel inzetbaar. ‘De kipper heeft namelijk geïsoleerde wanden waardoor we deze truck ook kunnen gebruiken voor transport van asfalt’, vertelt Hummel.

Geert Hummel Transport en Grondwerken

Geert Hummel Transport en Grondwerken heeft meerdere specialismen. Naast grondwerken voert het bedrijf ook transportwerkzaamheden uit en levert het verschillende soorten zand, grond en grind aan bedrijven en particulieren. Het wagenpark bestaat uit vier trucks, waarvan nu twee Volvo-trucks. Naast de Volvo FMX heeft het bedrijf ook een Volvo FH-trekker in de vloot. ‘Wij rijden al zeker dertig jaar met Volvo en dat bevalt uitstekend’, vertelt Hummel. ‘Daarbij speelt de goede samenwerking met Nijwa Beilen een belangrijke rol. Het is een partner die uitblinkt door de goede service. Ze staan voor ons klaar als wij hen nodig hebben.’

Speciale off road software

De Volvo I-Shift-versnellingsbak, geoptimaliseerd met speciale off road software, heeft extra lage kruipversnellingen voor- en achteruit. Hummel: ‘Eén van onze eisen bij de oriëntatie was dat de truck goed moet zijn in het terrein. Dat is bij deze Volvo FMX gegarandeerd dankzij Automatic Traction Control, dat aandrijving geeft op de wielen wanneer dat nodig is, de drie hydraulisch geveerde achterassen en de extra lage kruipversnellingen voor- en achteruit. De luchtgeveerde cabine draagt verder bij aan het rij- en werkcomfort voor de bestuurder.’

De Volvo FMX is ook voorzien van dwarsstabilisatie, waarmee de uitgaande slag van de hydraulische veercilinders wordt geblokkeerd voor extra stabiliteit tijdens het kippen, en waterpasdwarsregeling. Daardoor kan het chassis vóór het kippen waterpas worden gezet voor optimale stabiliteit. Het voertuig heeft tevens een weegsysteem.

Dode hoek in beeld

Met het oog op de veiligheid is de truck uitgerust met camera’s. ‘De Orlaco CornerEye brengt de dode hoek in beeld’, vertelt Hummel. ‘Daarnaast heeft deze truck ook een achteruitrijcamera. Met name in de wegenbouw is dat steeds vaker een vereiste, om goed zicht achter de truck te hebben.’

Onder regie van Volvo-trucks dealer Nijwa Groep waren meerdere partijen bij de configuratie betrokken. Naast Terberg Techniek betrof dat onder meer Vossebelt Kippers en Containers. Het bedrijf uit Geesbrug vertaalde de wensen van Geert Hummel Transport en Grondwerken in een passend ontwerp en verzorgde de opbouw van de kipper met aluminium afdekkappen. Het spuitwerk is gedaan door Nijwa en Vossebelt.

Lees hier meer nieuws uit de Bouwtransport-branche.

Reageer op dit artikel