nieuws

Tatra Phoenix 8×8 voor Dé-Gé

Materieel

Tatra Phoenix 8×8 voor Dé-Gé

Transportbedrijf Dé-Gé uit Ommen, onderdeel van de Dunnewind Groep, heeft de eerste Tatra Phoenix van Tatra-dealer Sent Waninge afgeleverd gekregen. Dé-Gé werkt als transportbedrijf in het losgestort, in de breedste zin van het woord: van asfalt tot baggerslib.

De nieuwe Tatra Phoenix 8×8 is voorzien van de 480 pk sterke Paccar MX13 krachtbron in combinatie met de ZF Traxon versnellingsbak.

Goed voor vier keer 11,5 ton, oftewel 46 ton GVW

De 8×8 is dankzij de uitgekiende asopstelling goed voor vier keer 11,5 ton, oftewel 46 ton GVW. Die asopstelling, compleet met het sturende wide-spread tandemstel, wordt af- fabriek geleverd. De Tatra hoeft dus niet langs een ombouwspecialist, waardoor de levertijd belangrijk verkort wordt.

Alle assen zijn onafhankelijk geveerd

Het Tsjechische Tatra maakt gebruik van een uniek chassis waarbij een centrale koker als basis fungeert. Alle assen zijn onafhankelijk geveerd en voorzien van luchtvering. Bij deze 8×8 is alleen as 3 star gemonteerd. De andere drie assen zijn gedwongen gestuurd voor optimale wendbaarheid en zo weinig mogelijk verstoring van de ondergrond.

Laag eigen gewicht en hoog laadvermogen

Bijzonder is dat deze Tatra voorzien is van 445/75r22,5 wielen met banden als enkele montage rondom. Dit resulteert in een bijzonder laag eigen gewicht en daardoor een hoog laadvermogen.

Het chassisgewicht is 12.700 kilo en met de 20,5 kuub Vossebelt-opbouw is dat 18.200 kilo. Daarmee resteert een netto laadvermogen van ruim 27 ton. Sent Waninge is officieel Tatra-dealer en onderdeel van Tatra Nederland.

Bekijk HIER het BouwMachines Nieuwsdossier over bouwtransport.

 

Reageer op dit artikel