nieuws

1,6 kilometer achteruit rijden met boor van 65 ton als lading

Materieel

1,6 kilometer achteruit rijden met boor van 65 ton als lading

Soms moet je als chauffeur in het zwaartransport werkelijk beschikken over uitmuntende stuurmanskunst. In het Belgische Mechelen moest onlangs een 65 ton zware boor worden afgeleverd. De laatste 1,6 kilometer van de route ging in zijn geheel achteruit.

Zelfs voor de professionals van het in speciaal transport gespecialiseerde Jan Coesens was dit een bepaald niet alledaagse klus. De boor werd in Oostende geladen, en moest in Mechelen worden gelost.

Krachtenoverdracht rechtstreeks naar middelpunt van de as

Bij Jan Coesens kozen ze een MultiMAX-oplegger met 6 assen en een extra lage PA-X-pendelas, als transportoplossing. Deze trailer is pas onlangs aan het wagenpark toegevoegd.

‘Het voertuig kan boven de assen zeer hoge puntlasten aan. Dit betekent dat de krachtenoverdracht rechtstreeks naar het middelpunt van de as gaat. Dat is voor ons een groot voordeel als we 60‑70 ton moeten verplaatsen’, legt de bedrijfsleider uit.

Smalle steegjes en bochtige wegen

‘We moeten dergelijke zware ladingen vaak door smalle steegjes en over bochtige wegen leiden’, zegt chauffeur Peter Vandevijver. ‘De mogelijkheid om te manoeuvreren wordt steeds belangrijker. Rotondes, haarspeldbochten en lastige opritten zijn voor mij routinewerk. De nieuwe MultiMAX van Faymonville, met gedwongen besturing op de pendelassen, is hier perfect voor.’

Het geoptimaliseerde besturingssysteem van de oplegger kon zijn kwaliteiten tonen in een nauwe S-bocht voor de ingang van een woonwijk. Peter Vandevijver stuurde de vrachtwagen veilig naar de bestemming, kijkend in de achteruitkijkspiegel. ‘Elke dag iets nieuws. Die afwisseling maakt het leuk.’

Bekijk HIER meer artikelen over zwaartransport.

 

Reageer op dit artikel