nieuws

AVG Bouwstoffen wil vooroplopen en gaat betonmortel duurzaam vervoeren

Materieel

AVG Bouwstoffen wil vooroplopen en gaat betonmortel duurzaam vervoeren

AVG Bouwstoffen in Heijen gaat betonmortel voortaan op duurzame wijze vervoeren. ‘Wij willen vooroplopen.’

Op dit moment heeft AVG twee elektrisch aangedreven betonmixer-opleggers rijden. Maar dat is niet het enige. AVG zet voor het vervoer van beton vijf truckmixers en elf betonmixer-opleggers in. En er wordt hard gewerkt aan verdere verduurzaming.

Alle trekkers voldoen aan de strengste normen

Tijn Koppelman is divisieleider Bouwstoffen bij AVG. Hij vertelt: ‘De opleggers hebben het grote voordeel dat de trekkers flexibel inzetbaar zijn. Soms is het druk in het kipperwerk, en dan kunnen de trekkers daarvoor ingezet worden, of juist andersom.’

Daarbij komt, zegt Koppelman, dat de levensduur van een oplegger meestal langer is dan die van een truck. ‘Zo hebben we nu allemaal Euro-6 trekkers die voldoen aan de strengste milieunormen. Milieuzones vormen daardoor geen belemmering.’

De oudere dieselmotoren ‘waren gewoon niet schoon’

Toch voelde het voor AVG niet goed, zegt Koppelman. ‘De dieselmotoren op de mixer-opleggers voldeden namelijk lang niet aan de hedendaagse eisen. De oudere dieselmotoren waren gewoon niet schoon en bovendien gaven ze veel geluidsoverlast tijdens het lossen.’

Dit paste niet meer binnen de duurzaamheidsdoelstellingen van het bedrijf. ‘AVG wil juist vooroplopen en de toon aangeven in duurzaamheid. Daarin hebben we met Wierda Hybrid Technologies een prima partner’ gevonden.’

Dieselmotoren vervangen door elektromotoren met accupakket

Bij Wierda Hybrid Technologies werden de oude dieselmotoren vervangen door elektromotoren met een accupakket. De vier gebruikte opleggers werden verder technisch en optisch ook stevig onder handen genomen, waardoor alles er als nieuw uit ziet. Een nieuwe huisstijl met groene elementen maakt het duurzame plaatje helemaal af.

Twee van de vier opleggers zijn inmiddels afgeleverd en deze draaien tot volle tevredenheid van AVG. De accu’s worden gedurende de nacht opgeladen, waarna ze de hele dag functioneren.

‘Dit loopt zo mooi rustig’

Chauffeur Gertjan Ambrosius rijdt met één van de elektrisch aangedreven opleggers. Hij roemt vooral de stilte.

‘Dit loopt zo mooi rustig, en daar heb je zelfs tijdens het rijden voordeel bij. Normaal stond die dieselmotor voorop de trailer te loeien, en ook tijdens het lossen ging dat door. Nu is het allemaal mooi stil, al hoor je natuurlijk wel de betonpomp waar we in lossen. Als we in een betonkubel storten, dan merk je pas echt hoeveel rust dit systeem geeft.’

Nog niet verrast door een lege accu

Volgens de enthousiaste chauffeur voldoen de accupakketten voor een dag werken. ‘Het is nog even uitproberen allemaal, maar ik kom er prima de dag mee door. Het hangt een beetje af van het soort beton dat we vervoeren, maar ik ben nog niet voor verrassingen komen te staan doordat de accu voortijdig leeg was.’

De reacties van klanten en collega’s zijn erg positief en vooral de chauffeurs roemen de stilte waarmee de elektrische betonmixer zijn werk doet. Daarnaast is er het grote voordeel dat de uitstoot nul is, waardoor je als chauffeur niet constant in de diesellucht staat. Dat is fijn als je tijdens het lossen achter de auto moet staan.

Lees hier meer artikelen  van BouwMachines over elektrificering.

Twee keer per week de gratis nieuwsbrief van BouwMachines ontvangen? Schrijf u hier in.

 

Reageer op dit artikel