nieuws

Meer focus op de bouw bij DAF Trucks

Materieel

Meer focus op de bouw bij DAF Trucks

Het afgelopen jaar stond in het teken van 90 jaar DAF Trucks, maar het werd ook meteen een recordjaar voor de Nederlandse truckbouwer. Zowel in eigen land als in Europa wist DAF het marktaandeel verder op te stuwen, en bleef het marktleider bij de 4×2 trekkers. Voor het komende jaar ligt de focus dan ook weer op de bakwagens en de bouwvoertuigen, en daar is ook nieuws aangekondigd.

Met de 4×2 trekkers was DAF al veruit marktleider, vandaar dat de focus dit jaar met name op andere voertuigen lag. Op de LF-serie bijvoorbeeld, en dat heeft geleid tot een marktaandeel van 22,8% in dit segment.

Stappen bij twee-assige bakwagens

Ook bij de twee-assige bakwagens werden stappen gemaakt. DAF is hier nu nummer 2 in ons land, met een marktaandeel van 32,7%. Ook bij de meerassige trekkers en de zware bakwagens met vier of vijf assen wist DAF terrein te winnen, al is het marktaandeel van 11,1% het laagst van alle segmenten waarin DAF actief is in Nederland.

Tridem 8×4

Nieuw in het programma is een tridem-versie van de CF en XF modellen in 8×4-configuratie. Bij een tridem-asopstelling worden de aslasten beter verdeeld en zijn hogere totaalgewichten mogelijk. DAF koos voor een tridem 8×4 die gebaseerd is op een FAT-chassis.

De nieuwe DAF XF FAW, 8x4 triple met 10-tons sturende sleepas.

De nieuwe DAF XF FAW, 8×4 triple met 10-tons sturende sleepas.

Door een 10-tons gestuurde naloopas te monteren, ontstaat een chassis met de officiële DAF-benaming FAW. De extra as wordt ondergebouwd  door Estepe, maar de truck blijft op kenteken een officiële DAF. Daarmee blijft ook de originele garantie van kracht. Deze uitvoering is leverbaar voor alle CF- en XF-modellen met alle motoriseringen.

Meer bouwnieuws

Ook nieuw in het DAF-programma is een 10×4 met een maximaal totaalgewicht van 49 ton. Op basis van een DAF FAD 8×4 wordt door ST een middenas gemonteerd waardoor er een vijf-asser ontstaat met een maximaal GVW van 49 ton. Op de  grote foto helemaal bovenaan is een  10×4 te zien, met een laadvermogen van 30 ton. Ook voor deze configuratie geldt dat het een origineel DAF-product blijft, met de bijbehorende fabrieksgarantie.

En er is meer DAF-nieuws voor de bouwsector. Zo komt er een hydraulisch aangedreven vooras die af-fabriek leverbaar wordt. Dat wil zeggen: hij wordt door een partner van DAF ondergebouwd, maar onder de volledige verantwoording van de fabriek, en dus ook onder fabrieksgarantie.

Opvallend daarbij is de keuze voor Poclain wielmotoren, en niet die van Bosch RexRoth waar Ginaf mee werkt. Gefluisterd wordt dat DAF hiervoor samen optrekt met voertuigombouwer Paul Nutzfahrzeuge.

Uitbreiding capaciteit

Tijdens ons bezoek aan DAF brachten we een bezoek aan de nieuwe lakstraat in het Belgische Westerlo. DAF heeft daar 100 miljoen euro geïnvesteerd met als gevolg dat het bedrijf nu beschikt over de meest duurzame cabinelakstraat in de industrie.

De cabinelakstraat in België heeft nu capaciteit voor 70.000 eenheden per jaar.

De verregaand geautomatiseerde lakstraat kan maar liefst 3000 kleuren spuiten in iedere willekeurige volgorde. Verder is de corrosiebestendigheid belangrijk verbeterd dankzij nieuwe technieken en grotere baden.

De nieuwe cabinelakstraat heeft een capaciteit van 300 cabines per dag, oftewel 70.000 per jaar. Daarmee heeft DAF een verdubbeling bereikt van de capaciteit, waar dit tot nu toe een bottleneck was. Ook werd fors geïnvesteerd in een nieuwe pers met een kracht van 2.500 ton. Ook de motorenfabriek werd uitgebreid om aan de verhoogde vraag te kunnen blijven voldoen.

Gevolgen Brexit nog onduidelijk

Het komende jaar wordt spannend voor DAF, want de fabriek in het Britse Leyland valt straks naar verwachting buiten de Eurozone. De effecten daarvan kunnen voor DAF twee kanten op gaan, want importheffingen over en weer hebben zowel voor- als nadelen.

Het grootste voordeel voor DAF is dat het de enige truckbouwer is die in Engeland produceert. Afgezien van Dennis, dat een handvol speciale voertuigen bouwt, heeft de hele truckindustrie zich teruggetrokken. Engeland is een heel grote truckmarkt die voor DAF aanvoelt als een tweede thuismarkt. Kortom, het effect van de komende Brexit kan voor DAF alle kanten op, maar hoeft niet slecht uit te pakken.

Schrijf u nu in voor de gratis nieuwsbrief van BouwMachines. Dat kan hier.

 

Reageer op dit artikel