nieuws

Autonoom rijdende pijlwagen van MAN valt in de prijzen

Materieel

Autonoom rijdende pijlwagen van MAN valt in de prijzen

MAN heeft een Innovation Award in ontvangst genomen voor de ontwikkeling van een autonoom rijdende pijlwagen. Gedurende 4.000 testkilometers functioneerde het systeem foutloos op de openbare weg. Hoewel het nog om een testvoertuig gaat, biedt dit kansen voor het beveiligen van wegvakken.

De naam aFAS staat voor een Duitse omschrijving van wat de MAN doet, namelijk: ‘Automatisch Fahrerlos Fahrendes Absicheringsfahrzeug für Arbeitsstellen auf der Autobahnen.’

Dat is lang en erg Duits, maar het omschrijft wel precies wat de aFAS doet, namelijk: zonder chauffeur de wegwerkzaamheden beveiligen.

In dit segment kan autonoom rijden van levensbelang zijn

Hiermee zet MAN een mooie praktische stap in de richting van autonoom rijden in een segment waar dit van levensbelang kan zijn.

Jaarlijks is een groot aantal pijl-wagens betrokken bij ongevallen waarbij het verkeer zich vol in zo’n truck boort. Daarbij vallen veel gewonden, en zelfs doden.

Door de chauffeur in de pijlwagen, of de bots-absorber, te vervangen door elektronica wordt de kans op persoonlijk letsel verminderd.

De MAN-pijlwagen, maar dat kan uiteraard ook een bots-absorber zijn, volgt keurig zijn voorganger op een van te voren ingestelde afstand. Daarvoor gebruikt het systeem car-to-car communicatie, maar de MAN volgt ook de belijning op het wegdek.

De MAN TGM 18.340 kan volledig zelfstandig met lage snelheid het werkvak beveiligen, bijvoorbeeld bij maaiwerkzaamheden.

Rijden in deze truck kan ook

Als de truck verplaatst moet worden naar een ander werkvak, of naar de stalling, dan kan een chauffeur het stuur ter hand nemen. De MAN TGM is dan gewoon te bedienen zoals iedere andere truck.

Eerdere berichten over MAN:

Reageer op dit artikel