nieuws

Verzet tegen milieurichtlijn voor bouwmaterieel

Materieel

Machinefabrikanten verzetten zich tegen extra Europese regelgeving voor bouwmaterieel. In de Brusselse politiek gaan stemmen op om de Richtlijn Schone Voertuigen van toepassing te verklaren op de materieelsector. Fabrikanten proberen dit uit alle macht tegen te houden.

Verzet tegen milieurichtlijn voor bouwmaterieel

Via het CECE,  een samenwerkingsverband van Europese machinebouwers, hoopt de sector de Europese politieke bestuurders op andere gedachten te brengen.

De  bestaande richtlijn voor schone voertuigen stamt uit 2009 en is aan herziening toe. Daarover zijn nu in Brussel gesprekken gaande. Vanuit diverse politieke partijen is geopperd om bouwmaterieel ook onder de werking van de richtlijn te brengen.

Bouwmaterieel volgens CECE onvergelijkbaar met wegtransport

Het CECE hoopt dat de politieke voorstellen van tafel gaan. Het comité meent dat de materieelsector onvergelijkbaar is met het wegtransport. Graafmachines en wielladers worden in veel kleinere hoeveelheden geproduceerd dan auto’s, en zijn ook niet als ‘wegtransport’ te beschouwen, stelt het CECE. Bouwmaterieel is volgens de samenwerkende fabrikanten daarom wezenlijk anders dan bijvoorbeeld personenauto’s, bussen en trucks

De bouwplaats is geen openbare weg

Voor machines die op bijvoorbeeld een bouwplaats aan het werk zijn, zouden daarom andere regels moeten gelden dan voor voertuigen op de openbare weg. ‘Zeker als het gaat om elektrificering of het gebruik van alternatieve brandstoffen’, voegt het CECE hieraan toe.

Het comité is in Brussel aan het lobbyen om de materieelsector uit te sluiten van de richtlijn.

Zelf op zoek gaan naar duurzame oplossingen

Tijdens de BouwMachines Kennisdag die in december 2017 werd gehouden, wezen voorzitter Maxime Verhagen van Bouwend Nederland en directeur Jan Hommes van de BMWT al op de reële kans dat de overheid vroeg of laat met gedwongen maatregelen komt. Om die reden moet de sector zelf proactief op zoek naar duurzame oplossingen die goed zijn voor het milieu, betoogde het duo.

Niet alleen in Europa, ook in Nederland wordt ervoor gepleit om bouwmaterieel verplicht aan de stekker te leggen.  Aan de zogeheten Klimaattafel Mobiliteit is dit onlangs nog aan de orde geweest.

 

 

Reageer op dit artikel