nieuws

Komatsu introduceert 2 nieuwe serie 8 wielladers

Materieel

Komatsu introduceert 2 nieuwe serie 8 wielladers
De Komatsu WA 480-8.

Komatsu breidt zijn serie 8 wielladerlijn uit met twee nieuwe machines. Het gaat om de WA480-8 van 25-26,6 ton en de WA380-8 in recyclingversie.

De Komatsu WA 480-8 wiellader wordt aangedreven door een nieuwe Komatsu Stage IV dieselmotor. De krachtbron levert 223 kW/303 pk. Hij is uitgerust met selectieve katalytische reductie (SCR), wat de emissies verder beperkt dankzij AdBlue. Het brandstofverbruik ligt volgens de fabrikant 15% lager dan dat van de WA480-6.

‘Dit nieuwe model biedt de klanten een buitengewone combinatie van stabiliteit, graafkracht op de bak en trekkracht’, zegt Komatsu. ‘De wiellader is ideaal voor alle verplaatsingen, materiaaltransport en laadverrichtingen. De beschikbare hulpstukken vergroten zijn veelzijdigheid in de recyclingindustrie en de steengroeven.’

De machine heeft een nieuw automatisch graafsysteem. Dit activeert de graaf- en hefhandelingen van de bak naargelang de druk op de werkuitrusting. Ook werd de bak nieuw ontworpen, met het oog op een ideale laadcapaciteit. Verder kreeg de machine koppelomvormer met grote capaciteit, voor optimale efficiëntie.

Verbeteringen en functies Komatsu WA 480-8

  • Smart Loader Logic
    Optimaliseert het motorkoppel naargelang de activiteit. Dit systeem bespaart op brandstof en vermindert automatisch het motorkoppel bij een lagere belasting van de wiellader, bijvoorbeeld bij verplaatsingen met lege bak.
  • Electronic Pilot Control
    Elektronisch bediende hendel die rechtstreeks aangesloten is op de bestuurdersstoel.
  • Door Komatsu vervaardigde transmissie
    Dankzij de automatische transmissie is de wiellader krachtig en zuinig. Zijn transmissie garandeert van de 1ste tot de 4de versnelling een vlot gebruik en snellere laadcycli.
  • Lock-up koppelomvormer van grote capaciteit
    Betere acceleraties, sterkere prestaties op hellingen, een hogere topsnelheid en een beperkt verbruik. De lock-up functie wordt geactiveerd vanaf de 2de tot de 4de versnelling.
  • Informatie- en communicatietechnologie
    Een hoge-resolutie kleurenscherm (7”) geeft sleutelgegevens weer, zoals de staat van het KDPF dieselpartikelfilter, het AdBlue-peil, het brandstofverbruik en de prestaties. De berichten van het ECO-systeem worden in realtime tijdens de werken doorgegeven.
  • Komtrax 5
    De machine is voorzien van het nieuwe Komtrax 5 satellietvolgsysteem. Kenmerken: aansluiting via 3G smartphone, identiteitscontrole van de machinist, controle van het AdBlue vloeistofpeil, gebruiksrapporten in geval van bovenmatig brandstofverbruik en statusrapport van de wiellader met SCR-systeem.
  • Komatsu CARE
    Het Komatsu CARE onderhoudsprogramma is uitgebreid tot het SCR systeem en biedt een garantie van 5 jaar of 9.000 werkuren op de katalysator.

Komatsu WA380-8

Komatsu WA380-8

De Komatsu WA380-8 werd op de onlangs gehouden Intermat onthuld. Hij is speciaal ontworpen voor werken in recycling en afvalverwerking.

De WA380-8 werd op de onlangs gehouden Intermat onthuld. Hij is speciaal ontworpen voor werken in recycling en afvalverwerking. Voor de aandrijving zorgt een Stage IV Komatsu-motor. Het brandstofverbruik is met 15% gedaald ten opzichte van de WA380-7-6. ‘Bovendien combineert hij op uitstekende wijze stabiliteit, graafkracht op de bak en trekkracht. Hij is perfect geschikt voor alle transport- en laadverrichtingen. Net zoals zijn grote broer, de WA480-8, beschikt hij over hulpstukken die zijn veelzijdigheid vergroten, zowel in recyclingcentra als in steengroeven’, claimt de fabrikant.

Henrik Flohr, Senior Product Manager bij Komatsu Europe, zegt: ‘De WA380-8 is het ideale werktuig voor moeilijke toepassingen en werkomgevingen. Zijn stabiliteit is de beste op de markt. En dankzij de 40° scharniering langs beide zijden kun je tal van hulpstukken gebruiken in een krappe ruimte.’

Extra hoog laden met High-Lift of Super High-Lift

De WA380-8 wordt bestuurd met een multifunctionele hendel met ingebouwde bedieningen voor een 3de of 4de hydraulisch circuit. Met zijn standaard laadarm bereikt de WA380-8 al een indrukwekkende bakhoogte. Die kan nog kan worden opgevoerd door toevoeging van een zogeheten High-Lift of Super High-Lift hefarm. Met die hefarm kunnen vrachtwagens met verhoogde laadbakken vlot geladen worden.

Het uitlaatgasnabehandelingssysteem is uitgerust met een Komatsu dieselpartikelfilter (KDPF) en selectieve katalytische reductie (SCR). Ook deze machine beschikt over het Komtrax telematicasysteem en valt onder het Komatsu CARE onderhoudsprogramma.

Meer over Komatsu

Reageer op dit artikel