nieuws

Komatsu 73-tons bulldozer krachtiger en comfortabeler

Materieel

De Komatsu 73-tons bulldozer is krachtiger en comfortabeler geworden. De D375A-8 levert 20% meer vermogen in zijn achteruit. Ook ontwikkelde Komatsu een nieuwe cabine, die superstil en trillingsarm is.

Komatsu 73-tons bulldozer krachtiger en comfortabeler

De Komatsu 73-tons bulldozer D375A-8 wordt aangedreven door een nieuwe Komatsu-motor. Die krachtbron levert 474 kW/645 pk vooruit en 578 kW/787 pk achteruit bij 1.800 toeren/minuut. Voor meer efficiëntie tijdens lang duwen kan de vergrendelingskoppeling van de koppelomvormer automatisch worden ingeschakeld. Het motorvermogen gaat dan rechtstreeks naar de transmissie. Resultaat is, zo zegt Komatsu, een lager brandstofverbruik en snellere cyclustijden.

K-Bogie onderstel

De machinist kan kiezen tussen de P (power) en de Economy-modus te werken. De kolossale ripper waarmee de bulldozer is uitgerust, maakt korte metten met alle mogelijke materialen. De machine is uitgerust met Auto Downshift (automatisch terugschakelen) en een “slow motion achteruit” of antislipregeling van de rupsen. Die functies kunnen uitgeschakeld worden. De D375A-8 staat op een zogeheten K-Bogie onderstel van Komatsu. Dat onderstel zorgt voor een betere geleiding van de rupsen in moeilijke omstandigheden en verbetert de stabiliteit en nivelleerprestaties.

Nieuwe cabine voor Komatsu 73-tons bulldozer

De D375A-8 heeft een nieuwe, ruime cabine met bijzonder stijve structuur die de bestuurder beschermt tegen lawaai en trillingen tijdens verplaatsingen. De drukcabine met efficiënte, automatische klimaatregeling houdt stof buiten. De grote glaspartijen bieden goed zicht op het blad en de ripper. Een groot, meertalig kleuren LCD-scherm biedt functies als bestuurdersidentificatie, automatische stop van de vrijloop en de automatische stop van het blad. Het geeft daarnaast ook de werkzone achter de machine weer, en een systeem dat helpt om stilstand te verminderen. De ergonomische PCCS (Palm Command Control System) joystick zorgt dat de machinist het blad heel precies kan bedienen.

Stijfheid met 125% verbeterd

Het hoofdframe van de D375A-8 verbetert de stijfheid van de machine met 125%. De nieuwe stangenverbinding van het blad reduceert slingering en verlengt de onderhoudsintervallen van de dichtingen. Achterop de machine is nu een tweede motorstopschakelaar geplaatst. Robuuste treden leiden naar het platform achteraan met hoge railing voor een veilige toegang tot de diverse onderhoudspunten. Komatsu monteert af-fabriek een achteruitrijcamera.

Reageer op dit artikel