nieuws

Vergelijkingstest: elektrische Wacker Neuson versus oliestoker

Materieel

BouwMachines zet de volledig elektrisch aangedreven Wacker Neuson WL20E tegenover een identieke WL20 met dieselmotor. Wat blijkt? Qua prestaties blijft de stekkervariant goed overeind. En er zijn voordelen: hij is snel, stil, trilt niet en heeft geen emissie. De zwakke schakel van het concept blijkt echter de accu. Die is bij zwaar werk snel leeg, je kunt er geen volle werkdag mee vooruit.

Vergelijkingstest: elektrische Wacker Neuson versus oliestoker

De twee Wacker Neusons vormen een interessant duo. Vrijwel compleet hetzelfde, maar toch totaal verschillend. De ene is volledig elektrisch aangedreven middels twee elektromotoren die hun energie uit een 450 kilo wegende accu halen, de andere heeft een traditionele dieselmotor aan boord. Een wereld van verschil dus. Toch zijn hydrauliekpomp, assen, giek, chassis en kapwerk identiek. Slechts de manier van aandrijven is anders.

In deze test zetten we beide machines tegenover elkaar in de zandbak. Wat zijn de verschillen in actieradius en prestaties? Om de aandrijflijnen en prestaties exact en op betrouwbare, zuivere wijze te kunnen vergelijken, zijn beide machines door de fabrieksvestiging van Wacker Neuson in Amersfoort identiek uitgerust. Aan beide machines hangt dezelfde 315 liter (ISO) Hekamp puinbak en ook staan ze rondom op dezelfde Mitas banden (31×15.50-12) op gelijke bandenspanning (4,5 bar). Het enige verschil is dat de dieselvariant beschikt over wegverlichting en de elektrovariant over een vierde hydrauliekfunctie. Beide laatstgenoemde opties hebben uiteraard geen invloed op de prestaties.

Wat zijn de verschillen in de praktijk? Hoelang kun je echt draaien met de elektrische Wacker Neuson? Welke voor- en nadelen heeft het draaien met een stekkervariant? En hoe zit het met het onderhoud en de kosten? Is het echt goedkoper dan oliestoken?

Antwoorden op deze en veel andere vragen vindt u in BouwMachines 10 (eind oktober verschenen), waar u het complete testverslag terugvindt. Nog geen abonnee? Sluit dan snel een abonnement af en mis niets meer!

Reageer op dit artikel