artikel

Tobroco wil voor complete lijn G-machines een elektrische variant

Materieel

Tobroco wil voor complete lijn G-machines een elektrische variant
Tobroco-directeur Toine Brock wil voor nagenoeg alle machines uit de G-lijn een elektrische variant.

Tobroco heeft in oktober de eerste elektrische Giant knikladers uitgeleverd. Voor dit jaar staat de bouw van vijftig elektrische machines op de planning, die allemaal al verkocht zijn. Tobroco-directeur Toine Brock: ‘Als fabrikant van compact materieel moet je elektrische machines in het leveringsprogramma hebben. Binnen afzienbare tijd zal de helft van het aantal in Nederland verkochte compacte machines geen dieselmotor meer hebben, maar een accu.’

De elektrische Giant G2200E en G2200E X-TRA beleefden hun première afgelopen april op de Bauma in München. Afgelopen maand zijn de eerste machines van dit type in productie genomen. De wielladers in de 2,2 ton klasse zijn de eerste elektrische machines die Tobroco bouwt. Dit jaar zijn dat er vijftig, volgend jaar staan er 300 machines op stapel. ‘Daarvan zijn er al 100 verkocht’, laat directeur Toine Brock weten. Brock is één van de sprekers op de BouwMachines Kennisdag, op 26 november op het Bouw & Infrapark in Harderwijk.

De trend naar elektrisch compact materieel is in de visie van Brock niet meer te stuiten. ‘Op de Nederlandse markt verwacht ik dat over niet al te lange tijd de helft van het aantal compacte machines elektrisch zal zijn. Elektrische machines zijn niet meer weg te denken. Als fabrikant kun je deze ontwikkeling niet aan je voorbij laten gaan. Klanten vragen erom.’
Tobroco wil daarom op termijn een groot aantal machines uit het Giant-gamma elektrisch aanbieden. Brock: ‘Volgend jaar starten we met de ontwikkeling van de elektrische wielladers in de 1,5, 2,5 en 3,5 ton klasse. Deze modellen zullen naar verwachting vanaf 2021 leverbaar zijn.’

CO2 en stikstof

Tobroco verkoopt de elektrische varianten nu nog voornamelijk aan klanten in Nederland, Noorwegen, Denemarken en Zweden. ‘Door dwingende regelgeving lopen deze landen voorop. In Nederland fungeerde aanvankelijk de noodzakelijke vermindering van de CO2-uitstoot als belangrijke aanjager voor de inzet van elektrische materieel. De recente uitspraak van de Raad van State over het Nederlandse stikstofbeleid, heeft de interesse in elektrisch materieel een extra boost gegeven’, aldus Brock.

Tobroco Giant G2200E

De elektrische Giants hebben een ingebouwde lader, waarmee het laden van de accu via een 230 V-aansluiting vijf uur vergt. Laden van de batterij via krachtstroom duurt, afhankelijk van de accu, een half uur tot een uur.

Met de G2200E modellen stapt Tobroco naar eigen zeggen dan ook precies op het juiste moment in. De fabrikant heeft een jaar lang gewerkt aan de ontwikkeling van deze elektrische modellen. ‘Elektromotoren en het accupakket zijn afkomstig van heftruckbouwer Jungheinrich. De hard- en software van de machines is in eigen huis ontwikkeld’, vertelt Brock. De wielladers zijn voorzien van twee afzonderlijke elektromotoren; 6,5 kW voor de aandrijving en 11,5 kW voor de werkhydrauliek. Er kan gekozen worden uit drie lithium-ion accu’s met een capaciteit van 260 Ah, 390 Ah of 520 Ah. Afhankelijk van de keuze is één acculading voldoende om 2,5 tot 8 uur te werken.

Break-even point na twee jaar

In aanschaf zijn de elektrische Giants duurder dan de dieselvarianten. ‘Maar daar staan lagere bedrijfskosten, minder onderhoud en subsidie tegenover’, zegt Brock. ‘Wanneer de machine veelvuldig wordt ingezet, ligt het break-even point op twee jaar.’

Brock verwacht veel van de elektrische modellen, maar plaatst ook nog een aantal kanttekeningen. ‘Bouwend Nederland heeft al gewaarschuwd dat investeren in elektrische machines onder druk komt te staan, omdat tal van projecten onzeker zijn als gevolg van de stikstofuitspraak van de Raad van State. Verder verdient de laadinfrastructuur aandacht. Hoe zorgen we dat op de bouwplaats de elektriciteit voorhanden is om de machines op te laden? Er liggen nog wel wat vraagstukken, maar desondanks durf ik te stellen dat elektrische machines niet meer weg te denken zijn.’

 

Reageer op dit artikel