artikel

Kruiswijk investeert in 27 ton zware Liebherr A924 in sloopuitvoering

Materieel

Kruiswijk investeert in 27 ton zware Liebherr A924 in sloopuitvoering

Sloopbedrijf Kruiswijk heeft als eerste in Nederland een Liebherr A924 met Stage IV motor in gebruik genomen. De 27 ton wegende machine vervangt bij het bedrijf een aangepaste, 24 ton zware Etec 820. ‘Liebherr kan als enige een bandenmachine in deze gewichtsklasse affabriek leveren’, motiveert bedrijfsleider Dirk Slingerland zijn keuze voor het Duitse merk. BouwMachines zag de machine aan het werk op een sloopproject in Utrecht.

Verzorgingshuis Careijn in Tuindorp, een buurt in de wijk Utrecht-Noordoost, voldoet niet meer aan de eisen van de huidige tijd. Het gebouw is functioneel en technisch verouderd. Het verzorgingshuis wordt in fases gesloopt om plaats te maken voor vier appartementencomplexen. Deze gebouwen worden een mix van levensbestendige woningen, woningen voor mensen met een zware zorgindicatie en huurwoningen in het duurdere segment.

Het veertig meter hoge pand is inmiddels grotendeels ontmanteld. Met een ingehuurde Liebherr telekraan van Boer uit Meerkerk worden de laatste betonnen gevelelementen afgehesen. Vanuit een Genie hoogwerker worden de laatste ramen voorzichtig gedemonteerd en vervolgens naar beneden gebracht.

Kruiswijk verruilt Etec voor Liebherr

Aan de andere zijde van het gebouw staat de nieuwste aanwinst van sloopbedrijf Kruiswijk.  Gespoten in de bedrijfskleuren van Kruiswijk staat de Liebherr A924 in een waterig najaarszonnetje te glinsteren. Machinist Kees Sloof staat ernaast te glimmen van trots.  Sloof werkt inmiddels 22 jaar als machinist bij Kruiswijk. Hij startte zijn carrière bij het bedrijf op een Liebherr 902 mobiele graafmachine. Daarna kwam er tot twee keer toe een Etec 820, voor het laatst in 2011. ‘Met die aangepaste Etec, die machine woog zo’n 24 ton, heb ik naar volle tevredenheid 12.000 uur gemaakt’, vertelt Sloof.

Tekst gaat verder onder de foto.

Kruiswijk Liebherr A924

Machinist Kees Sloof ervaart de Liebherr A924 als sterk en robuust. Hij heeft er alle vertrouwen in dat de machine de verwachtingen waar gaat maken.

Hij heeft niets ten nadele van de Etec machines te melden, maar is heel blij met de nieuwe Liebherr. ‘De machine is sterk en robuust, al heb ik ‘m nog niet volledig op de proef kunnen stellen. Eerst maar eens wat kleinere klusjes opknappen, zodat ik goed aan de Liebherr kan wennen’, vindt Sloof.

Mobiele graafmachine in het zware segment

Kruiswijk-bedrijfsleider Dirk Slingerland was op zoek naar een mobiele graafmachine in het zware segment, die affabriek kon worden geleverd. ‘Ja, dan kom je al gauw uit bij Liebherr’, aldus Slingerland. In het materieelpark van Kruiswijk draaien al een aantal Liebherr mobiele graafmachines. Het bedrijf, dat twee jaar geleden verhuisde van Vlist naar Bergambacht, is eigenaar van een Liebherr A314 en een zwaar uitgevoerde Liebherr A916. Daarnaast heeft Kruiswijk nog een Liebherr R924 en een R936 rupsgraafmachine in de vloot.

‘De 27 ton zware Liebherr A924 komen we in Nederland maar weinig tegen’, zegt Franklin Verhagen, accountmanagar bij Liebherr-importeur Wynmalen & Hausmann. ‘Er draaien een aantal van deze kranen bij bedrijven die er veelal hijswerkzaamheden mee doen, zoals het plaatsen van ondergrondse afvalcontainers, het leggen van pijpleidingen en het ophijsen van baggerboten. Daarnaast leent een dergelijke machine zich uitermate goed voor funderings- en sloopwerkzaamheden. Maar voor het normale grondverzet is deze machine voor Nederland natuurlijk veel te zwaar.’

Tekst gaat verder onder de foto.

Kruiswijk Liebherr A924

Het slooprek is eenvoudig omhoog te klappen, zodat de voorruit zonder problemen kan worden schoongemaakt.

Kruiswijk ziet wel brood in de inzet van de Liebherr A924 in het sloopwerk. ‘Een schaar van 3 ton kan zonder problemen aan deze machine gemonteerd worden. We zullen de Liebherr veelvuldig inzetten bij het vergruizen van grote brokken puin’, verwacht Slingerland.

Volgens accountmanager Franklin Verhagen is de Liebherr A924 dankzij de aparte zwenkpomp uitermate geschikt voor dergelijke werkzaamheden. ‘Een aparte zwenkpomp is doorgaans voorbehouden aan de zwaardere rupsmachines, maar Liebherr heeft deze ook ingebouwd in deze mobiele kraan. Het resultaat daarvan is dat de machine bij zwenken niet aan kracht en snelheid inboet bij werkzaamheden als vergruizen.’

Liebherr A924 in sloopuitvoering

De A924 van Kruiswijk is affabriek geleverd in een sloopuitvoering. Dit betekent onder andere dat de machine een EW-onderwagen heeft. Deze heeft een breedte van 2,75 meter, 20 centimeter meer dan de standaard onderwagen van de A924.

Affabriek is de machine verder voorzien van een automatisch smeersysteem, een standkachel, vier onafhankelijk van elkaar te bedienen stempelpoten en een Liebherr HD-giek. De bakcilinder is verzwaard uitgevoerd een heeft bovendien een overgedimensioneerde beschermplaat. Ook de rijmotor heeft een beschermplaat.

Tekst gaat verder onder de foto.

Kruiswijk Liebherr A924

De extra dik uitgevoerde bakcilinder heeft ook een beschermplaat meegekregen.

De cabine wordt tegen vallend puin beschermd door een zogenaamd slooprek. Dit rek kan eenvoudig naar voren worden geklapt, zodat de ruit gemakkelijk schoon te maken is. Het raam aan de bovenzijde van de cabine heeft een ruitenwisser.

De machine is affabriek gespoten in de bedrijfskleuren van Kruiswijk. Het bedrijf heeft gekozen voor een verzwaard ballastgewicht affabriek. Op verzoek van Kruiswijk is op het contragewicht een strip aangebracht om beschadigingen van de machine te voorkomen. In de werkplaats van W&H in Heteren is het drukstuk naar wens van Kruiswijk verzwaard, zijn de banden volgeschuimd en is een compleet overdruksysteem van Freshfilter opgebouwd.

‘Serieuze motor voor een mobiele graafmachine’

Onder de motorkap van de Liebherr A924 is een Liebherr D934 motorblok ingebouwd. Deze motor heeft een inhoud van 7 liter en een vermogen van 140 kW (190 pk). ‘Dat mag je gerust een serieuze motor noemen voor een mobiele graafmachine’, aldus Franklin Verhagen. ‘Ter vergelijk: de Liebherr R936 rupsgraafmachine is met eenzelfde motor uitgerust.’

Tekst gaat verder onder de foto.

Kruiswijk Liebherr A924

De Liebherr D934 motor heeft een inhoud van 7 liter en een vermogen van 140 kW (190 pk).

De Liebherr D934 motor voldoet aan de emissie-eisen van Stage IV, zonder gebruik te maken van een roetfilter. Desgewenst kan de machine worden voorzien van een Power Plus functie. Wanneer de situatie om extra power vraagt kan de druk in de pomp tijdelijk worden verhoogd van 350 naar 380 bar.

Machinist Kees Sloof is ondertussen weer in de cabine van de Liebherr geklommen.  Met de 2 ton zware sloop- en sorteergrijper aan de machine voert hij nu nog vooral opruimwerkzaamheden uit. Maar hij kan bijna niet wachten tot hij de Demarec vergruizer aan de machine mag monteren. ‘Dan kan ik de machine daadwerkelijk testen. Maar ik heb er alle vertrouwen in dat de machine de verwachtingen waarmaakt.’

Bekijk hier het BouwMachines merkdossier over Liebherr.

 

Foto's

Reageer op dit artikel