artikel

Jelle Rutgers speurt met Kobelco SK140SRLC-5 naar explosieven

Materieel

Jelle Rutgers speurt met Kobelco SK140SRLC-5 naar explosieven

De Kobelco SK140SRLC-5 van Jelle Rutgers Grond-, Weg- en Waterbouw uit Angeren is een opvallende verschijning. En dat is niet alleen omdat de rupsgraafmachine met verstelgiek is gespoten in de zwarte huiskleur van Jelle Rutgers. Wat deze machine echt bijzonder maakt is de beveiligde cabine. BouwMachines zag de Kobelco aan het werk bij het opsporen van conventionele explosieven (OCE) in Ede.

Op de voormalige kazerneterreinen aan de rand van Ede worden volop nieuwe woningen gebouwd. Het is hier dat we de opvallende Kobelco van Jelle Rutgers treffen. Op aanwijzingen van Eric Beek, senior OCE-deskundige bij Bodac, graaft machinist Giel ten Westenend voorzichtig de bovenste laag grond af. Bodac uit Schijndel, onderdeel van Den Ouden Groep, is gespecialiseerd in het opsporen van conventionele explosieven en het veiligstellen ervan.

Wie de vaderlandse geschiedenis kent, weet dat op 17 september 1944 op de Ginkelse Heide bij Ede geallieerde luchtlandingen plaatsvonden in het kader van Operatie Market Garden. Voorafgaand aan dit offensief voerden geallieerde bommenwerpers aanvallen uit op Duitse doelen rondom Arnhem, waaronder ook Ede. Honderden bommen werden tijdens de bombardementen in de omgeving van Ede afgeworpen.

Bekijk ook deze video over de inzet van de Kobelco SK140SRLC-5 op het voormalige kazerneterrein in Ede.

Tekst gaat verder onder de foto.

Explosieven opsporen met Kobelco SK140SRLC-5

De Kobelco SK140SRLC-5 met beveiligde cabine is voorzien van alle denkbare opties. Gespoten in de zwarte huiskleur is de rupsgraafmachine een opvallende verschijning.

Onderzoek naar niet-gesprongen explosieven

Voorafgaand aan de plannen voor nieuwbouw op de voormalige kazerneterreinen is onderzoek verricht naar de aanwezigheid van niet-gesprongen explosieven (NGE’s). ‘Dan wordt onderzocht welke bommen zijn afgeworpen, vanaf welke hoogte en met welke snelheid. Zo kunnen we bepalen hoe diep explosieven in de bodem zijn ingedrongen’, legt Eric Beek uit. ‘Ons onderzoek in combinatie met de bodemgesteldheid wees uit dat de bommen hier tot een diepte van 3 meter kunnen liggen. Voor het ruimen van grote, gevaarlijke bommen schakelen we de Explosieven Opruimingsdienst in. Klein wapentuig als granaten stellen we zelf veilig.’

Bodac beschikt zelf ook over mensen en materieel om NGE’s te benaderen en veilig te stellen. ‘Er wordt momenteel volop gebouwd en daarmee zijn het voor ons ook drukke tijden. Vandaar dat we Jelle Rutgers inhuren’, vertelt Beek.

Tekst gaat verder onder de foto.

Explosieven opsporen met Kobelco SK140SRLC-5

Giel ten Westend (18) vindt het geweldig dat hij het machinistenvak mag leren op de Kobelco. ‘En dan mag ik ook nog dit bijzondere precisiewerk uitvoeren.’

Beek is enthousiast over de Kobelco SK140SR en machinist Giel ten Westenend. ‘De machine voldoet vanzelfsprekend aan alle eisen die gelden voor dit werk. Handige hulpmiddelen daarbij zijn het draaikantelstuk en de gripper. Maar minstens zo belangrijk is dat de machinist de aanwijzingen opvolgt. Alles draait om veiligheid. Als ik zeg dat er 30 centimeter kan worden afgegraven, dan moet Giel zich daar echt aan houden. Zo graven we gecontroleerd laag voor laag af.’

Machine voor OCE-werk

Jelle Rutgers klopte vorig jaar aan bij Kobelco-importeur Kemp. Hij ontving steeds vaker aanvragen voor OCE-werk en informeerde bij drie merken naar de mogelijkheden voor een passende machine. Na een week proefdraaien met een Kobelco machine was voor Rutgers duidelijk dat dit merk zijn voorkeur had. ‘De bediening van de Kobelco is heel prettig. De machine reageert goed. Bovendien is de prijs-kwaliteit verhouding gunstig. ’

Rutgers diende bij Kemp een uitgebreid wensenlijstje in. ‘Hij vinkte zo’n beetje elke mogelijke optie op de lijst aan’, lacht Daniël Buijs, verkoopadviseur bij Kemp. Centrale smering, extra functies, een Engcon draaikantelstuk met grippermodule, Leica 3D-GPS, overdruksysteem, een schuifblad en sier- en werkverlichting; het zit er allemaal op.

Explosieven opsporen met Kobelco SK140SRLC-5

Rutgers heeft voor zijn Kobelco gekozen voor de MIG2 joysticks van Engcon. In combinatie met het DC-2 traploze proportionele besturingssysteem voor tiltrotators kunnen de MIG2 joysticks worden gebruikt met in totaal zes wieltjes en veertien knoppen op twee handgrepen.

Rutgers koos verder voor het Engcon DC-2 traploze proportionele besturingssysteem voor tiltrotators. Dit systeem is geschikt voor alle graafmachinemerken. De DC-2 wordt gecombineerd met de MIG2 joysticks van Engcon. De ergonomische joysticks kunnen worden uitgerust met in totaal zes wieltjes en veertien knoppen op twee handgrepen. De machinist kan zo effectief werken en wordt minder fysiek belast.

Het was voor Jelle Rutgers ook direct helder dat de nieuwe machine voorzien moest zijn van een verstelgiek. ‘De demomachine was uitgerust met een monogiek. Aangezien wij ook veel rioolwerk doen, is een verstelgiek de beste oplossing.’ De Kobelco SK140SR, een semi-binnendraaier, staat op 800 mm brede, afgeschuinde rupsplaten. De machine combineert daarmee een goede wendbaarheid in krappe ruimtes met een lage bodemdruk, zodat nauwelijks schade ontstaat aan bestrating of bodem.

Geluidsarm en goed beschermd tegen stof

De met schuifblad 17 ton zware Kobelco SK140SRLC-5 is aldus Daniël Buijs een populair model in zijn gewichtsklasse. Kenmerkend voor de machine is volgens hem het lage geluidsniveau. ‘Dit is te danken aan Kobelco’s iNDr-koelsysteem, oftewel integrated Noise and Dust reduction. Dit systeem zorgt ervoor dat de machine stil is, zowel in de cabine als daarbuiten, en de motor en het koelsysteem goed beschermd zijn tegen stof’, vertelt Buijs terwijl hij een fijnmazig filter uit het motorcompartiment trekt.

‘Om de motor te koelen wordt lucht van buiten aangezogen en door dit filter geleid, voordat het het koelsysteem ingaat. Als de lucht weer wordt uitgeblazen gaat deze eerst door een klankkast. Het resultaat is minder geluid en minder stof in het koelsysteem en in het motorgedeelte, legt Buijs uit.

Hij stipt ook nog even het brandstofverbruik van de machine aan. ‘Ik heb het even opgezocht. De Kobelco van Jelle Rutgers komt, met zijn vele opties en een draaikantelstuk, gemiddeld uit op een 7,5 liter diesel per uur.’

Beveiligde cabine van Metamo

Explosieven opsporen met Kobelco SK140SRLC-5

De beveiligde cabine is gebouwd door Metamo in Ede. Het 33 mm dikke veiligheidsglas in de voorruit is in korte tijd te vervangen voor een reguliere ruit.

Voor de beveiligde cabine schakelde Kemp de hulp in van Metamo in Ede. Metamo maakt cabines die kunnen worden gebruikt bij OCE-werkzaamheden. ‘Een overzetcabine is voor mij geen oplossing’, aldus Jelle Rutgers. Een wens van Jelle Rutgers was dat het 33 mm dikke veiligheidsglas LexGuard in de voorruit eenvoudig zou kunnen worden vervangen door regulier glas. ‘Het veiligheidsglas vervormt enigszins het beeld van de machinist. Bij rioolwerkzaamheden of profileren wil ik dat de machinist optimaal zicht heeft. We kunnen nu het veiligheidsglas in een 20 minuten vervangen voor een gewone ruit’, vertelt Rutgers.

Metamo heeft de cabine aan de boven- en onderzijde beschermd met 40 mm dik watervast multiplex. Deze platen zijn keurig weggewerkt in de cabine. De zijramen en het achterraam zijn gemaakt van 8 mm dik Lexan polycarbonaat, dat maar liefst 250 keer sterker is dan glas van dezelfde dikte.

Giel ten Westenend (18) voelt zich inmiddels helemaal thuis in de beveiligde cabine. Giel is machinist in opleiding aan het SOMA College in Harderwijk. ‘Geweldig toch, dat ik op deze machine mag draaien? Veel van mijn studiegenoten leren het vak op een minigraafmachine, maar Jelle Rutgers vertrouwt mij deze prachtige machine toe. En dan mag ik ook nog eens dit bijzondere precisiewerk uitvoeren.’

Bekijk hier het BouwMachines merkdossier over Kobelco.

Foto's

Reageer op dit artikel