artikel

FOTOREPORTAGE | Matexpo brengt veel nieuw materieel voor het eerst naar de Benelux

Materieel

FOTOREPORTAGE | Matexpo brengt veel nieuw materieel voor het eerst naar de Benelux

Met de Bauma net achter de rug was de Matexpo in België dit jaar niet de plek om nog grote primeurs te verwachten. Het is wél de plek om relatief dicht bij huis het nieuwste materieel voor het eerst in de Benelux te kunnen bekijken.

In het jaar dat we de giga-beurs Bauma net achter ons hebben gelaten, vond afgelopen maand in Kortrijk de Matexpo plaats. Waar de Bauma groots en internationaal gericht is, is Matexpo meer regionaal en overzichtelijk. Dat heeft zo zijn voordelen.

De nieuwste machines en vrijwel alle grote merken zijn present

Vanwege de afstand naar München is het voor velen simpelweg niet haalbaar om meerdere dagen het werk neer te leggen en in de auto te stappen voor een bezoek aan de Bauma. De Matexpo is dan een goed alternatief. Dichter bij huis, de nieuwste machines en vrijwel alle grote merken zijn present. De Matexpo is een beurs waar je volop collega’s uit de branche tegenkomt die dezelfde taal spreken. Waar je gewoon met je eigen verkoper, dealer of importeur kunt bijpraten, een pintje kunt pakken en zaken kunt doen.

Dit laatste deden de Belgen volop, getuige het feit dat het gros van de machines op de beursvloer al lang en breed is verkocht en voorzien van bedrijfsstickers. Dat was wel eens anders. Ondanks een volgens standhouders zeer rustige start wist de beurs uiteindelijk af te sluiten met 39.778 bezoekers. Veiligheid, automatisering en emissiebeperking waren de thema’s. We zetten enkele noviteiten op een rij.

Primeur: graafautomaat Topcon op long-reach

Op de stand van Hitachi-importeur Luijck stond een Zaxis 350LC, te zien op de foto hieronder. In de basis niets aparts, de machine is door dochteronderneming Ultimated echter opgebouwd met een 3D-graafautomaat van Topcon. Het is hiermee de eerste machine met lange giek die is opgebouwd met een after-market graafautomaat.

De machine met 22 meter giek is voorzien van elektronische Topcon-joysticks en een extra controller die ingrijpt op het ventielenblok. Technisch is het automatiseren van een machine met lange giek niet simpel, toch claimt de leverancier dat de machine uitgebreid in de praktijk is getest en dat het systeem werkt. ‘Hoe langer de giek, des te groter het voordeel van een automaat’, zegt Sam van Campenhout van Ultimated. Het bedrijf heeft veel ervaring met 3D-gps, zowel in België als in het Midden-Oosten.

19BMA_Matexpo_2

Rupskraan met ‘parkeersensoren’

Doosan nam de nieuwe 30-tons DX300 LC-7 mee naar Kortrijk. Deze werd op de Bauma al voorgesteld en is nu leverbaar. De machine voldoet aan de Stage V-eisen zonder gebruik te maken van uitlaatgasrecirculatie. Wat in het oog springt is de optionele obstakelbeveiliging. Op het contragewicht zit een hele rij ultrasoon-sensoren die alarm geven zodra je iets dreigt te raken. Vergelijk het met de parkeersensoren op een bestelbus of personenauto.

19BMA_Matexpo_3-alternatief-min

Liebherr A913, de opvolger van de A312

Als prototype stond hij al op de Bauma, nu de Benelux-primeur voor de Liebherr A913. Deze compacte Liebherr komt medio 2020 op de markt. Feitelijk is dit de opvolger van de vroegere Liebherr A312. De eerder geïntroduceerde Liebherr A912 Compact heeft namelijk een zijdelings verstelbare zwenkgiek voor op de bovenwagen. De nieuwe A913 heeft weer een verstel (of mono-) giek náást de cabine en betekent voor Liebherr dus een uitbreiding van het leveringsprogramma. De machine is vierwielgestuurd, weegt 14 à 15 ton en heeft een 129 pk motor die voldoet aan de Stage V-eisen.

19BMA_Matexpo_4-min

Cat de markt op met eigen krol, af-fabriek

Caterpillar komt met een eigen krol. De spoorwegmachine wordt gebouwd binnen een strategische samenwerking met het Franse Unac. De machine is volledig als Cat gecertificeerd en is af-fabriek opgebouwd conform EU-eisen, inclusief hoogte- en zwenkbegrenzing en met een dubbele cabine. De lorries onder de semi-binnendraaier beschikken over een eigen hydraulische wielaandrijving (type 9A). Als basis dient de Cat M318, in de spoorweguitvoering opgewaardeerd tot 24-tons machine. In Frankrijk en Scandinavië draaien de eerste machines in de praktijk. In België is met name de Atlas 1604 populair op het spoor.

19BMA_Matexpo_5-min

Fusten bier elektrisch bezorgen

Op de beursvloer is volop aandacht voor elektrische compactmachines. Vanuit de praktijk is er soms scepsis vanwege de kosten of twijfelt men over de actieradius. De beursorganisatie zelf steekt ook in op duurzaamheid. Deze mannen, die met een elektrisch voertuigje fusten bier bezorgen, hoeven zich niet te verantwoorden.

19BMA_Matexpo_6-min

Fliegl as-afstempeling op kipper

Innovatie zit soms in kleine dingen. Fliegl-importeur Ludo Pauwels showt een systeem waarbij de 3-assige kipoplegger automatisch de achteras afstempelt alvorens de oplegger opkipt. Na het (automatisch) aflaten van de luchtvering verdeelt het gewicht zich tussen de achterste as van de oplegger én de schotel van het trekkend voertuig, de truck. Resultaat is een tijdelijk hogere schoteldruk, dus meer gewicht op de achteras van de truck, en als gevolg meer tractie. Zo zou je ook zónder een (dure) aangedreven vooras  goed weg kunnen komen in het terrein. De gepatenteerde optie kost 1.200 euro en weegt ongeveer 60 kilo.

19BMA_Matexpo_8-min

Bandenwissel: Michelin lost de XHA2 af

Michelin komt met de nieuwe range Xtra Flexlife-banden. Voor Nederland belangrijk nieuws, want deze band vervangt de huidige XHA2. Deze band is in ons land populair onder wielladers. In tegenstelling tot de XHA2 is de nieuwe band niet meer alleen geschikt voor wielladers. Hij mag ook onder dumpers en graders. Volvo is de eerste fabrikant die de band heeft gehomologeerd voor eerste montage onder de L220H. Het nieuwe profiel is opvallend en bevat een hoger volume aan loopvlakrubber. Meer rubber betekent dat de band langer meegaat, Michelin claimt tot 20 procent langer onder een wiellader.

19BMA_Matexpo_9-min

JCB showt elektrische minigraver

Dit jaar ontbrak JCB op de Bauma, maar is wél present met een grote stand op Matexpo. De Engelsen namen onder andere hun roterende verreiker en de elektrische JCB 19C-1 E minigraver mee. Deze 1,8-tons machine werd in 2018 als prototype voorgesteld, dit jaar officieel geïntroduceerd en is nu echt te koop. Het 48-Volts accupakket, bestaand uit vier losse accu’s, is volgens de fabrikant goed voor 5 uur draaien. Met een snellader op krachtstroom zijn ze in twee uur te laden. In Engeland draaien ze al even, intussen is er ook eentje verkocht in Nederland.

19BMA_Matexpo_10-min

Prototype binnenlader van Pacton

Op de beurs waren diverse Nederlandse standhouders present. Pacton Trailers uit Ommen nam een nieuwe binnenlader mee. Dit type opleggers is geschikt voor bijvoorbeeld prefab betonelementen. Pacton bouwt al wel steentrailers met kraanspoor, maar was niet eerder actief in dit segment. De oplegger beschikt over onafhankelijke, hydraulische wielophanging en SAF-assen met trommelremmen.  Er komt ook een luchtgeveerd model. Pacton test de eerste modellen nu in de praktijk bij klanten.

19BMA_Matexpo_11-min

BEKIJK HIER meer fotoreportages van BouwMachines.

 

Reageer op dit artikel