artikel

Van Beek asfalteert smalle stroken met unieke AP255: werkplezier is belangrijker dan geld

Materieel

Van Beek asfalteert smalle stroken met unieke AP255: werkplezier is belangrijker dan geld

Al sinds zijn zestiende  is Rinus van Beek werkzaam in het asfalt. Altijd in loondienst en de laatste jaren als zzp’er. Kwalitatief mooi werk maken met een mooie club mensen, dat is volgens hem de kern van het vak. Door nu zelf een asfaltspreider en wals te kopen, heeft Van Beek alles in eigen hand. Een forse investering in een unieke machine met een waslijst aan opties.

Praat je over asfalt, dan begint Van Beek te stralen. Altijd werkte hij in asfaltploegen. En nóg, in de uren dat hij geen werk heeft met de eigen machines. Van Beek zag met zijn ervaring kansen om zelf iets te beginnen, vooral in het asfalteren van smalle stroken asfalt. Bijvoorbeeld in freesvakken bij reparaties en onderhoud. Zijn nieuwe Caterpillar AP255 is daarvoor bij uitstek geschikt.

Van Beeks AP255 is de eerste machine van dit type in Nederland

In eerste instantie ging de zoektocht naar een speciaalbouwmachine voor dit doel. Gaandeweg en via via kwam Van Beek echter uit bij Caterpillar. Het bedrijf bouwt als enige fabrikant een standaard asfaltspreider die óók zeer smalle stroken als bermen en freesvakken kan asfalteren.

Hoewel Caterpillar in Nederland niet echt een grote naam is in de asfaltwereld, durfde Van Beek het wel aan. Het asfaltwereldje is klein en over de paar grotere Cat-asfaltspreiders die hier sinds kort draaien, hoorde Van Beek dat het technisch wel snor zit. Opgeteld bij de genoemde bijzondere kenmerken kocht Van Beek de AP255. De eerste machine van dit type in Nederland. Zelfs binnen Europa zijn ze op de vingers van één hand te tellen.

Een indrukwekkend schouwspel bij de caravan

Om stofoverlast te beperken laat camping Aan Veluwe in Oosterbeek een gedeelte van de onverharde paden asfalteren. Voor de senioren een indrukwekkend schouwspel dat zich aan hun caravan voltrekt. Voor Van Beek een mooie eerste klus van 165 ton asfalt en voor BouwMachines een fraaie gelegenheid om de nieuwe machine in actie te zien.

Tekst gaat door onder de foto

Cat AP255 Van Beek 19BMA07_Cat_asfalt_3-alternatief-min

Rinus van Beek zit zelf op de CB2.7-wals. Deze is tegelijk met de asfaltspreider door hem aangekocht en tevens in bedrijfskleuren gespoten.

Een dik audiosysteem, verwarmde stoel en zonnedak

Wat blijkt; niet alleen kocht Van Beek een van zichzelf al bijzondere machine, de AP255 werd op wens ook nog uitgerust met diverse opties, in bedrijfskleuren gespoten én voorzien van een speciaalbouw kastenwand achterop. Deze herbergt onder andere een forse koelbox én een dik audiosysteem van Kenwood. Van Beek beseft dat dit niet alledaags is, maar maakte bewust de keuze. Van Beek: ‘Toen ik de wensen bij Pon besprak, zeiden ze wel: Doe je niet té gek? Maar ik heb liever een iets duurdere machine die alles kan en waar je met plezier mee werkt. Er zit een méns op. Dat wordt vaak vergeten.’

Tekst gaat door onder de foto.

Cat AP255 Van Beek 19BMA07_Cat_asfalt_5-min

De asfaltspreider is voorzien van praktisch alle opties. Deze kastenwand achter de machine is speciaalbouw op wens van Van Beek en herbergt een lade met grote koelkast en verder een zware geluidsinstallatie.

Van Beek wil het maximale doen om de asfaltploeg met plezier te laten werken. De machinist ontbreekt het op deze machine werkelijk aan niets. Automatische hoogteregeling en volledig elektrische bediening van praktisch alle functies, inclusief elektrisch verstelbare zijschotjes. De nieuwe wals heeft een verwarmde stoel en een zonnedak.

Werk blijft nog altijd ménsenwerk

Het zijn bewuste keuzes, die voortkomen uit het levenspad van Van Beek dat niet altijd zo fraai was geasfalteerd. Hieruit heeft Van Beek zakelijk ten minste één belangrijke les getrokken, en wel dat werk nog altijd ménsenwerk is. Werksfeer en werkplezier staan boven die laatste euro. Bij het werken in loondienst heb je hier natuurlijk niet altijd volledige invloed op, steeds vaker staat efficiëntie op nummer 1, merkt Van Beek. Het was een factor die meewoog in de beslissing om zelf te investeren in een eigen asfaltspreider en wals. Nu kan hij zelf werken aannemen en ook als complete asfaltploeg de verhuurmarkt op te gaan.

Tekst gaat door onder de foto.

Cat AP255 Van Beek 19BMA07_Cat_asfalt_2-min

Koffie is koffie, tijd voor pauze

Om klussen als totaal aan te nemen werkt Van Beek samen met het bedrijf Cees Boonzaaijer uit Renswoude, dat intussen ook hier op de camping het grondwerk klaarmaakt met zijn mobiele Liebherr en een Bobcat met graderaanbouw. Cees Boonzaaijer beschikt verder over verschillende geïsoleerde kippers zodat de mannen het asfalt direct zelf bij de molen afhalen.

Ook neemt het grondverzetbedrijf de asfaltmachine en wals mee op de dieplader én zet het de mobiele graafmachine in om het asfalt in de machine te draaien. Intussen is het echter 09.30 uur en haalt Charlotta van Beek een kist met zelfgebakken cakes en thermoskannen koffie uit de aanhanger. Het asfalt is onderweg, maar koffie is koffie, tijd voor pauze.

Tekst gaat door onder de foto.

Cat AP255 Van Beek 19BMA07_Cat_asfalt_4-min

De Cat AP255 in actie. In de praktijk fungeert de hopper als trechter en vult een mobiele graafmachine deze. Een mobiele kraan is vaak toch al nodig om het grondwerk te maken. Van Beek werkt hierin samen.

Freesvakken asfalteren is vaak handwerk

Met de koffie achter de kiezen overstemt Nederlandstalige muziek met speels gemak het geluid van de opgestarte 2,2 liter Cat-motor en worden de eerste meters erin gedraaid. In theorie kunnen vrachtwagens direct in de hopper kippen, in de praktijk is laden met een mobiele graafmachine handiger en wordt de hopper omgevormd tot trechter.  In dit werk, een drie meter brede weg, komen de eigenschappen van de AP255 niet per se uit de verf. Dat zit hem met in de mogelijkheid om juist smalle stroken te kunnen asfalteren.

Van Beek legt uit: ‘Freesvakken asfalteren is nu vaak handwerk. ‘s Ochtends gaat dat mooi, maar in de loop van de dag word je toch moe of je krijgt last van je rug. Met een machine freesvakken van 50 cm breed asfalteren kan verder niemand. Met deze AP255 is het wél mogelijk. De dagproductie ligt met deze machine hoger en de kwaliteit van het werk is beter. Als we de ruimte hebben en de aanvoer van asfalt loopt goed, dan kunnen we met de machine een dagproductie halen waar je met de hand drie dagen over zou doen.’

Tekst gaat door onder de foto.

Caterpillar AP255 Van Beek 19BMA07_Cat_asfalt_7-min

In dit werk, een de drie meter brede weg, komen de eigenschappen van de AP255 niet per se uit de verf. Dat zit hem met in de mogelijkheid om juist smalle stroken te kunnen asfalteren.

Asfalteren van 10 tot 100 cm.

Om dit technisch mogelijk te maken is de AP255 is uitgerust met het zogenoemde Right Side Paving-systeem. Dit maakt het mogelijk om alleen asfalt te verwerken dat voor het rechter uitschuifdeel van de balk ligt. Om het asfalt vanuit het midden naar de zijkant te transporteren schroef je voor dit werk een stalen plaat onder de worm. Zo drukt de machine het asfalt enkel in rechter uitschuifdeel. Dit kan een strookje zijn van 10 cm breed, tot aangebouwd 100 cm. Ook de genoemde freesvakken van veelal 50 cm breed zijn zo prima te asfalteren.

Wegbermen aanvullen met halfverharding

Tot slot is de machine geschikt om wegbermen aan te vullen met halfverharding, smalle stroken gekleurd asfalt te verwerken en allerlei andere niet-alledaagse klussen te doen. Om deze flexibiliteit mogelijk te maken, heeft de machine in tegenstelling tot veel andere machines in deze klasse geen stampmessen. Desondanks blijkt uit metingen op dit werk de verdichting door de trilbalk voldoende, na het walsen zit deze op 99 procent.

Natuurlijk kan de machine ook gewoon werk aan, zoals vandaag. Met verbredingsstukken kan de machine naar 3.40 m werkbreedte, en met de elektrische en verwarmde zijschotjes omhoog is 3.60 m haalbaar. Intussen rijdt Van Beek met de kantenrol naar beneden gedrukt nogmaals voorbij om de zijkanten strak af te werken. Mooi werk maken; daar draait het om.

Lees HIER meer over wegenbouw.

 

Reageer op dit artikel