artikel

Innovatie hydraulische graafmachines Takeuchi: automatische noodstop bij gevaar

Materieel

Innovatie hydraulische graafmachines Takeuchi: automatische noodstop bij gevaar

Verhoeven heeft een systeem ontwikkeld waarbij een hydraulische graafmachine direct tot stilstand komt als iets of iemand onverwacht erachter opduikt. Voor zover bekend is dit op de grondverzetmarkt het eerste veiligheidssysteem met een automatische noodstop. ‘Bij alleen een piepsignaal is de reactietijd voor de machinist te kort.’

Diverse fabrikanten werken aan detectiesystemen waarbij de machinist wordt gewaarschuwd met een geluidssignaal en een melding op de display. Verhoeven gaat een flinke stap verder: als een grondwerker, toevallige passant of een object te dicht bij de machine komt, worden alle hydraulische functies geblokkeerd en komt de machine volledig tot stilstand. Het systeem heeft de naam Takeuchi Safety Guard (TSG) gekregen.

Takeuchi Safety Guard doet denken aan brake-assist uit de automotive

‘In de automotive  kennen ze vergelijkbare systemen, in de vorm van brake-assist’, weet Rob Slenders, productmanager Takeuchi bij Verhoeven. ‘Omdat wij de veiligheid van het werken met onze machines willen vergroten, hebben wij een soortgelijk systeem bedacht.’

Volvo en Liebherr werken aan detectiesystemen wielladers en gravers

Volvo en Liebherr werken eveneens aan systemen waarbij sensoren personen of objecten nabij een machine kunnen detecteren. Liebherr toonde dit voorjaar op de Bauma een specifiek voor wielladers ontwikkelde toepassing. Dit geavanceerde systeem ‘ziet’ het verschil tussen een persoon of object.

Ook Volvo is bezig een module voor personendetectie te ontwerpen. In 2018 is in Zwitserland een systeem in de praktijk getest op een graafmachine en een wiellader. Dit gebeurde in een asfaltfabriek en een groeve.

Bij zowel Volvo als Liebherr wordt de machinist gewaarschuwd via een pieptoon en een melding op de display.

Alleen een piepsignaal of een melding op de display is in de praktijk volgens Slenders niet voldoende. ‘Dan is de reactietijd voor de machinist vaak te kort.’

‘Er gaat geen seconde verloren’

Ook veiligheidscamera’s kennen volgens de productmanager hun beperkingen. ‘Camera’s werken zeker preventief. Maar dan moet de machinist reageren op beelden, en ook dat kan soms al te laat zijn. Daarom hebben wij bewust gekozen voor een methode waarbij de machine abrupt tot stilstand komt. Er gaat geen seconde verloren.’

Het systeem is ontwikkeld in samenwerking met Schäfer, de in Duitsland gevestigde Takeuchi-importeur die ook behoort tot de Verhoeven Group. Volgens Slenders was deze samenwerking van belang om voldoende schaalgrootte te creëren.

Systeem negeert het schuifblad

In overleg met de softwareschrijvers hebben Verhoeven en Schäfer een manier bedacht waarbij de Takeuchi Safety Guard het schuifblad negeert. ‘Anders zou de machine bij een ronddraaiende bovenwagen tot stilstand komen op het moment dat het schuifblad voorbijkomt. Dat is uiteraard niet te bedoeling’, aldus Slenders.

Om de blinde vlekken rondom de machine te bewaken, worden sensoren van de Safety Guard op drie plekken aan de achterkant van de bovenwagen geplaatst: in het midden, en op de hoeken links- en rechtsachter. Uitgangspunt is hierbij dat de machinist voldoende zicht heeft op wat er vóór en aan beide kanten naast de machine gebeurt.

De machinist kan de Safety Guard handmatig uitschakelen

De TSG detecteert de ruimte buiten het gezichtsveld van de machinist. Het systeem kan handmatig worden uitgeschakeld als bijvoorbeeld in een extreem krappe ruimte moet worden gewerkt. Als de machine daarna wordt uitgezet en weer gestart, is de Takeuchi Safety Guard automatisch weer actief.

Op het moment dat de TSG een persoon of object waarneemt, stopt de machine direct. Kan dat wellicht gevaarlijk zijn als op datzelfde moment een zware last wordt vervoerd? ‘Ik denk het niet’, reageert Slenders. ‘Het zou kunnen dat zo’n last even gaat schommelen. Maar met een zware last zwenk je nooit op volle snelheid. In de prakrijk gebeurt dat altijd gecontroleerd. Daarom voorzie ik hiermee geen problemen.’

De machine komt tot stilstand, maar de dieselmotor blijft aan

Als de machine tot stilstand is gekomen, kan deze door het indrukken van een groene knop direct weer verder rijden. De dieselmotor blijft aan, omdat alleen de hydraulische functies worden geblokkeerd. Omdat het rijden hydraulisch is aangedreven, komt de machine wel tot stilstand als de TSG ingrijpt.

Tekst gaat door onder de foto.

4.-Takeuchi-Safety-Guard.-Verhoeven-200819-TSG4-min

Verhoeven heeft ervoor gekozen om het systeem standaard zo af te stellen dat de machine tot stilstand komt als een persoon of object binnen 40 centimeter van de achterkant van de bovenwagen komt. ‘Als klanten aangeven dat zij een ruimere afstand willen, bijvoorbeeld 1 meter, dan kan dat ook.’

Systeem standaard afgesteld op 40 centimeter

Verhoeven heeft ervoor gekozen om het systeem standaard zo af te stellen dat de machine tot stilstand komt als een persoon of object binnen 40 centimeter van de achterkant van de bovenwagen komt.

‘Als klanten aangeven dat zij een ruimere afstand willen, bijvoorbeeld 1 meter, dan kan dat ook. Maar je wilt voorkomen dat machinisten het systeem handmatig gaan uitschakelen omdat de machine keer op keer onnodig tot stilstand komt. Dan schiet het zijn  doel voorbij. Wij denken dat 40 centimeter een veilige marge is.’

Innoveren is een kwestie van pionieren

Het systeem is volgens Rob Slenders klaar voor serieproductie en daarom vanaf nu als optie verkrijgbaar.

2.-Rob-Slenders.-Takeuchi-Safety-Guard.-Verhoeven-0329-6162-min

Rob Slenders.

‘Het kan best zijn dat we het systeem met de feedback van onze klanten verder gaan verbeteren en verfijnen. Innoveren blijft een kwestie van pionieren. Maar de Takeuchi Safety Guard is uitvoerig in de praktijk getest, en werkt perfect’, zegt de productspecialist van Takeuchi.

Systeem voorkomt ook beschadigingen

Verhoeven heeft de Safety Guard gelanceerd op de Matexpo in Kortrijk. Volgens Slenders is niet alleen de veiligheid gebaat bij het nieuwe systeem.

‘Een groot bijkomend voordeel is dat het de machine ook beschermt tegen beschadigingen aan de achterkant. Je zou kunnen zeggen dat dit een mooi antwoord is op de binnendraaiers van andere merken.’

Safety Guard voor mobiele kranen is volgende stap

De eerste Safety Guard die Verhoeven heeft ontwikkeld, is bedoeld voor de 9-tons TB290. Verhoeven wil het systeem geschikt gaan maken voor alle Takeuchi rupsgraafmachines van 4 ton en zwaarder, dus vanaf de TB240. Daarnaast wil Verhoeven een Safety Guard voor mobiele graafmachines ontwikkelen.

‘Het systeem is modulair opgebouwd, dus de doorontwikkeling hoeft wat ons betreft niet heel lang te duren.’ Slenders sluit niet uit dat het systeem in de toekomst ook voor andere merken beschikbaar komt. ‘Maar voorlopig hebben we onze handen vol aan Takeuchi, want uiteraard ligt daar onze focus.’

LEES OOK: Verhoeven evolueert tot partner Takeuchi

 

Reageer op dit artikel