artikel

Bonneveld klaart bijzondere klus met speciale graafmachine

Materieel

Bonneveld klaart bijzondere klus met speciale graafmachine

De laatste 20 jaar specialiseerde Bonneveld Aannemingsbedrijf in Bunschoten zich onder andere in het uitgraven van bouwputten. En dan niet het standaardwerk, maar veelal natte ontgravingen van diepere bouwkuipen in binnenstedelijk gebied. De twee jongste graafmachines zijn met diverse opties volledig uitgerust voor dit zware werk.

In hartje Utrecht verraden een paar torenkranen van een afstandje dat er érgens tussen de hoogbouw nog nieuwe bouwactiviteit is. Op een steenworp afstand van Utrecht Centraal, dat niet toevallig recent ‘s werelds grootste fietsenstalling in gebruik nam, is de bouwplaats te bereiken via een slingerend weggetje tussen vooral enorm druk bereden fietspaden. De fietsers vormen letterlijk één onophoudelijk lint. De ingehuurde verkeersregelaars zijn hier een noodzaak, anders zouden vrachtwagens de bouw onmogelijk op komen.

Precies voldoende ruimte voor een parkeergarage

Snaarstrak tussen een verhoogde busbaan, een torenflat en een hoogbouwproject in wording, blijkt nog precies voldoende ruimte voor een parkeergarage. Zeker driekwart van de bouwwerf bestaat uit de bouwkuip zelf, die ongeveer 50 bij 50 meter meet. De rest is dichtgelegd met stalen rijplaten. Alsof dat nog niet genoeg is, moet alle aan- en afvoer voor de in aanbouw zijnde hoogbouw ook via dit terrein. Dat wil zeggen: óver de bouwkuip heen. Bovendien heeft de nieuwbouw áltijd voorrang.

Tekst gaat door onder de foto.

19BMA08_Bonneveld_13

Een overzicht. Rechts de busbaan naar Utrecht Centraal. Links bestaande bouw en achter de nieuwe hoogbouw in aanbouw. Daarvoor de bouwkuip met twee bruggen.

Werkwijze prima aangepast aan de beperkte ruimte

Aannemerscombinatie Westflank Noord lijkt haar werkwijze prima te hebben aangepast aan de beperkte ruimte. Westflank is feitelijk een samenwerking tussen bouwbedrijven Wessels Rijssen en Wessels Zeist. Het werkt aan de eerder genoemde hoogbouw en zal later ook de parkeergarage bouwen.

Voor de bedrijven is het allemaal geen nieuws om met de omstandigheden in stadcentra te dealen. Ook Bonneveld werkte voor hetzelfde bouwbedrijf al eerder aan de bouwkuipen van gerealiseerde hoogbouw in de directe omgeving. Zo was Bonneveld eerder al verantwoordelijk voor het ontgraven van 108.000 kuub grond en het storten van 8.000 kuub onderwaterbeton ten behoeve van parkeergarage Jaarbeursplein.

10 Meter onder maaiveld zijn 427 ankers geplaatst, van gemiddeld 19 meter lang

De druk van alle bebouwing in de omgeving maakt dat je niet simpelweg een 10 meter diep gat van 50 bij 50 meter kunt graven, daar komt iets meer bij kijken. Dat begon al vorig jaar met saneren. Directeur  Harry van der Heiden van Bonneveld: ‘We hebben eerst bodemonderzoeken gedaan, waarop we 3.000 kuub verontreinigde grond hebben afgevoerd. Daarna heeft Sterk Midden Nederland rondom damwanden gezet.’

Vervolgens kon Voorbij Funderingstechnieken aan de slag met één van haar grootste stellingen. Op ongeveer 10 meter onder maaiveld zijn 427 ankers geplaatst, van gemiddeld 19 meter lang. De met grout verankerde betonpalen voorkomen dat de keldervloer straks door opwaartse druk omhoog komt. Ook werden er bijna 30 buispalen gezet ter ondersteuning van het kolossale stempelraam uit dikke H-balken. Hierop liggen zware 10-tons stalen draglineschotten die twee 50 meter lange bruggen over de bouwput vormen. Zodoende is één brug altijd beschikbaar voor de achterliggende bouw, op de tweede brug staat de 50-tons Cat 340F LRE van Bonneveld zijn werk te doen. Ondanks de 18 meter lange giek kan de machine deze zware schotten nog steeds over een groot bereik tillen.

Tekst gaat door onder de foto.

19BMA08_Bonneveld_2-min

Interessant: na eerdere ervaring met een snelwissel die speciaal was aangepast voor onder water werken, kiest Bonneveld nu voor een goedkopere standaard snelwissel met extra smeernippels én een automatische smering.

Bonneveld heeft acht graafmachines van verschillende merken

Bonneveld heeft opgeteld acht rupsgraafmachines van verschillende merken draaien. Meest recente aankoop zijn twee identiek uitgevoerde Cats. Reden om nu deze te kopen zit hem vooral in goede ervaringen met een oudere Cat 330 met longreach-giek.

‘Daar hebben we echt van alles mee gedaan en toch bleef die giek áltijd heel. Onze ervaring is dat de lange gieken die Cat af-fabriek levert gewoon erg sterk zijn’, beargumenteert Harry van der Heiden zijn keuze. Ondanks de opgeteld 55 medewerkers is de directeur nauw betrokken bij de uitvoering van het werk in Utrecht, dat in handen is van uitvoerder Erik Rigter. Van der Heiden: ‘Dat is het sterke van een familiebedrijf van deze omvang. Iedereen is betrokken en als iemand er even niet is, bijvoorbeeld vanwege vakantie,  dan kunnen we elkaars werk gemakkelijk overnemen.’

Tekst gaat door onder de foto.

19BMA08_Bonneveld_3-min-1

Machinist Wesley Post (29) is in zijn nopjes met de nieuwe Cat. Hij kreeg volop inspraak om de machine zo praktisch mogelijk uit te voeren.

Vrijwel constant wordt water aangevuld

Om voldoende druk op de damwand te houden pompt Bonneveld de hele bouwput vol water. Vrijwel constant wordt water aangevuld. Vandaar de term nat ontgraven. Nu is het een kwestie van bijpompen en uitgraven. Op deze manier schept machinist Wesley Post deze weken zo’n 17.000 kuub zand uit de put. Op een Topcon 3D-gps-systeem heeft hij alle palen ingetekend staan, al valt de ontvangst tussen de vele hoge gebouwen niet altijd mee.

De 29-jarige machinist kreeg van zijn werkgever behoorlijk wat vrijheid om mee te denken met de aanschaf en opbouw van de nieuwe graafmachine. Post doet vaker van dit type werk en kreeg de kans om de nieuwe Cat volledig hierop uit te rusten in samenspraak met de ervaring van zijn werkgever.

Extra ballast en zwaardere hefcilinders

Van der Heiden: ‘Het is zwaar werk, dus heeft de machine extra ballast en zwaardere hefcilinders in combinatie met een dom onder de giek. Het leidingwerk op de lepelsteel is helemaal beschermd met staalplaten.’ En om terug te komen op de term familiebedrijf: dat is in zekere zin ook van toepassing op de machinist. Zo draait Wesley’s vader bij Bonneveld op een Hitachi 225 binnendraaier en is een oom machinist op de genoemde tweede Cat 340F LRE.

Tekst gaat door onder de foto.

19BMA08_Bonneveld_4-min

De 50-tonner kreeg extra zware hefcilinders en een dom onder de giek. Let ook op het leidingwerk op de giek: dat werd ter hoogte van de kromming extra verlaagd vanwege de transporthoogte.

De machine bulkt van de praktische details, maar er was ook aandacht voor de optiek. Machinist Post: ‘De getinte cabineramen vind ik mooi en het Cat-logo in bedrijfskleuren heb ik samen met Pon zo bedacht.’ Verder is de machine helemaal toegerust op het dagelijkse werk.

Post: ‘Dankzij de dom onder de giek kan ik ook vrachtwagens die dichtbij staan nog goed laden. Ook heb ik een steun met een houten blok op de giek, hierop rust die tijdens transport. Omdat de giek altijd uitsteekt was het mijn idee om de reflecterende rood-witte strepen aan te brengen; dan hoef je er niet telkens een bordje aan te hangen.’

Verlaagd leidingwerk op de kromming van de hoofdgiek

Verder is de lepelsteel voorbereid op de montage van een camera, kwam er een dubbele treeplank naast de cabine en is de machine voorzien van led-werklampen met hoge lichtopbrengst. In samenspraak met Pon liet Post ook het leidingwerk op de kromming van de hoofdgiek verlagen. Dit verlaagt weer de transporthoogte, evenals de verlaagd opgebouwde overdrukinstallatie. Die kan mét filter gemonteerd gewoon blijven zitten als men de kraan verzet.

Tekst gaat door onder de foto.

19BMA08_Bonneveld_5-min

Reflectie op de lepelsteel, een transportsteun en volledig beschermd weggewerkte hydrauliekleidingen: de machine zit vol details.

Tot slot beschikt de Cat over het nodige extra leidingwerk om ook met de baggerpomp te kunnen werken én is het hydraulieksysteem extra beveiligd om bij verlies van olie direct alarm te geven in de cabine. Als laatste extra zijn de externe functies dan in geval van nood ook dicht te zetten met speciaal opgebouwde kranen op de giekvoet.

De afwerking is de slagroom op de taart voor Bonneveld

Ook op deze bouw zal de baggerpomp straks tot inzet komen om de laatste 4.000 kuub zand tussen de palen weg te zetten. De afwerking is de slagroom op de taart voor Bonneveld, dat hiermee haar specialisme nog eens onderstreept. Door te werken met polymeren en bezinkcontainers voert men van daaruit het laatste zand af. Van der Heiden: ‘Er zijn in Nederland slechts enkele bedrijven die dit op deze manier kunnen.’ Hij doelt ook op de laatste fase.

Dat er echt wel het een en ander bij komt kijken blijkt ook uit de indrukwekkende bouwtekening waarop alle palen gemarkeerd zijn. De kunst is om deze op 10 meter onder water nauwkeurig vrij te krijgen, niet te beschadigen en uiteindelijk schoon te maken. Bonneveld zet zelfs duikers in om dat proces te begeleiden. Vandaag zijn ze er om te checken of alle damwandplaten goed in het slot zitten en de voortgang te monitoren.

Tekst gaat door onder de foto.

19BMA08_Bonneveld_8-min

Een duiker is nodig om te monitoren of de situatie van de bouwkuip goed is en blijft. De duiker werkt uiteraard volledig buiten bereik van de graafmachine in een afgezet gebied.

Leeggepompte bouwput wordt schoon en droog opgeleverd

Het project houdt ook niet op met enkel graven en baggeren. Bonneveld plaatst ook de wapeningskorven en stort later dit jaar 2.700 kuub onderwaterbeton. Uiteindelijk levert men de leeggepompte bouwput schoon en droog op zodat de aannemer gelijk aan de slag kan. Met recht dus een specialisme waarbinnen een grote schakel is weggelegd voor een speciale machine.

19BMA08_Bonneveld_12

BEKIJK HIER het BouwMachines Merkdossier over Caterpillar.

 

Reageer op dit artikel