artikel

Geloof in zelfbouw: Gebr. Jansen ontwerpt unieke dubbellaags asfaltmachine

Materieel

Geloof in zelfbouw: Gebr. Jansen ontwerpt unieke dubbellaags asfaltmachine

Na jaren denken, ontwerpen, bouwen en patenten aanvragen was de bijzondere en unieke dubbellaags asfaltmachine met 15,5 m brede balk van Gebr. Jansen begin maart gereed voor de eerste meters. Standaard past nu eenmaal niet bij het bedrijf.

Het is nog maar 10 jaar geleden dat Gebr. Jansen uit het Noord-Brabantse Dongen ‘in de infra stapte’. Het bedrijf, dat zich van oorsprong vooral richtte op (agrarisch) loonwerk en transport, zette die stap nadat een van de huidige vijf eigenaren een baan bij een grote aannemer achter zich liet. Het startjaar, 2009, is bijzonder. Zeker in de infrastructuur en de (wegen)bouw omdat door de crisis veel bedrijven op de fles gingen. Gek genoeg was het juist die crisis die het bedrijf in staat stelde om te starten en vooral ook om te groeien.

Het geheim van Gebr. Jansen? Modulaire en breed inzetbare machines

Niet dat Gebr. Jansen de gevolgen van de crisis niet merkte. De destijds bestaande verhuurtakken hadden eronder te lijden terwijl het bedrijf juist groeimogelijkheden en kansen zag in de verhuur voor infrastructurele en in het bijzonder wegenbouwkundige werken. De sleutel tot het succes zijn speciale, niet-alledaagse machines die normaal gezien een beperkte inzetbaarheid kennen en waarin andere, ook heel grote, bedrijven om financiële redenen niet (durven te) investeren.

Hoe maakt Gebr. Jansen die machines dan wel rendabel? ‘Door ze modulair en breder inzetbaar te maken’, zegt Joost Jansen. ‘Hiernaast leveren die speciale machines ons ook extra en ander werk op waardoor erin investeren voor ons wel loont. Een bijkomend voordeel is dat het specialistische werk vakmensen aantrekt en ons in staat stelt die mensen ook te binden en te houden. Dat is zeker nu een erg prettige bijkomstigheid.’

Tekst gaat door onder de foto.

Gebr. Jansen dubbellaags asfaltmachine 03_CMYK300dpi

Door de modulaire bouwwijze van de asfalttransportmodule voor het dubbellaags asfalteren is de machine nu in slechts drie uur om te bouwen naar enkellaags asfaltmachine. Dit duurde voorheen drie dagen.

Vögele past qua bouwwijze en inzet bij de filosofie van Jansen

In 2010 schafte het bedrijf de eerst asfaltmachine aan: een enkellaags Vögele Super 2100-2 met een werkbreedte van 12,5 m. Een Vögele omdat dat merk asfaltmachines bouwt die qua bouwwijze en qua inzet passen bij de filosofie van Jansen. De Super 2100-2 werd echter na zo’n twee jaar weer verkocht omdat Jansen graag breder wilde werken en omdat het bedrijf de machine niet degelijk genoeg vond voor de ‘Nederlandse manier’ van asfalteren waarbij vaak in korte tijd (weekenden) veel capaciteit gevraagd wordt.

Hierdoor werd in 2013 geïnvesteerd in een Vögele Super 3000-2 met een werkbreedte van 15,5 m die nog altijd naar volle tevredenheid zijn werk doet. Hiernaast kwam er in 2015 een dubbellaags Vögele 2100-2 IP met een werkbreedte van 8,5 m. ‘De tweede in Nederland’, zegt Joost met enige trots. De werkbreedte ging hiermee echter terug naar 8,5 m en daarom besloot het bedrijf drie jaar geleden om de Super 3000-2 om te bouwen naar een dubbellaags machine met een werkbreedte van 15,5 m.

Tekst gaat door onder de foto.

Gebr. Jansen . Dubbellaags asfaltmachine 05_RGB72dpi

De twee vijzels, van bovenaf gezien, de aandrijving ervan en alle extra hydrauliek zijn afkomstig van Vögele en zijn hierdoor net als de machine zelf goed te servicen en te onderhouden.

Uiteindelijk lag de oplossing in zelfbouw

‘De 8,5 m breed werkende machine bracht voor ons niet wat er ervan verwachtten. Dat is overigens niets ten nadele van de fabrikant of het type machine. Het ligt aan het feit dat we in Nederland een 40 tot 60 procent hogere capaciteit vragen van de machines vanwege weekendafsluitingen. Als zo’n machine, en vooral de motor, dan constant op 90 tot 95 procent van het maximale vermogen moet draaien, dan houdt het gewoon eerder op.’

Bovendien wilde Jansen de machine ook sneller kunnen ombouwen van dubbellaags naar enkellaags asfalteren. ‘Dat kostte ons drie dagen per ombouw.’ Verder moest er een oplossing komen voor het ontmengen van de bitumen en de steentjes door de transportband tussen de shuttle-buggy/feeder en de deklaag asfaltmachine, en voor snelwegen werd de 8,5 m brede balk te smal geacht. Omdat Vögele geen oplossing in huis had die Jansen kon bekoren, werd de oplossing gezocht en gevonden in zelfbouw. Dat deed het bedrijf samen met plaats- en naamgenoot Jansen Hydrauliek Service.

Apart powerpack met een 4-cilinder Iveco Fase 4 diesel met 120 kW vermogen

Het plakken van de bitumen aan de transportband werd opgelost door die band te vervangen door twee grote vijzels voor het transport van het asfalt-/zoabmengsel van de shuttle-buggy/feeder naar de asfaltmachine. Om het probleem met de vol belaste motor en de hydrauliek op te lossen, liet Jansen een apart powerpack bouwen. Dit powerpack met een 4-cilinder Iveco Fase 4 diesel met 120 kW vermogen heeft z’n eigen hydrauliekpompen.

Tekst gaat door onder de foto.

Gebr. Jansen dubbellaags asfaltmachine 04_RGB72dpi

Door het 120 kW extra vermogen van het powerpack, hoeft de motor van de asfaltmachine nog maar 200 kW te leveren. Het powerpack bevat eveneens een 1.400 l grote dieseltank.

De bedrijven kozen voor een Iveco of eigenlijk Fiat Power Train (FPT) motor vanwege het grote aantal dealers en servicepunten in Nederland. Het powerpack bevat eveneens een 1.400 l grote dieseltank. Het geheel is afneembaar voor een eenvoudige ombouw naar enkellaags asfaltmachine. Die ombouw duurt nu overigens niet langer dan drie uur (dat was dus drie dagen) door de modulaire bouwwijze van de asfalttransportmodule die nodig is om dubbellaags te kunnen asfalteren.

Belasting motor terug naar 66 procent

Door het 120 kW extra vermogen van het powerpack dat de asfalttransportmodule aanstuurt, hoeft de motor van de asfaltmachine nog maar 200 kW (in plaats van 280 van maximaal 300 kW) te leveren en gaat de belasting terug naar 66 procent. De module is ontworpen om meerdere asfaltmachines mee te gaan en kan indien nodig eenvoudig op een nieuwe asfaltmachine geplaatst worden. De twee vijzels, de aandrijving ervan en alle extra hydrauliek zijn afkomstig van Vögele en zijn hierdoor, net als de machine zelf, goed te servicen en te onderhouden.

Al met al kende het ombouwproject een behoorlijke doorlooptijd. Het ontwerp- en rekenwerk nam acht maanden in beslag en de bouw zelf nog eens zes maanden. Begin maart was het dan zover en kon de JIP Jansen Inline-Pave / dubbellaags asfaltmachine laten zien wat ‘ie kan.

Tekst gaat door onder de foto.

Gebr. Jansen. Dubbellaags asfaltmachine 06a_RGB72dpi

Alles draait om capaciteit bij de ‘Nederlandse manier’ van asfalteren waarbij in korte tijd veel capaciteit gevraagd wordt. Daarom bouwde Jansen de machine om naar 15,5 m werkbreedte.

Binnen anderhalf uur na aankomst op het werk ‘asfalteerklaar’

Niet alleen de machine is bijzonder en uniek. Dat is ook de logistiek eromheen. Gebr. Jansen schafte een speciale dieplader aan om de 32 ton zware machine, het 11,8 ton zware powerpack en de 15,5 m brede starre balk te kunnen vervoeren. Met name door de starre balk, die niet ge(de)monteerd hoeft te worden, is het geheel binnen anderhalf uur na aankomst op het werk ‘asfalteerklaar’. En als er dan eenmaal gedraaid wordt, dan kan dat 30 uur onafgebroken als alle brandstoftanks, inclusief de extra 1.400 liter grote tank, afgetankt zijn.

Met de machine biedt Gebr. Jansen opdrachtgevers de mogelijkheid om minder te lassen, grondstoffen duurzamer te gebruiken en een betere kwaliteit eindproduct te leveren bij lagere buitentemperaturen. Bovendien is het bedrijf ondertussen getoetst en erkend door Rijkswaterstaat om dubbellaags te kunnen en te mogen asfalteren. Vanwege het unieke karakter van de machine vroeg het bedrijf er patent op aan. Verder moet de multi-inzetbaarheid ertoe bijdragen dat de machine zichzelf terugverdient en technisch ook langer meegaat dan de voorgaande machines.

LEES OOK: Slimme grondverdichtingswals bespaart tijd én geld

Gebr. Jansen. Dubbellaaags asfaltmachine 07_RGB72dpi

 

Reageer op dit artikel