artikel

Volvo belooft tot 7 procent brandstofbesparing met ‘zuinigste truck tot dusver’

Materieel

Volvo belooft tot 7 procent brandstofbesparing met ‘zuinigste truck tot dusver’

Volvo Trucks claimt met een nieuwe generatie motoren tot 7 procent aan brandstof te kunnen besparen. Het gaat om een combinatie van een nieuwe D13TC-motor met Turbo Compound-technologie, plus een aantal brandstofbesparende innovaties. De nieuwe Volvo FH met I-Save is ermee uitgerust. Volvo spreekt van haar ‘zuinigste vrachtwagen tot dusver’.

Tijdens een persbijeenkomst onlangs in Zweden, gecombineerd met een uitgebreide testrit van ruim 300 kilometer in het Zweedse binnenland, was er de mogelijkheid om de truck met de nieuwe motor zelf te ervaren en ook te vergelijken met een truck zonder I-Save. Experts van Volvo stonden de pers te woord over de nieuwe techniek en de brandstofbesparing die dit volgens de fabrikant oplevert.

Bekijk HIER een video van de nieuwe truck, inclusief uitleg over de motor.

Volvo steunt verplicht inzichtelijk maken van uitstoot trucks

Voorafgaand aan de rijtest wordt eerst meer inzicht gegeven in de technische veranderingen aan de motor, die naar eigen zeggen de meest brandstofefficiënte ooit is van Volvo Trucks. ‘Een aantal jaren geleden werd met de introductie van de Volvo Concept Truck al duidelijk dat op de lange afstanden tot 30 procent besparing valt te halen’,  aldus Rolf Willkrans, director environmental affairs.

Volvo vindt de Europese Unie veeleisend, maar is voorstander van het verplicht inzichtelijk maken van de uitstoot van trucks conform de VECTO-meetmethode die deel uitmaakt van de nieuwe Europese CO2-wet voor trucks.

Elektrisch rijden in de stad, met LNG op de lange afstand

Volvo bewandelt diverse paden als het gaat om haar ’fuel journey’. Elektrisch rijden wordt gezien als transportoplossing in stedelijk gebied, LNG als alternatieve brandstof voor de lange afstanden. Willkrans: ‘Onze LNG introductie is goed ontvangen in de markt. Begin 2019 was onze eerste levering van de elektrische FE en FL. Eind dit jaar gaat de productie van start.’

D13TC-motor produceert tot 300 Nm extra koppel

De kern van de Volvo FH met I-Save bestaat uit de nieuwe D13TC met Turbo Compound. De motor heeft zuigers met een gepatenteerd, gegolfd binnenwerk die de verbranding verbeteren en de efficiency verhogen door warmte en energie naar het midden van de cilinders te leiden. Overtollige energie in de uitlaatgassen wordt vervolgens gebruikt om de motor aan te drijven via de Turbo Compound. Dit is een extra turbine die in de uitlaatgasstroom is geplaatst. De D13TC-motor produceert hierdoor tot 300 Nm extra koppel, wat inhoudt dat er minder toeren en brandstof nodig zijn om een constante snelheid aan te houden in het snelwegverkeer. Omdat er minder cilinderkracht nodig is om dezelfde energie te genereren, is het hoger koppel eerder beschikbaar. De truck schakelt ook eerder en blijft langer in een hoge versnelling rijden.

Niet alleen de motor zorgt voor brandstofbesparing

De nieuwe motor weegt 100 kilogram meer dan zijn voorganger. Door de achterassen van de truck wat lichter te maken, wordt 100 kilogram aan gewicht gecompenseerd.

Het is niet alleen de motor die ervoor zorgt dat er minder brandstof nodig is. Volgens Volvo is het de combinatie van de nieuwe motor, een andere afwerking van componenten, andere olie, verbeterde luchtweerstand en software-updates van schakelunit I-Shift en I-See die zijn voorzien van nieuwe kaarten en voortaan ‘zelflerend’ zijn. Van de maximale 7 procent brandstofbesparing is 4 procent toe te rekenen aan de nieuwe motor (waarvan 1 procent wordt bespaard op AdBlue) en 3 procent aan de software-updates en de overige aanpassingen.

40.000 euro aan brandstof? Dan is deze truck volgens Volvo interessant

De nieuwe Volvo FH met I-Save vormt een goede transportoplossing voor bedrijven in het nationaal of internationaal transport met hoge jaarkilometrages. ’70 procent van de transportbedrijven doet aan long haul, blijkt uit onderzoek. Is de brandstofrekening hoger dan 40.000 euro? Dan is de nieuwe Volvo FH met D13TC motor iets voor jou’, concludeert Sverker Asemyr, productmanager Volvo FH tijdens de bijeenkomst.

Op vlak weggedeelte hele stukken rijden zonder brandstofverbruik

Daags na de informatiebijeenkomst staan twaalf testvoertuigen klaar: allemaal Volvo’s FH, in verschillende configuraties, met en zonder I-Save en Turbo Compound en met verschillende vermogens, 460 of 500 pk. Alle trucks rijden op synthetische diesel (HVO). Onderweg wordt duidelijk dat de trucks met I-Save zijn in te stellen op verschillende Eco-modi met vooraf ingestelde niveaus en snelheden voor heuvelopwaarts en -afwaarts. Dit zorgt ervoor dat via I-roll heuvelafwaarts of op een vlak weggedeelte er soms hele stukken zonder brandstofverbruik gereden kan worden. Dat komt door het extra koppel door de Turbo Compound. In de praktijk uit zich dat doordat het gas heel vroeg wordt losgelaten en er nog genoeg momentum is om verder te komen.

Bijzonder om te zien dat gedurende enige minuten en soms kilometers de brandstofmeter op nul blijft staan. Bij snelheden boven de 60 kilometer per uur zakt de cabine iets om de luchtweerstand te verlagen. A-klasse-banden zorgen voor een lagere rolweerstand.

Tekst gaat door onder de foto.

Volvo-D13TC_6_low

Op de snelweg is het prettig om automatisch te rijden in de Eco-modi

Volgens de testchauffeur is het vooral op de snelweg erg prettig om de truck automatisch te laten rijden in één van de Eco-modi van I-Save. Op smallere wegen is het fijner om zelf de touwtjes in handen te hebben. De I-shift met dual clutch zorgt voor sneller schakelen. ‘Als chauffeur kun je moeilijk de hele dag super-alert zijn, dan is het fijn dat een dergelijk systeem je helpt’, aldus de testchauffeur.

‘Verbruik 24 liter brandstof op 100 kilometer is haalbaar’

Uit de eerste resultaten van praktijktests in Frankrijk, Finland en Spanje blijkt volgens Volvo dat een verbruik van 24 tot 25 liter brandstof op 100 kilometer haalbaar is.

I-Save is overigens niet helemaal nieuw. In de Verenigde Staten kwam de motor met Turbo Compound in 2017 al op de markt. Nu is de nieuwe motor ook in Europa beschikbaar. In Europa is Volvo FH met I-Save leverbaar met 460 of 500 pk. Vlooteigenaren met trucks die minimaal 120.000 kilometer per jaar rijden, kunnen volgens Volvo Trucks rekenen op een korte ROI.

Bekijk HIER een video van de nieuwe truck, inclusief uitleg over de motor.

 

Reageer op dit artikel