artikel

DAF legt focus op bouw en grondverzet

Materieel

DAF legt focus op bouw en grondverzet
Nieuw is deze FAW-configuratie met een sturende 8-tons naloopas.

DAF Trucks draaide in 2018 een topjaar waarin vele records sneuvelden. Met name in het wegtransport met 4×2 trekkers is het merk groot. De ambitie is nu om in andere segmenten dat succes te evenaren. Tijdens een evenement in het Spaanse Málaga lag de nadruk op bakwagens, meerassers en bouwvoertuigen, maar ook op de opbouwvriendelijkheid van DAF.

Met het DAF BodyBuilder-programma kan een opbouwer van een carrosserie beschikken over een 3D-tekening van het chassis, nog voordat dit de fabriek verlaten heeft. Op die manier wordt de opbouwtijd korter en kan de nieuwe bedrijfswagen sneller worden ingezet. Doordat er op deze manier inzicht is in de exacte specificatie kan de opbouwer sneller en op maat werken. Met name bij voertuigen zoals betonmixers en kippers is dat belangrijk, aangezien de opbouwtijd daarbij vaak weken duurt terwijl het truckchassis dan al klaar staat.

DAF FAW 8×4 heeft een bijzonder kleine draaicirkel

Nieuw in de DAF line-up is de FAW. Dat is een DAF-benaming voor een 8×4 met een 8-tons gestuurde naloopas. De triple opstelling zorgt ervoor dat de aslasten optimaal worden uitgenut. Dankzij de actief sturende en liftbare naloopas is de draaicirkel van deze FAW bijzonder kort. De truck draait namelijk om het vaste, aangedreven tandemstel. De truck is voorzien van een haakarmsysteem en door de PTO in te schakelen wordt de luchtvering ontlast voor stabieler werken tijdens het wisselen van zware containers.

We rijden met de CF met deze nieuwe configuratie in een steengroeve in Málaga en daarbij valt de kleine draaicirkel op. Uiteraard zorgt het starre tandemstel dat nu het middelpunt vormt wel voor de nodige frictie op de ondergrond. Verder laat de DAF CF480 FAW, want dat is de officiële benaming van deze bakwagen, zich kinderlijk eenvoudig rijden.

Probleemloos bergop rijden met beladen DAF

DAF bouwtruck

Proefrijden met de bouwtrucks in een steengroeve in Málaga, Spanje.

De truck is voorzien van speciale offroadsoftware waardoor de geautomatiseerde Traxon versnellingsbak sneller schakelt. Daarbij staat de software hogere toerentallen toe dan in de Eco-setting die op de weg gebruikt wordt. Het resultaat is dat er zelfs in de automaatstand probleemloos bergop gereden kan worden met een beladen DAF. Daarbij worden hellingen tot 20 procent bedwongen met daarin haakse bochten.

Bijzonder is ook het wegrijden op zo’n steile helling. Met de offroad-modus en de hillholder ingeschakeld, kan er eenvoudig worden weggereden. De systemen aan boord regelen het loslaten van de koppeling op het meest gunstige moment en de DAF rijdt weg alsof er niets aan de hand is.

10×4 met GVW van 49 ton

Nieuw in het programma is de 10×4 met een GVW in Nederland van 49 ton. In feite gaat het om een 8×4 waar door Estepe een as tussen gebouwd is. De toegevoegde as is van hetzelfde type als de twee 10-tons voorassen, waardoor alle originele DAF-onderdelen ook voor deze extra as toegepast kunnen worden. De 10×4 is uitgevoerd met alle offroadsoftware van DAF en is voorzien van het zware aangedreven tandemstel met naafreductie. Met recht een zware kipper dus.

Tekst gaat verder onder de foto.

DAF bouwtruck

De DAF CF FAD wordt door Estepe voorzien van een extra originele DAF-as.

DAF heeft een groot aantal voertuigen voor ons klaar staan om de nieuwe techniek aan boord te kunnen beproeven. Nieuw is bijvoorbeeld de paraboolgeveerde 10-tons vooras die ideaal is voor voertuigen met een zware kraan achter de cabine. De zwaarste luchtgeveerde DAF-vooras is goed voor 8 ton. Ook nieuw is een luchtgeveerde 10-tons naloopas met dubbele montage.

Verder is er een groot aantal nieuwe tandemconfiguraties met enkele of naafreductie. Deze aangedreven tandemstellen zijn leverbaar tot 26 ton voor de meest zware omstandigheden. We praten in dat geval over een tandemstel met blad- of luchtvering, trommelremmen en naafreductie. Er zijn maar liefst tien verschillende overbrengingsverhoudingen leverbaar van 7,21:1 tot 3,46:1. Bijzonder is dat de verversingsinterval van de olie maar liefst 450.000 kilometer bedraagt.

Zwaartransporttrekker

DAF Trucks is in ook het zwaarste segment van de markt, het exceptionele transport, goed vertegenwoordigd. De FTM zoals wij hem reden, was voorzien van hypoïd-assen en daarmee bedraagt het maximale GVW 70 ton. Met naafreductie-assen kan dat oplopen tot 120 ton. De combinatie die voor ons klaar stond, bestaat uit een 4-assige DAF FTM-trekker met een 3-assige Kassbohrer dieplader. De totale lengte bedraagt 20 meter en het gewicht van het hele spul is 40 ton.

Tekst gaat verder onder de foto.

DAF bouwtruck

Indrukwekkend, deze DAF XF530 FTM zwaartransporttrekker.

De 4-assige trekker stuurt bij het manoeuvreren wat zwaar maar als het eenmaal rolt, voelt het meteen vertrouwd aan. De oplegger volgt keurig het spoor door de sturende assen. Bochten moeten met de nodige voorzorg worden ingestoken maar vervolgens rijdt het eigenlijk net zo mooi als met iedere andere oplegger. De trekker voelt bijzonder stabiel en koersvast en de DAF biedt het comfort zoals we dat kennen van dit merk.

Kijk hier naar een video van de presentatie van DAF trucks in Málaga.

Foto's

Reageer op dit artikel