artikel

Volvo FH op afstand besturen met Drimote

Materieel

Volvo FH op afstand besturen met Drimote
Dennis Manrho, chauffeur bij Pultrum Rijssen, moest in het begin wel wennen aan het op afstand bedienen van zijn vrachtwagen met Drimote.

De nieuwe Volvo FH van Dennis Manrho, chauffeur bij Pultrum Rijssen, kan op afstand worden bestuurd met het systeem Drimote. Dit komt goed van pas als de vrachtauto over kleine afstanden moet worden verplaatst. Zoals bij het leggen van rijplaten, waarvoor de truck hoofdzakelijk wordt ingezet. BouwMachines neemt een kijkje bij het gebruik van Drimote in de praktijk. Hoe bevalt het?

De zon schijnt op deze vroege ochtend in park De Wezenlanden in Zwolle, waar gewerkt wordt aan de opbouw van het festival voor Bevrijdingsdag. Het normaal voor voertuigen afgesloten terrein is nu voorzien van rijplaten om de vrachtwagens, bestelauto’s en andere opbouwers toe te laten. In een hoek staat de grijze truck met oranje details van Transport & Lifting Twenthe, met vaste chauffeur Dennis op de kraan achterop de trailer. Hij is bezig rijplaten te verleggen.

‘Deze platen lagen hier al, maar ze moeten op het stuk hiernaast komen. Daarbovenop komt namelijk een telecommast voor het festival. Ik heb nu mastdelen, ballast en een tank voor het aggregaat bij mij. Mijn collega heeft de overige onderdelen bij zich.’

Over Drimote

Drimote is een afstandsbedieningssysteem voor vrachtauto’s. Het maakt het mogelijk de truck van buiten de cabine te bedienen, wat handig kan zijn bij het manoeuvreren in onoverzichtelijke situaties of als de vrachtwagen steeds over kleine afstanden verplaatst moet worden. Denk bijvoorbeeld aan het leggen van rijplaten, bosbouwwerkzaamheden, het plaatsen van lantaarnpalen, rangeerwerk en speciaal transport.

Volvo FH DrimoteHet systeem bestaat uit een ontvanger, een besturingsunit, verschillende veiligheidsvoorzieningen en natuurlijk een afstandsbediening. Alle functies die nodig zijn voor het verplaatsen van het voertuig kunnen worden overgenomen. De chauffeur start, rijdt, stuurt en remt met een afstandsbediening, waarop visueel wordt weergegeven welke functie is ingeschakeld.

Ook is het mogelijk de afstandsbediening te koppelen aan die van de kraan en uit te rusten met een 360-gradencamera. Tot slot kan de vrachtauto ook via een smartphone of tablet worden bestuurd via Drimote By App.

 

Is dit dan ook het werk dat je altijd doet?

‘Normaal gesproken doe ik dit, inderdaad, maar ook het transport en leggen van rijplaten. Ik kom daardoor vaak op festivalterreinen, zeker dit seizoen. Het is nu allemaal masten bouwen en afbreken. Wij verzorgen daarbij het transport van de mastdelen en toebehoren. Het is vrij eenvoudig, hoor, maar wel leuk werk. En je komt natuurlijk veel op terrein waar je normaal gesproken niet rijdt.’

Je vrachtauto is nieuw; hoe bevalt ‘ie tot nu toe?

‘Zes weken geleden heb ik de sleutels van deze auto gekregen. Hij doet het super. Er zit Volvo Dynamic Steering op en dat merk je meteen, want het stuurt heel soepel. Het is een wereld van verschil met andere vrachtauto’s die dat niet hebben. Er komt ook nog een nieuwe trailer, oranje met grijs, passend bij de vrachtauto. Maar door oplopende levertijden komt die pas met de bouwvak. De recessie is voorbij, hè. Iedereen wil nieuw materieel hebben. De trailer die ik nu mee heb wordt dan opgeknapt en in dezelfde kleuren gespoten, zodat die ook weer even mee kan.’

Dennis verlegt de laatste plaat, pakt de afstandsbediening die al om zijn nek hangt en verplaatst, vanaf zijn positie op de kraan, het complete span een paar meter naar voren om ruimte te maken voor het lossen van de ballast.

Dus dit is het op afstand besturen van je vrachtwagen?

‘In dit soort situaties, maar helemaal bij het uitleggen van rijplaten, moet ik mijn vrachtwagen steeds een stuk naar voren verplaatsen. Doordat ik dat nu op afstand kan doen, scheelt het mij vaak in- en uitstappen.’

Hoe deed je dat hiervoor, dan?

‘Van de kraan af klimmen, de cabine in, verplaatsen, uitstappen en weer terug de kraan op. En dat na elke twee gelegde platen; daar werd je helemaal gek van. Over zo’n pad dat hier nu ligt, deed ik normaal anderhalf uur. Nu is eenzelfde klus binnen een half uur tot drie kwartier gedaan.’

Dat zal wel even wennen zijn. Hoe verliepen de eerste meters?

‘In het begin moest ik wel even wennen aan het op afstand bedienen, ja. Zeker vanaf de zitpositie op de kraan. Je moet een meter of vijftien vooruit denken met sturen, natuurlijk. Een kwestie van gevoelsmatig eerder insturen, anders kom je niet uit en ben je te laat. De eerste keer moest ik wel tig keer opnieuw achteruit en vooruit. Dat was wel lastig. Maar nu ben ik er wel aan gewend en schiet ik overal in.’

Tekst gaat verder onder de foto.

Volvo FH Drimote

Met een afstandsbediening kan Dennis de vrachtwagen extern aansturen. Dat scheelt vaak in- en uitstappen en zorgt voor meer zicht rondom het voertuig.

Gebruik je de afstandsbediening ook voor andere situaties?

‘Ik gebruik het ook om ergens in te rijden waar het erg krap is of bij onoverzichtelijke situaties. Van buiten de cabine kan ik het namelijk soms beter zien. Op afstand manoeuvreer ik de vrachtwagen dan en houd ik de omgeving goed in de gaten.’

Maakt je dat niet nonchalant?

‘Nee, zeker niet. Nu stap ik sneller uit om erachter te staan en juist overzicht te hebben. Normaal dacht ik “O, het lukt wel”, en dan keek ik wel hoever ik kwam. Nu stap ik uit, kastje op de buik, kijken of het kan en dan draai ik ‘m er in één keer in. Dit is beter.’

Veiligheidsvoorzieningen

Volvo FH DrimoteOm Drimote zo veilig mogelijk te kunnen gebruiken, is een aantal aanvullende veiligheidssystemen aangebracht. Onderdeel van de externe aansturing is een objectdetectiesensor, die de voorkant van de vrachtauto in de gaten houdt. Als deze een object detecteert, wordt de rem onmiddellijk geactiveerd. Aan beide kanten van het voertuig is daarnaast een noodstopknop geïnstalleerd. En bij communicatie-onderbreking tussen de afstandsbediening en decoder, remt het voertuig direct.

Hoe zijn de reacties op de bouwplaats?

‘Het trekt veel bekijks. Overal waar ik kom, staan ze met open mond te kijken als je langs komt rijden met de afstandsbediening. Laatst moest ik bij een school rijplaten weghalen, waarbij een vrouw minutenlang stond te kijken. Het stuur gaat natuurlijk wel gewoon heen en weer als ik ermee rijd, al zit er dan niemand in de cabine. Zij keek haar man aan met een blik van: “Wat is dit joh?!”. Bij het voorbijrijden toeterde ik en toen snapten ze het pas. Ik heb ook wel eens dat mensen in de file naast mij komen rijden en door de sticker aan de zijkant denken dat ik WiFi op de auto heb. Dan gaan ze naast je staan en kijken of ze op een netwerk kunnen. Lachen!”

De ballast en laatste mastdelen zijn intussen van de trailer af; het werk voor Dennis zit er op. Het frame wordt liggend in elkaar gezet en voorzien van kabels, waarna een collega zal helpen bij de verdere opbouw.

En nu?

‘Ik zet de kraan tegen de rongen aan, de lift-as gaat omhoog en dan ben ik weg. Op naar Best, waar een vergelijkbare mast wordt afgebouwd die daar met Koningsdag heeft gestaan. Ik haal daar een container, apparaatframe en bouwhekken op. Dat breng ik vervolgens naar Lieren, waar ik vanmorgen ook vandaan kwam. In onze eigen opslag in Oosterhout pak ik vervolgens rijplaten op die in Breda komen te liggen. Morgenvroeg haalt mijn collega daar namelijk een mast op, om tegelijkertijd een nieuwe te plaatsen, dus het terrein moet voor hem begaanbaar zijn. Mijn collega breekt daar af en dan rijd ik door naar Breskens. Daar heb ik eerder al vijf vrachten rijplaten neergelegd, die ik weer ophaal voor Oosterhout. En dan zien we het allemaal wel weer.’

Kijk hier naar een video van de Volvo FH met  VDS 2.0 en Drimote

De nieuwe Volvo FH

Volvo FH DrimoteDennis rijdt op een gloednieuwe Volvo FH D13K met 500pk (2500 Nm), met Globetrotter-cabine en een liftbare elektro/hydraulisch gestuurde voorloopas. De FH is van Pultrum Rijssen, maar is uitgevoerd in de kleuren van Transport & Lifting Twente. De 6×2-trekker is geschikt gemaakt voor speciaal transport, is uitgerust met meerdere veiligheids- en comfortpakketten en wordt hoofdzakelijk ingezet voor het rijplatentransport.

Op deze vrachtauto zit het vernieuwde Volvo Dynamic Steering 2.0. Daardoor worden oneffenheden in het wegdek automatisch in het stuur gecorrigeerd en vangt het systeem trillingen en onbedoelde stuurbewegingen op. Bij lage snelheden wordt de stuurweerstand met ongeveer 75 procent verminderd. Dat maakt het makkelijker om achteruit te rijden of te manoeuvreren. Bij hogere snelheden houdt de truck de richting vast, ook op slecht wegdek en bij sterke zijwind. Eventueel kan de besturing naar eigen wens worden aangepast.

 

 

Reageer op dit artikel