artikel

JCB breidt gamma uit met reeks nieuwe machines

Materieel

JCB breidt gamma uit met reeks nieuwe machines

JCB heeft meer dan 300 verschillende machines in het gamma. Maar onophoudelijk blijven er modellen bij komen. Op de thuisbasis in het Engelse Rocester presenteerde de fabrikant vorige week onder meer nieuwe wielladers en graafmachines, en — als bedrijfsprimeur — een roterende verreiker.

Tijdens een tweedaagse conferentie voor Europese vakmedia stond JCB begin juni opnieuw stil bij de sectorbrede discussie over dieselaangedreven versus elektrisch materieel. In het voorjaar van 2018 sprak de fabrikant zich krachtig uit voor verdere investeringen in dieseltechnologie. Achterliggende gedachte hierbij is dat het bedrijf verkondigt dat de uitstoot van zijn modernste dieselmotoren ‘dichtbij nul’ ligt. Dat standpunt werd nu herhaald en nogmaals benadrukt.

Bekijk HIER een video van de nieuwe JCB-machines.

Dieselmotoren dragen volgens JCB bij aan de oplossing van het milieuprobleem

‘Onze dieselmotoren zijn geen onderdeel van het probléém, maar een onderdeel van de óplossing’, zei Alan Tolley, directeur van de motorendivisie. Om mogelijke misverstanden te voorkomen, voegde hij hieraan toe: ‘Aan het minimaliseren van de milieubelasting hebben wij ons voor de volle 100 procent gecommitteerd.’

Elektrische verreiker met hefvermogen van 3 ton

Ondanks de sterke hang naar diesel, blijft JCB ook investeren in elektrisch. Na de in 2018 aangekondigde elektrische schaarlift en minigraafmachine, werd nu een elektrische verreiker onthuld, de 30-19E Teletruk. Deze machine heeft een bereik van 4,1 meter en een maximaal hefvermogen van 3 ton. Op 2 meter afstand kan 1900 kg worden getild.

De 80-volts lead-acid-accu is krachtig genoeg om acht uur onafgebroken te kunnen werken, claimt de fabrikant. Na die acht uur kan de batterij zo nodig worden gewisseld voor een volle accu. Met hulp van een vorkheftruck is dit binnen twee minuten gepiept. ‘Deze machine is ontworpen om 24/7 mee te kunnen werken’, zegt algemeen manager Paul Murray. De serieproductie van de elektrische verreiker is inmiddels begonnen.

Serieproductie elektrische minigraver is begonnen

De marktintroductie van de elektrische minigraver, de 19C-1E, heeft na de presentatie van vorig jaar aanvankelijk op zich laten wachten. Maar na diverse testen in de praktijk, is ook van deze mini de serieproductie nu begonnen. JCB heeft er hoge verwachtingen van.

Tekst gaat door onder de foto.

JCB.-Elektrische-minigraver.-Foto-Boudewijn-Warbroek.

Net als bij de verreiker, wordt ook van de elektrische minigraver gezegd dat er acht uur mee kan worden gewerkt. De machine is verkrijgbaar met een accupakket van drie of vier batterijen, goed voor respectievelijk 15 en 20 kWh. Over de levensduur van de batterijen geeft JCB hoog op. Volgens een van de betrokken productspecialisten gaan de accupakketten langer mee dan de machine zelf.

Elektrificering volgens Lord Bamford ‘een revelatie’

JCB-voorzitter Lord Anthony Bamford, een zoon van de in 2001 overleden oprichter en naamgever Joseph Cyril Bamford, gaf in een korte toespraak aan alle vertrouwen te hebben in de nieuwe elektrische machines. Zelf rijdt Bamford in een elektrische Jaguar, vertelde hij. Elektrificering noemde hij ‘in veel opzichten een revelatie’. ‘Waarschijnlijk is elektrisch voor veel producten de toekomst.’ Daarnaast benadrukte hij het belang van aanhoudende vernieuwing. ‘We moeten blijven innoveren.’

JCB rekent op 10 procent marktaandeel in 2019

In 2019 hoopt JCB wereldwijd 100.000 machines te verkopen. Daarmee zou het mondiale marktaandeel van het Britse familiebedrijf rond de 10 procent komen te liggen. Hoewel JCB zich ook op de agrarische markt richt, blijft de bouw het belangrijkst, zei Bamford.

Om aan te geven dat JCB een naam heeft hoog te houden op het gebied van elektrificering en accu’s, haalde Bamford twee batterijen uit de binnenzak van zijn colbert. ‘Kijk’, zei hij, ‘ook dit is een product van JCB. In acht jaar tijd hebben we 16 miljoen van deze batterijen verkocht. Dus we weten echt wel waarover er praten.’

Tekst gaat door onder de foto.

JCB Lord-Anthony-Bamford-met-JCB-batterij.-Foto-Boudewijn-Warbroek.

Het accent ligt onverkort op diesel

Ondanks de nieuwe elektrische machines, ligt het accent bij JCB onverkort op diesel. De deels in eigen huis ontwikkelde Stage V-motoren zorgen volgens de fabrikant niet alleen voor minder uitstoot, zoals de Europese regels voorschrijven, maar ook voor minder brandstofverbruik.

Bombestendige cabine

JCB komt dit najaar met een cabine van nagenoeg onbreekbaar materiaal. Dit materiaal is volgens Alastair Gorton, productmanager Grondverzet bij JCB, 300 keer zo sterk als glas. ‘Het is zelfs bestand tegen een explosie op korte afstand.’

Nog niet alle nieuwe modellen hoeven op dit moment te voldoen aan de Stage V-eisen. Zo lanceerde JCB drie nieuwe dieselgraafmachines in de klasse van 13 tot 16 ton: de 131X, de 140X en de 150X. Net als de vorig jaar geïntroduceerde 220X en 210X, zijn ook deze nieuwe X-modellen volgens JCB goed voor meer efficiency, en werken ze comfortabeler en stiller. Het geluid in de vergrote cabine zou tot tientallen procenten minder zijn dan bij eerdere machines in deze klasse.

De drie nieuwe modellen, nu dus nog zonder Stage V-motor, gelden als de opvolgers van de JS131, de JS130 en de JS145. De 131X heeft een 55 kW-motor (74 pk), de 140X en 150X hebben een krachtbron van 81 kW (108 pk). De twee laatstgenoemde modellen beschikken over een zwaardere hydraulische pomp van Kawasaki die kan draaien bij een lager toerental. ‘Met elke verbruikte liter brandstof kan daardoor 6 procent meer materiaal worden verzet’, belooft JCB. Op de foto helemaal boven aan dit artikel is de 140X te zien.

Vier nieuwe graafmachines in 8- tot 10-tons klasse

In de 8- tot 10-tons klasse onthulde JCB vier nieuwe graafmachines mét Stage V-motor: de 85Z-2, de 86C-2, de 90Z-2 en de 100C-2 (zie foto hieronder). Deze 2-serie komt in de plaats van de streep-1-machines. De cabines zijn uitgerust met een 7-inch display. Bij het opstarten wordt op dit scherm de actuele conditie van de machine getoond. De midigravers zijn tevens voorzien van joystickbesturing.

 Tekst gaat door onder de foto.

JCB-100-C-2.-Foto-Boudewijn-Warbroek.

Aansluitend presenteerde JCB twee vernieuwde compacte wielladers: de 407 en de 409, beide eveneens met Stage V-motor. De machines zijn uitgerust met een roetfilter om aan de nieuwe emissie-eisen te kunnen voldoen. Net als bij de meeste andere nieuwe JCB-modellen, zijn de shovels voorzien van een auto-stopfunctie: bij stationair draaien slaat de motor na enige tijd automatisch af. Ook de wielladertypes 427, 437 en 457 zijn nu in Stage V-uitvoering verkrijgbaar, eveneens met roetfilter.

Hoogtepunt voor JCB: een roterende verreiker

Hoogtepunt voor JCB was de presentatie van een roterende verreiker, de eerste die de fabrikant ooit heeft ontwikkeld. Deze Hydroload 555-210R heeft een hefvermogen van 5,5 ton en een maximale werkhoogte van 20,5 meter. JCB heeft er drie jaar aan gewerkt. Er zitten 50.000 ontwikkel- en 10.000 testuren in.

JCB deelt data met gebruikers

JCB gaat alle machinedata delen met zijn klanten en gebruikers. Tot nu toe waren deze gegevens alleen toegankelijk voor dealers en voor JCB zelf.

 De Britse machinebouwer verzamelt data via het zogeheten LiveLink-systeem. Door middel van sensoren kan alle denkbare informatie worden uitgelezen. Dit varieert van de onderhoudsgeschiedenis en het brandstofverbruik van een machine, tot de gemeten emissies en dreigende storingen. LiveLink werd in 2010 geïntroduceerd. Inmiddels zijn wereldwijd ruim 250.000 machines ermee uitgerust.

 JCB introduceert nu drie nieuwe producten die aan LiveLink zijn gekoppeld. Zo komt er een tag waarmee een machine kan worden getraceerd. Deze wordt elke drie minuten uitgepeild.

Een tweede nieuwe mogelijkheid is een fleetmanagementsysteem. Hiermee kunnen machines niet alleen worden getraceerd, maar kan ook alle denkbare informatie over de prestaties, de staat en het gebruik van een individuele machine worden uitgelezen.

Als derde komt JCB met een app voor machinisten. Ook hiermee kan alle data van de machine worden ingezien. Daarnaast kan de machinist bij een eventueel probleem via de app rechtstreeks contact leggen met de dealer. Zo nodig kunnen foto’s worden meegestuurd. De app is op dit moment alleen verkrijgbaar voor iOS. Aan een Android-versie wordt gewerkt.

Doel van de drie nieuwe producten is om stilstand waar mogelijk te voorkomen. ‘Een werkende machine is de eerste prioriteit van onze klanten. En daarmee is het ook onze eerste prioriteit’, zegt Tom Whitaker, manager Uptime bij JCB.

 

Bekijk HIER een video van de nieuwste JCB-machines.

 

Bekijk HIER het BouwMachines Merkdossier over JCB.

 

Foto's

Reageer op dit artikel