artikel

Nieuwe hijsgigant: Mammoet rekt grenzen van heavy lifting verder op

Materieel Premium

Nieuwe hijsgigant: Mammoet rekt grenzen van heavy lifting verder op

Op basis van zijn ring- en gecontaineriseerde kranen ontwikkelt Mammoet een nieuwe hijsgigant. De MSG1000 moet modules van 10.000 ton moeiteloos kunnen plaatsen. Dichter bij de basis (tot 40 meter) kan hij zelfs een 18.000 ton zware last liften.

Of de kraan er ook echt komt, staat nog niet vast. Over een aantal beoogde bouwdelen beschikt Mammoet al, omdat die zijn ingezet bij de bouw van Ain Dubai, het grootste reuzenrad van de wereld.

Ook voor de montage van het nog grotere New York Wheel waren al ontwikkelingen in gang gezet, totdat dat project plotseling werd afgeblazen.

‘Een landkraan met een capaciteit van 10.000 ton, dat is echt enorm’

De lancering van het concept in dit prille stadium, is volgens Jacques Stoof, directeur marktontwikkeling en innovatie bij Mammoet, vooral bedoeld om te peilen onder klanten of dit nu een kraan is waar ze op zitten te wachten.

‘Een landkraan met een capaciteit van 10.000 ton, dat is echt enorm. Dat is meer dan de Svanen en komt dicht in de buurt van andere drijvende giganten als de Thialf en de Saipem. Maar dit is maar één kraan, bedoeld om op het land te opereren. Dat is echt iets heel anders.’

Modularisatie van de offshore-sector zet door

De ontwikkeling anticipeert volgens Stoof op de steeds verdere modularisatie van de offshore-sector. Tot nu toe worden offshore-platforms samengesteld uit modules tot maximaal 5000 ton. Die worden door staalbouwers en installateurs over de hele wereld gerealiseerd en in één haven op het platform geïnstalleerd en naar volle zee gebracht.

‘Wij merken bij onze klanten dat ze behoefte hebben aan zwaardere modules, maar dat ze aarzelen die te ontwerpen en te bouwen omdat het hijsmateriaal daarvoor niet beschikbaar is. Maar als iedereen op elkaar gaat zitten wachten komen we met elkaar natuurlijk nooit verder.’

Tekst gaat door onder de foto.

Als klanten op basis van de concept-plannen aangeven dat ze interesse hebben, is dat voor Stoof en consorten het plan om de ontwikkeling van de MSG1000 verder te brengen.

‘Dan kunnen wij zorgen dat er een bijpassende kraan is zodra zij hun eerste offshore module voor de volgende generatie platforms klaar hebben.’

Mammoet laat zich niet beperken door de omvang van een container

Het ligt niet voor de hand dat de MSG1000 een containerised kraan wordt. Hij zal immers vooral op de werven van staalbouwers aan kades worden ingezet. Daar is doorgaans voldoende ruimte voor de aanvoer van grote objecten. En veel verder dan de haven komt de kraan toch niet, zodat er ook geen noodzaak is om hem op diepladers en vrachtwagens verder landinwaarts te verhuizen. Niet beperkt door de omvang van een zeecontainer kan het staal volgens Stoof efficiënter worden ingezet en wordt de constructie minder complex.

De Focus trekt zichzelf met zijn lieren overeind

Mammoet brengt wel vaker haar concepten in een pril stadium van ontwikkeling naar buiten om het gesprek met potentiële klanten aan te gaan.  Drie jaar terug werd op een vergelijkbare manier het concept van de Focus-kraan gelanceerd. Daarbij zette Mammoet aanvankelijk ook in op zware lasten van rond de 15.000 ton.

In overleg bleek de toekomst van de Focus-kraan meer te zitten in lasten tot maximaal 5000 ton op heel krappe locaties. Op raffinaderijen en andere fabriekscomplexen ontbreekt immers vaak de ruimte om een kraan liggend op te bouwen zodat hij daarna overeind kan worden gezet. De Focus wordt daarom verticaal opgebouwd, net als een torenkraan. Met zijn lieren trekt hij zichzelf als het ware aan de haren overeind.

Mammoet wil nog dit jaar de configuratie bepalen

De MSG1000 wordt gebouwd op basis van het platform van de PTC kraan maar krijgt een dubbele mast en twee contractgewichten, in een combinatie met strand-jacks en lieren. Mammoet hoopt nog dit jaar de definitieve configuratie te kunnen bepalen en de bouw te kunnen starten.

Mammoet 3

Bron: Cobouw.

Lees hier meer berichten en artikelen over verticaal transport.

 

Reageer op dit artikel