artikel

Kennisdag rijwerken: hoe voorkom je schade en houd je de kosten laag?

Materieel

Kennisdag rijwerken: hoe voorkom je schade en houd je de kosten laag?

Op beurzen is er meestal weinig animo voor rijwerken. Bezoekers kijken naar de machines, niet naar rijwerkonderdelen. Om klanten toch van info te voorzien, organiseert rijwerkleverancier Verhoeven Grondverzetmachines nu kennisdagen over rijwerken. Dat begon als proef, maar blijkt na zes volgeboekte edities te voorzien in een behoefte. Een succes dus, BouwMachines ging kijken waarom.

Als machinist of eigenaar van een grondverzetbedrijf heb je te maken met alle facetten van onderhoud aan minigravers, rupskranen of bulldozers. Smeren, olie en filters verversen is dan de eerste gedachte.

Aanpassingen in dagelijks gebruik kunnen levensduur verlengen

Op een onderwagen speelt dit alles minder, een rijwerk vraagt nu eenmaal niet dagelijks aandacht. Maar toch: zou je de boordcomputer van je rupskraan uitlezen, dan zal blijken dat de machine na enkele jaren al duizenden kilometers heeft afgelegd. Dan kunnen kleine aanpassingen in het dagelijks gebruik de levensduur van een rijwerk al fors verlengen. Dit is eigenlijk de kern van de Rijwerk-Kennisdag.

Hoe zorg je er als machinist voor dat je rijwerk minder slijt?

Met de bedrijven VTS Track Solutions en VMT International heeft Verhoeven  een berg kennis over rijwerken in huis. Door deze te delen, kunnen ook klanten hun voordeel er mee doen.

Want hoe kun je er als machinist voor zorgen dat je rijwerk minder slijt, dat je schade voorkomt en zo de kosten laag houdt en geen onverwachte stilstand krijgt? Zeker in de Benelux is dat van belang, omdat de brede rupsplaten sowieso al een extra belasting vormen voor je rijwerk.

Heel veel praktijkvoorbeelden gemixt met een beetje theorie

Het risico bij een kennisdag is dat je vervalt in een saaie theoretische uiteenzetting. Vertegenwoordigers Anne Schipper en Danny Knippenberg voorkomen dat door heel veel praktijkvoorbeelden te mixen met een beetje theorie.

Zo weten Schipper en Knippenberg de deelnemers te boeien en dat leidt tot interactie met de deelnemers in de zaal. Tijdens de kennisdag die wij bijwoonden, is dat een bont gezelschap van machinisten, monteurs en eigenaren. Actief in het grondverzet en loonwerk, maar ook in de offshore, baggerwereld en machinebouw.

Tijdens de kennisdag worden geen merken genoemd

Verhoeven kiest er bewust voor om geen merken te noemen tijdens de kennisdag. Ook heeft de inhoud nauwelijks een commercieel karakter, en dat is knap. De tips en tricks zijn universeel te gebruiken.

Natuurlijk wil Verhoeven zich als kennispartner op de kaart zetten en is de achterliggende gedachte om meer klantenbinding te realiseren.

Verhoeven gaat de komende tijd vaker Rijwerk-Kennisdagen organiseren. Aanmelden voor gratis deelname kan via het mailadres kennisdagen@verhoevenbv.com

Leermomenten uit de kennisdag

  • Een lekkage in een oliegesmeerde bulldozerketting kun je onder andere herkennen aan de penetrante geur van verbrande olie en je kunt dit ook voelen aan de warmte van de bus.
  • Zet rupsplaten altijd met een momentsleutel vast. Te los, dan zullen de bouten loslopen. Te vast, dan rekken de bouten op. Het moment verschilt per machine.
  • Zijn de kammen op je rupsplaten gelijk gesleten tot de koppen (19 mm hoog) van de bouten? In principe kun je hier nog (even) mee doorrijden. De plaat is nu voor 70 procent versleten.
  • Kies je rupsplaten altijd zo smal mogelijk voor het doel van de machine. Met 90 cm platen de sloop in geeft extreme stress op de pennen van de ketting.
  • Achteruit rijden met een rijwerk heeft forse nadelen. De platen lossen grond boven je spanner en het sprocket slijt harder. Rijd altijd vooruit, dus met de rijmotoren achter.
  • Ververs de olie in je eindaandrijvingen consequent om de 500 uur, of elke 250 uur bij een minigraver. De olie verschraalt namelijk snel.
  • Zorg bij montage van nieuwe onder- en bovenrollen voor een goede uitlijning van het rijwerk. Dit beperkt slijtage en schade.
  • Let bij aanschaf van rijwerkonderdelen altijd op kwaliteit, vooral in de harding en diepteharding zitten grote verschillen.
  • Weersinvloeden als zon en regen zijn van invloed op de levensduur van je rubbertracks. Ze tasten de weekmakers aan waardoor ze sneller kunnen indrogen.

‘Echt meer achtergrondinformatie’

Sijb Dros is mede-eigenaar van een loon- en grondverzetbedrijf op Texel. Dros bezoekt de Rijwerk-Kennisdag met twee machinisten en een leerling-monteur.  Opgeteld zijn er veertien graafmachines van 0,8 tot 40 ton binnen het bedrijf, waarvan tien op rupsen. Onderhoud voert  men in de eigen werkplaats uit, waardoor men dagelijks te maken heeft met rijwerken.

Dat de onderwerpen van de kennisdag hier naadloos bij aansloten, was voor Dros de reden om zich in te schrijven, ondanks de 3,5 uur enkele-reistijd. Achteraf is hij content. Dros: ‘Het programma van de dag was redelijk compleet. Je krijgt echt meer achtergrondinformatie over rijwerken. Het is vooral goed om dat te horen van de mensen die er dagelijks mee werken, wij kijken er zelf meer als gebruiker van de graafmachine naar.’

Dros bestelt nieuwe rupskettingen en platen meestal bij Verhoeven, maar was nog nooit bij het bedrijf geweest. Een tweede reden om eens af te reizen naar Brabant. ‘Het is wel mooi om te zien wat hier allemaal op de plank in voorraad ligt. Het is groter dan ik verwachtte.’

Het belangrijkste wat hij mee naar huis neemt? ‘Op Texel hebben we een groot werk nu. Ik wil de komende tijd de dialoog aangaan met  de opdrachtgever, om te kijken of we kunnen vermijden dat we grote stukken moeten rijden met de rupskranen.’

‘Niet commercieel, gewoon een eerlijk verhaal’

Henk van der Veen heeft in Harkema (Friesland) een eigen bedrijf in merkonafhankelijke service, met name aan grondverzetmachines en hoogwerkers. Hij sleutelt dus al dagelijks aan machines en rijwerken, toch gaf hij zich op voor de kennisdag van Verhoeven.

Van der Veen: ‘Vooral om wat meer kennis op te doen over de achtergrond van bepaalde klachten of reparaties. Waarom gaat iets stuk en hoe is dat te voorkomen? Een keer wat dieper ingaan op de rups-materie. En ook om eens te kijken hoe het er bij Verhoeven aan toe gaat.’

Na afloopt noemt hij de dag heel leerzaam, vooral vanwege de handige tips voor in de praktijk. ‘Bijvoorbeeld voor het gebruiken van de temperatuurmeter om slijtage aan rijwerken vast te stellen. Heel simpel, maar kom er maar eens op. Met zo’n tip kan ik meteen aan de slag. Een temperatuurmeter heb ik namelijk al, die gebruikte ik vooral om storingen in elektrische kasten mee te zoeken.’

Van der Veen waardeert het dat Verhoeven op de kennisdag gewoon een eerlijk verhaal hield, zonder commercieel oogpunt. Zo gaat hij zelf ook altijd met z’n klanten om. ‘Als je de vervanging van een rijwerk met wat goede tips duizend uur kunt uitstellen, dan kan een klant flink besparen.’

Van der Veen stelt dan het belang van de klant voorop. Op korte termijn kost dat hem omzet, door de eerlijke manier van werken bouwt hij wél een goede relatie op met zijn klanten. Hij besluit: ‘Het zijn mensen met praktijkervaring die het verhaal doen. Dat merk je. En je hoort ook weer dingen van andere mensen uit de zaal. Ook daar kun je weer van leren.’

Ook een abonnement op BouwMachines? Dit is al mogelijk vanaf 6,25 euro per maand. Kijk hier naar de mogelijkheden.

 

Reageer op dit artikel