artikel

Gubbels kiest OilQuick na uitblijven volautomatische CW

Materieel

Gubbels kiest OilQuick na uitblijven volautomatische CW

Walter en Martien Gubbels waren al jarenlang overtuigd van de plus van een volautomatische snelwissel op hun sloopmachines. Toch liet de aanschaf ervan tot begin dit jaar op zich wachten. ‘Lange tijd leek er een CW45-volautomaat te komen. Daarmee zou de investering minimaal zijn, omdat al onze machines al CW-snelwissels hebben. Toen een dikke streep door de volautomatische CW ging, was de keuze voor OilQuick een logische en achteraf heel goede.’ 

Walter en zijn zoon Martien Gubbels zijn ondernemers pur sang. Ze maken afgewogen keuzes, pakken de kansen die ze krijgen en weten als geen ander dat je een euro maar één keer kunt uitgeven. Bij de aanschaf van OilQuick ging dit niet anders.

Geen mogelijkheid om de hydrauliek te koppelen 

‘Toen rond 2012 de eerste volautomatische snelwissels hun intrede deden in de sloop, was ik gelijk overtuigd van de plussen ervan’, vertelt Walter Gubbels, eigenaar van Gubbels in Helvoirt. ‘De machinist kan veel efficiënter werken, slopen gaat stukken sneller.’

Over Gubbels

Familiebedrijf Gubbels in Helvoirt werd opgericht in 1958 en richtte zich aanvankelijk vooral op het loonwerk voor boeren. Begin jaren ’60 werd de focus verlegd richting de infra en eind jaren ’70 kwam de sloop daarbij. In de jaren ’80 werd ook een recyclingtak aan het bedrijf toegevoegd.

Anno 2019 beschikt Gubbels over een uitgebreid machinepark bestaande uit onder andere negen rupskranen, vier mobiele kranen, zes wielladers, acht mini/midi-gravers, zeven vrachtwagens, twee trilwalsen, twee schrankladers, drie hoogwerkers en drie tractoren. 

Daarnaast heeft het bedrijf een mobiele breker en vier mobiele zeven. Bij de verschillende bedrijven van Gubbels werken in totaal zo’n 70 vaste medewerkers. 

Gubbels was zich echter ook terdege bewust van de keerzijde van de omschakeling van een gewone snelwissel naar een volautomatische. ‘Zoals zoveel bedrijven hadden we het CW-systeem. En bij CW was er – nog – geen mogelijkheid om de hydrauliek te koppelen. Dus moesten we over naar een compleet ander snelwisselsysteem en kwamen we voor een flinke investering te staan.’

Uitgebreide oriëntatie op de Bauma

Walter Gubbels besloot zich op de Bauma van 2013 goed te oriënteren op de mogelijkheden als het gaat om volautomatisch wisselen van slooptools. Wellicht zou hij daar een oplossing vinden voor het automatisch koppelen van de CW-snelwissel of liep hij tegen een ander prijstechnisch interessant systeem aan. Hij speurde alle standhouders met snelwisselsystemen op, bezocht ze en liet zich informeren. 

OilQuick was het enige systeem dat me aansprak, maar die keuze betekende wel dat we alle CW-snelwissels en CW-kopplaten van onze uitrustingsstukken moesten vervangen voor symmetrische. Een operatie die een flinke investering zou vergen.’

Proefproject met CW-volautomaat duurde jaren…

Er gloorde echter hoop uit onverwachte hoek: achter de schermen werd er gewerkt aan een proefproject met een volautomatische CW-snelwissel. Als die er zou komen, hoefden we onze CW45-snelwissels en -kopplaten niet te vervangen, maar kon er relatief simpel een koppeling voor de hydrauliek op gemonteerd worden.

Het proefproject met de CW-volautomaat duurde jaren, Gubbels hield goede hoop dat het project zou slagen. Dat bleek echter ijdele hoop; er zou geen volautomatische CW-snelwissel komen.

Doorpakken met OilQuick

Nu het lange wachten op een alternatieve volautomatische snelwissel-oplossing niet werd beloond, besloot Gubbels om OilQuick-importeur Demarec te ontbieden. Martien Gubbels: ‘We wilden nu niet langer wachten en doorpakken met de keuze voor OilQuick. Demarec maakte een aanbieding voor OQ70/55 op twee van onze sloopmachines; één rupskraan en één mobiele. Daarop werden begin 2018 de kranen en de bijbehorende sets met uitrustingsstukken omgebouwd. Begin april konden we draaien.’  

Eind vorig jaar, na de een positieve ervaring, besloot Gubbels twee zware rupskranen ook uit te voeren met Oilquick (OQ90). Deze zijn vanaf maart dit jaar actief. 

Tekst gaat door onder de foto.

OiliQuick Gubbels oilquick opdr 5656

Martien Gubbels.

De machinisten van Gubbels zijn inmiddels helemaal vertrouwd met het volautomatische snelwisselsysteem van OilQuick. Zij, maar zeker ook Walter en Martien, willen het systeem voor geen goud meer missen.

Walter: De voordelen zijn onderhand bij iedereen in slopersland bekend. Doordat je binnen no-time van slooptool wisselt en de cabine niet meer uit hoeft, gebruik je als machinist altijd de juiste tool voor een specifieke klus en gaat de productiviteit met stappen vooruit. Misschien wel met twintig procent. Ook heb je minder machines en mensen nodig. Verder is de slijtage van tools een stuk minder, omdat ze niet meer oneigenlijk gebruikt worden. En qua onderhoud kan een kind de was doen: wekelijks met remmenreiniger de koppelingen schoonmaken en af en toe de rubberen O-ringen vervangen. 

Positieve ervaringen bij transportplanning 

Martien hoort ook vanuit de transportplanning positieve ervaringen. ‘Doordat de machinist snel kan wisselen van tool, kun je feitelijk op elk moment een vrachtwagen sturen om bijvoorbeeld puin te laden. In het verleden moest dat altijd strak gepland worden of laadde de machinist maar met de sorteerknijper die hij aan de snelwissel – en daaraan soms weer een puinbak – had hangen.’

Wat de volautomatische snelkoppeling ook oplevert, is minder slangbreuken. De hydrauliek is door Demarec netjes in de snelwissel weggewerkt, waardoor slangen veel minder snel ergens achter blijven hangen. De hogere productiviteit en lagere kosten maken dat de investering in het volautomatische OilQuick-snelwisselsysteem binnen enkele jaren is terugverdiend.  

Tekst gaat door onder de foto.

OilQuick Gubbels oilquick opdr 5656

De slooptools liggen netjes naast elkaar en zijn binnen een minuut gewisseld.

Waar Gubbels bij de investering in OilQuick niet mee had gerekend, was dat het vechten zou worden om de sloopscharen. Martien legt uit: ‘We hebben drie sloopscharen voor meerdere machines. Dat werkte altijd perfect, omdat de schaar langere tijd aan de machine bleef hangen en je het gebruik mooi in kon plannen. Maar die vlieger gaat nu niet meer op, doordat je de schaar heel snel pakt en weer weglegt. En je wilt niet voortdurend iemand op de weg hebben die de sloopschaar van de ene naar de andere klus rijdt.’ 

Investering in extra sloopscharen levert haar geld wel op

Gubbels besloot te investeren in extra sloopscharen. Walter: ‘Het was een investering waar we niet op hadden gerekend, maar die – eerlijk is eerlijk – haar geld wel weer opbrengt in de vorm van een hogere productiviteit.’  

Voor de mannen van Gubbels is de OilQuick-snelwissel een absoluut blijvertje. Komt er een nieuwe machine, dan gaat het OilQuick-systeem van de oude naar de nieuwe machine. Daarmee houd je de investering beperkt tot de ombouwkosten en gaat het systeem je gegarandeerd geld opleveren. 

OilQuick, sinds 1993

Gubbels in Helvoirt werkt, net als het overgrote deel van de sloopbedrijven, met de volautomatische snelwissel van de Zweedse marktleider OilQuick. Veel mensen denken dat OilQuick een nieuwe vinding is. Het systeem is echter al sinds 1993 op de markt en in Duitsland en Scandinavië al jaren een bestseller.   

De basis van het OilQuick-systeem is een symmetrische snelwissel. Na het sluiten van de snelwissel wordt in één beweging de hydrauliek doorgekoppeld. Op de snelwissel zitten de ‘vrouwtjes’ van de koppeling, op het uitrustingsstuk de ‘mannetjes’. 

De koppeling gebeurt horizontaal waardoor er volgens de fabrikant minder kans op vervuiling is. Demolition & Recycling Equipment BV/Demarec is de officiële OilQuick-importeur voor Nederland.  

 

Te zien op de drie foto’s hieronder:

Wanneer de snelwissel aan de tool wordt gekoppeld, schuift het beschermdeksel van het ‘vrouwtjesdeel’ naar beneden en wordt de hydrauliek gekoppeld. Doordat de snelwissel onder constante machinedruk staat, blijft het uitrustingsstuk altijd aangekoppeld en is er geen speling op de hydraulische koppeling. 

OilQuick Gubbels oilquick opdr 5656

OilQuick Gubbels oilquick opdr 5656

OilQuick Gubbels oilquick opdr 5656

 LEES OOK: Tien veelgestelde vragen (plus antwoorden) over automatische snelwissels

 

Reageer op dit artikel