artikel

Extreem complete machine: de EWR150E van Van Spijker kan alle werkzaamheden aan

Materieel

Extreem complete machine: de EWR150E van Van Spijker kan alle werkzaamheden aan

Van Spijker Infrabouw kocht vorig jaar een ongekend compleet uitgevoerde mobiele graafmachine. De Volvo EWR150E is dusdanig opgebouwd dat deze alle voorkomende werk kan doen. Hijswerk met jib op de bouw. Werkzaamheden in de wegenbouw met 3D-gps en draaikantelstuk. Klussen als funderingsmachine met een trilblok. En straks is de machine zélfs inzetbaar als spoorkraan. Alle uitrustingsstukken zorgen voor maximale flexibiliteit. En zo houdt deze aannemer als echt familiebedrijf zoveel mogelijk werk in eigen hand.

Een eigen truck met dieplader, een eigen werkplaats voor alle onderhoud. Bij Van Spijker Infrabouw heeft men oog voor het materieel. Dat zie je ook. Alle machines zijn in de opvallende bedrijfskleuren gespoten, en men hecht er waarde aan dat het er netjes bij staat. Liever eens in de week iets eerder stoppen en je machine schoonmaken, dan maximaal uren draaien met een smerige machine.

Deze Volvo is opgebouwd naar de visie van senior

Binnen het bedrijf draaien onder andere vier wielladers, twee mobiele graafmachines, twee 30-tons rupsen, een 14-tons rups, en de meest recente aanschaf, een 21-tons hybride rups. Een mix tussen de merken Hitachi en Volvo.

Jan Willem van Spijker heeft het bedrijf inmiddels overgedragen aan zoon Alfred en dochter Ester, deze Volvo EWR is nog grotendeels naar de visie van machineman senior opgebouwd.

Een halfjaar reizen van ombouwer naar opbouwer

Verspijkeren, je zou bijna denken dat is het woord ontstaan binnen het bouwbedrijf in Rijssen/Meppel. Feit is dat hun nieuwste mobiele graafmachine serieus is omgebouwd tot een multifunctionele machine waar je werkelijk alles mee kan doen op de bouw. En waarbij veiligheid hoog in het vaandel staat.

Voordat de nieuwe kraan in bedrijf werd genomen, reisde deze bijna een halfjaar van ombouwer naar opbouwer. Om uiteindelijk tot in details uitgevoerd te worden volgens de wensen zoals Van Spijker die voor zich zag. De uitkomst is een extreem complete mobiele graafmachine.

Tekst gaat door onder de foto.19BMA05_vanSpijker_2

De lepelsteel is helemaal volgebouwd. Sensoren voor gps en hoogtebegrenzer, elektrische aansluitingen en alle denkbare hydraulische functies.

De machinist vindt het ‘een dondersfijne kraan’

Vaste machinist Menno Neppelenbroek draaide intussen zo’n 1.300 uur met de machine en is er meer dan content mee. ‘Het is een dondersfijne kraan’, zo vat hij samen. We zien de machine in actie in Veendam, waar Van Spijker het dorpsplein opnieuw inricht en bestraat. Geen complexe klus waar alle facetten van de Volvo benut worden. Wel een mooie plek om de machine eens goed te bekijken.

Het nut van één optie is direct helder. Winkelend publiek stapt uit de auto en neemt de kortste weg richting ingang van het winkelcentrum, of daar nu een graafmachine staat of niet. Dankzij drie opgebouwde camera’s heeft Neppelenbroek in de cabine een perfect 360-gradenzicht op wat er rond zijn machine gebeurt. ‘Ook op een drukke bouw geeft dat goed overzicht’, zegt de machinist.

Tekst gaat door onder de foto.

19BMA05_vanSpijker_5

Stenenklem, hijs-jib, vorkenbord en een complete bakkenset. Aan uitrustingsstukken geen gebrek. Machinist Menno Neppelenbroek houdt wel van het afwisselende werk.

De hele dag van hot naar her rijden, dat is het mooiste

Een drukke bouw, dat past Neppelenbroek het beste. Een grote bouwplaats en de palletvorken aan het draaikantelstuk, of de hijs-jib aan de snelwissel. En dan de hele dag van hot naar her rijden.

‘Daarom zou ik ook niet op een rupskraan willen. Met deze mobiele kan ik de hele bouw voorzien. Dat is het mooiste werk. Dat je ’s morgens voor de koffie al twintig telefoontjes hebt gehad van bouwvakkers die iets nodig hebben. Hier een pak stenen, daar een spantje zetten en verderop een pallet hout.’

Automatische snelkoppeling van alle functies

De hijs-jib moet uiteraard direct aan de lepelsteel hangen. Daarom is het draaikantelstuk uitgerust met automatische snelkoppeling van alle functies. Neppelenbroek kan zijn Steelwrist X18 aan- en afkoppelen zonder uit te stappen, en even snel koppelt hij de jib met hydraulische lier aan.

Doordacht, maar het gaat nog een stap verder. Om veilig te hijsen, is de machine gekeurd als hijskraan en haalde Neppelenbroek zijn TCTV-certificaat. De Volvo is niet alleen voorzien van lmb-beveiliging met hoogte- en zwenkbegrenzer, maar óók van een set speciaal gebouwde steunpoten midden aan de onderwagen. Dit maakt de Volvo uniek. Het maakt de machine dusdanig stabiel dat hij binnen de lmb-beveiliging tot 1.200 kilo gestrekt kan tillen, over 360 graden hijstabel.

Tekst gaat door onder de foto.

Van-Spijker-4-2019-05-281

Het draaikantelstuk is dankzij de geïntegreerde snelkoppeling van de hydrauliek snel aan- en af te koppelen. Belangrijk om snel te wisselen tussen jib en bak.

Twee opgebouwde steunpoten zijn een forse investering

Dit stuk speciaalbouw, de twee fraai opgebouwde steunpoten, is een forse investering. Toch heeft Van Spijker een heldere reden om hiervoor te kiezen in plaats van, veel goedkoper, af-fabriek stempelpoten en een schuifblad rondom. Een specialisatie binnen Van Spijker is namelijk het bouwen van spoortunnels. En de EWR150 is speciaal voor dit werk volledig voorbereid om in de toekomst ook als krol het spoor op te kunnen.

Onder de kap is hiertoe bijvoorbeeld al een elektrische noodpomp te vinden. Om daadwerkelijk het spoor op te kunnen, moeten de voor- en achterzijde van de machine vrij zijn om de spoorstellen te kunnen monteren. Dat kun nu dankzij de middengemonteerde stempels. Bovendien geeft dit de mogelijkheid om ook op het spoor af te stempelen zodat de machine stabiel en veilig hijswerk kan doen.

Tekst gaat door onder de foto.

19BMA05_vanSpijker_3

De middengebouwde stempelpoten zijn fraai vakwerk van Nijhuis Engineering. Van Spijker kocht ze vooral met het oog op het spoorwerk.

Jan Willem van Spijker: ‘Het ombouwen naar spoorkraan kost klauwen met geld als je dat achteraf nog wilt laten doen. Daarom is de machine direct bij aanschaf al hierop voorbereid. De revenuen zijn er nu nog niet, maar áls er straks een werk komt, dan is de machine met beperkte middelen en vrij snel om te bouwen om ermee voor ProRail te mogen werken.’ Dit past binnen de strategie binnen het bedrijf om in zo’n werk niet te veel afhankelijk te zijn van derden.

Om damwanden te kunnen zetten, is de compacte Volvo ook voorbereid met extra functies voor een trilblok. Met alle genoemde opties is het niet vreemd dat de lepelsteel volledig is volgebouwd met extra leidingen, aansluitingen, sensoren en elektronica.

Tekst gaat door onder de foto.

19BMA05_vanSpijker_11

Ook onderhuids is volop techniek. Zoals de noodpomp, straks vereist voor werken als krol.

‘Magneetspoeltje hier, klepje daar. Dan gebeurt dat soms, een storing….’

Keerzijde van zoveel techniek is dat er wel eens een storing kan ontstaan in één van de systemen. Machinist Neppelenbroek is er eerlijk over: ‘Het is een magneetspoeltje hier, een klepje daar. Dan gebeurt dat soms, een storing. Dat wordt gelukkig meestal wel snel opgelost. Het vervelende is: als machinist kun je dan niks. Je bent machteloos. En ja, daar word ik op zo’n moment dan wel chagrijnig van.’

Los hiervan is hij erg content met de nieuwe kraan. ‘Zoals je erop kijkt is het een compacte, iele machine. Maar hij is echt enorm sterk. Als het nét niet wil, dan schakel je nog de powerboost erbij in. Dan laat hij helemaal niks meer staan.’

Speling op de draaikrans na 500 uur

De krachten op het draaikantelstuk zijn dan ook niet mis, al zou dit hiertegen in principe bestand moeten zijn. Toch werd de draaikrans ervan na zo’n 500 uur onder garantie vervangen vanwege speling. Over de werking van de Steelwrist X18 is Neppelenbroek vol lof. En dan met name de ingebouwde grijper. ‘Dat grijpertje gebruik ik de hele dag door. Echt goud waard. Dit is echt zo’n investering die zich dubbel en dwars terugbetaalt.’

Tekst gaat door onder de foto.

19BMA05_vanSpijker_9

Het grijpertje in het dks gebruikt Neppelenbroek de hele dag door.

Om alles zoveel mogelijk in eigen beheer te kunnen doen, verwacht Van Spijker flexibiliteit. Niet alleen van materieel, ook van de werknemers. Een keer in het weekend werken kan erbij horen als de machine straks het spoor opgaat. Andersom biedt het voor Neppelenbroek als machinist ook veel mogelijkheden die hij anders niet zou krijgen. ‘Het hijscertificaat, ervaring opdoen met 3D-gps. Ik zit hier op m’n plek. Van begin tot eind iets bouwen op een project van bijvoorbeeld 1,5 jaar. Dat vind ik wel mooi’, zo besluit de machinist.

Lees HIER meer artikelen van BouwMachines over uitrustingsstukken.

 

Reageer op dit artikel