artikel

Kleemzand Emmen kiest met McCloskey R155 schudzeef voor capaciteitsmonster

Materieel Premium

Kleemzand Emmen kiest met McCloskey R155 schudzeef voor capaciteitsmonster

Jarenlang werkte Kleemzand International in Emmen met een sterrenzeef en trommelzeef om grond uit te zeven, maar dit keer koos het bedrijf weloverwogen voor een schudzeef. Na demo’s met diverse merken kwam voor Kleemzand de schudzeef van McCloskey als beste uit de bus. De robuuste en degelijk bouw van de McCloskey schudzeef, in combinatie met de capaciteit van de machine, gaven voor bedrijfseigenaar Jeroen de Vries de doorslag.

De sterrenzeef en trommelzeef boden Kleemzand niet voldoende capaciteit. ‘Daarmee begon onze zoektocht naar een nieuwe machine om materiaalstromen als puingranulaat, zand, glas en grond uit te zeven. De nieuw aan te schaffen machine moest een echt capaciteitsmonster zijn’, verhaalt Jeroen de Vries. Op voorhand was De Vries sceptisch over een schudzeef. ‘In het verleden hebben we wel eens een schudzeef gehuurd, maar na twee uur draaien was ons wel duidelijk dat zo’n machine het voor ons niet ging worden. Vooral de capaciteit van de machine viel ons toen tegen.’

Kleemzand International

Kleemzand International in Emmen, dat zeven mensen in dienst heeft, verhuurt volautomatische mobiele menginstallaties aan de recyclingindustrie voor het maken van producten uit secundaire reststromen. De twee mobiele menginstallaties met bijbehorende bindmiddelsilo’s, maar ook bijvoorbeeld de R155 schudzeef, kunnen op locatie worden ingezet voor grondstabilisatie en -immobilisatie. Door ongeschikte gronden of secundaire reststromen te mengen met een bindmiddel kunnen de milieu- en civieltechnische eigenschappen van de grond of de bouwstof worden verbeterd. Zo kan niet alleen het bewerkte product goed worden verwerkt, maar kan ook het draagvermogen worden verbeterd tot zelfs hoogwaardig fundatiemateriaal. Ongeschikte grond en secundaire reststromen kunnen op die manier worden hergebruikt. Met de Grondbank Emmen richt Kleemzand zich op de inname en verkoop van verschillende soorten grond en zand.

Harald Wildenbeest, bij Pon Equipment verantwoordelijk voor de verkoop van de McCloskey machines, wist De Vries te overtuigen om toch eens een schudzeef uit te proberen. Hij liet een McCloskey R105 naar Emmen transporteren, waarmee Kleemzand naar hartenlust mocht proefdraaien. Een monteur van Pon Equipment begeleidde de demonstratie van de machine. ‘Die man kon mij nauwkeurig informeren over de techniek van de machine. Heel prettig, want met een technische man gaat het niet direct over de prijs’, lacht De Vries.

De hernieuwde kennismaking met een schudzeef viel bij De Vries in de smaak. ‘Al heb ik uiteindelijk wel gekozen voor zijn grote broer, de R155. De extra capaciteit die de R155 heeft ten opzichte van de R105 hebben we hier namelijk hard nodig. In de R155 vonden wij het door ons zo gewenste capaciteitsmonster. ’

R155 schudzeef heeft grote zeefbox

Door snel schakelen met de fabriek van McCloskey in Ierland, waar nog een R155 schudzeef op voorraad stond, wist Harald Wildenbeest de machine in no time naar Nederland te halen. ‘In feite heb ik deze machine dus ongezien gekocht’, zegt Jeroen de Vries. ‘Maar ik had er alle vertrouwen in dat de R155 de gewenste capaciteit kan leveren. De zeefbox van de R155 is ten opzichte van de grootte van de machine relatief fors.’

Twee weken na de aflevering constateert De Vries dat de prestaties van de machine boven verwachting zijn. ‘De capaciteit voldoet ruimschoots’, zegt hij tevreden. ‘300 tot 500 ton uur afzeven is met de grove dekken haalbaar. In ons werk geldt dat de capaciteit van de zeefmachine geen beperkende factor mag zijn. Het moet niet zo zijn dat de laadmachine wordt belemmerd in zijn werkzaamheden omdat de zeefmachine het niet kan bijbenen.’

Constructie opgebouwd uit dik plaatstaal

McCloskey R155 schudzeef

Jeroen de Vries prijst de robuuste bouw van de schudzeef. ‘De hele constructie is opgebouwd uit dik plaatstaal.’

Wat De Vries bij de demo al direct opviel is de robuuste bouw van de machine. ‘Er zijn geen concessies gedaan door de fabrikant. De hele constructie is opgebouwd uit dik plaatstaal. Dit resulteert wellicht in een enigszins hogere aanschafprijs, maar leidt op de langere termijn tot besparing op onderhoudskosten. Een schudzeef krijgt begrijpelijkerwijs veel voor zijn kiezen, omdat het continue zijn eigen krachten moet verwerken. Dan is het ook een voordeel dat er weinig elektronica in de machine zit. Dat maakt deze schudzeef minder storingsgevoelig.’

Voor De Vries zijn drie factoren bepalend bij de keuze voor materieel. ‘Op 1 staat overduidelijk de machine. In het geval van een zeefmachine is de kwaliteit van het product dat wordt gemaakt het belangrijkst. Die bepaalt immers de prijs die wij betaald krijgen. Tweede factor is de leverancier die de machine levert; is daar voldoende kennis in huis en leveren ze service. Op plaatst drie staat dan voor mij de prijs van de machine. Die afwegingen hebben we ook gemaakt bij de keuze voor deze McCloskey schudzeef.’

Tekst gaat verder onder de foto.

McCloskey R155 schudzeef

Kleemzand International in Emmen koos voor de McCloskey R155 vanwege de grote capaciteit van de machine. ‘Het moet niet zo zijn dat de laadmachine wordt belemmerd in zijn werkzaamheden omdat de zeefmachine het niet kan bijbenen’, aldus bedrijfseigenaar Jeroen de Vries.

Vraag naar zeefmachines groeit

Pon Equipment vertegenwoordigt sinds drie jaar de machines van McCloskey. De Canadees-Ierse producent ontwikkelt en bouwt sinds 1985 zeefmachines, brekers, transportbanden (zogenoemde stackers) en wasinstallaties. Harald Wildenbeest, vertegenwoordiger bij Pon Equipment, constateert dat de vraag naar zeefinstallaties in Nederland groeit. ‘Het scheiden van reststromen is gerelateerd aan economische groei’, is zijn ervaring. Hij merkt op dat het niet enkel recyclingbedrijven zijn die investeren in zeefmachines. ‘Ook grondverzetbedrijven, die voorheen een zeefmachine inhuurden, willen nu investeren in een zeefmachine. Het spreekt voor zich dat we het marktaandeel van McCloskey op de Nederlandse markt willen vergroten.’

Twee keer per week de gratis nieuwsbrief van BouwMachines ontvangen? Schrijf u hier in.

 

Foto's

Reageer op dit artikel