artikel

De dieselban komt eraan: ‘Stroomaansluitingen maken vóórdat we gaan bouwen’

Materieel

De dieselban komt eraan: ‘Stroomaansluitingen maken vóórdat we gaan bouwen’

Milieudoelstellingen, CO2-reductie, milieuzones en lokale beperkingen vormen steeds vaker een uitdaging voor de transportsector. Dit speelt met name in de grote steden, waar juist de meeste bouwactiviteiten plaatsvinden. Elektrisch transport is voor een pakketdienst niet zo moeilijk maar voor wie bakstenen, beton of staalconstructies de binnenstad in moet brengen, wordt dat nog een hele puzzel.

Onlangs sprak Walther Ploos van Amstel, lector Citylogistiek aan de Hogeschool van Amsterdam, tijdens een bijeenkomst van Betonhuis Betonmortel in Joure. Tijdens die bijeenkomst presenteerde gastheer Jan-Johan Kamstra namens Wierda Hybrid Technologies een aantal fraaie noviteiten waaronder een volledig elektrisch aangedreven betonmixer-oplegger.

Er wordt hard gewerkt aan een zware hybride trekker

Dat was niet het enige duurzame nieuws, want er wordt ook hard gewerkt aan een zware hybride trekker. Die functioneert als iedere andere Euro-6 truck op de snelweg, maar de laatste kilometers kan er 100 procent elektrisch gereden worden. Een mogelijke oplossing dus voor de ‘last mile’, zoals dat genoemd wordt.

Dit soort oplossingen worden meestal geïnitieerd door de grote winkelketens en de distributiebedrijven, maar met zo’n trekker kan ook de bouwlogistiek uit de voeten en dat wordt steeds belangrijker.

Bouwstop omdat dieplader met zware machine de milieuzone niet in mag

Ploos van Amstel: ‘Het klimaatakkoord wordt leidend, ook voor de bouwlogistiek. De focus van de overheid ligt op de binnensteden, en dat is ook precies waar de groei in de bouw plaatsvindt. De bouwactiviteiten in de steden groeien nog steeds en het wordt steeds spannender om dat in de pas te laten lopen met de duurzaamheidsoplossingen van de overheid.’

Ploos van Amstel (zie foto) noemt de kennis onder de lokale beleidsmakers zorgwekkend en noemt voorbeelden van hoe het misgaat. Er wordt bijvoorbeeld een bouwvergunning afgegeven voor een milieuzone, waardoor er allerlei zwaar materieel de stad in moet. Dan blijkt ineens dat een eenvoudig verbodsbord niet werkt, domweg omdat er een dieplader met een zware machine langs moet. Dat leidt soms zelfs tot het opleggen van een bouwstop met alle gevolgen van dien.

‘Ook zware trucks ontkomen op termijn niet aan de dieselban’

De lector Citylogistiek aan de Hogeschool van Amsterdam schotelt zijn gehoor een scenario voor waarbij er binnen afzienbare tijd geen ruimte meer is voor diesels. ‘In het tweede kwartaal van 2019 komen veertig grote Nederlandse steden met hun milieuplannen voor de binnensteden. Daarbij zullen eerst de diesel-bestelauto’s worden uitgebannen, maar ook de zware trucks ontkomen op termijn niet aan de dieselban.’

Elektrisch vervoer heeft tijd nodig. ‘Elektrische voertuigen moeten opgeladen worden maar dat kan vaak niet op de bouwplaats. Je ziet daar dat zelfs de verlichting draait op dieselaggregaten, maar dat kan ook anders. Als we nou eens stroomaansluitingen maken voordat we gaan bouwen, in plaats van als de bouw klaar is, dan kan dat aggregaat thuis blijven. Bovendien zouden we dan wél elektrische voertuigen op de bouwplaats kunnen opladen. Het is een kwestie van anders naar dingen kijken, en dan kan er van alles veranderen.’

Aanvullende eisen aan zichtveld rondom bouwvoertuigen

Dat overheidsbemoeienis op lokaal niveau er zelfs voor kan zorgen dat voertuigen er anders uit gaan zien, bewijst Londen. Daar worden voor een groot bouwproject nu al aanvullende eisen gesteld aan het zicht rondom bouwvoertuigen. Op de foto helemaal boven aan dit artikel is een voorbeeld te zien van een truck die voldoet aan deze nieuw gestelde eisen.

De gemeente Londen heeft de uitkomst van het proefproject inmiddels omgezet in wetgeving. Dat betekent dat er vanaf 2020 uitsluitend nog zware voertuigen de binnenstad in mogen met Direct Vision. Dat zijn trucks als de Mercedes-Benz Econic, de Scania L-cabine en de Low Entry Volvo en Renault-trucks. Merken die zo’n voertuig niet in het programma hebben, doen daar dus even niet meer mee.

 

Paprika’s zijn per kilo duurder dan de gemiddelde bouwstof

De bouw is de grootste wegvervoerder in Nederland. Met 130 miljoen ton in totaal is de bouwsector goed voor maar liefst 20 procent van het transportvolume. Daarmee is de bouw goed voor 12 procent van alle vrachtritten in Nederland.

In geen andere sector wegen de logistieke kosten dan ook zo zwaar als in de bouw. Dit komt doordat de waarde van de vervoerde goederen relatief laag is. Zelfs paprika’s zijn per kilo duurder dan de gemiddelde bouwstof. Dit betekent dat het opdrijven van de logistieke kosten gevolgen heeft voor de bouwkosten. Tegelijkertijd wordt de helft van de bouw geïnitieerd en bekostigd door dezelfde overheid die ook de regels bepaalt.

Volledig elektrische MAN-trucks

Bij Wierda Hybrid Technologies in Joure, gastheer tijdens de presentatie van Betonhuis Betonmortel, wordt hard gewerkt aan de omslag naar elektriciteit. Naast de elektrisch aangedreven betonmixers en de hybride MAN-trekker is dit bedrijf ook actief met het merk Framo. Dat zijn volledig elektrische MAN-trucks waarvan er inmiddels één in Nederland rijdt. De tweede wordt binnenkort afgeleverd aan Vrijbloed.

Tekst gaat door onder de foto.

Een volledig elektrische Framo trekker naast een hybride betonmixer.

Het gaat daarbij om een volledig elektrische zware trekker die voor KWS Wegenbouw zal worden ingezet met een compacte oplegger met een kipper- en een autolaadkraan. De aandrijving van zowel de kipper als de kraan is volledig elektrisch, waardoor deze combinatie zijn werk in alle stilte en zonder uitstoot van emissies kan doen. Het laat zien dat er wel degelijk alternatieven zijn voor diesel, maar dat die oplossingen een hoge prijs met zich meebrengen, is evident.

Lees hier meer artikelen over elektrificering.

Twee keer per week de gratis nieuwsbrief van BouwMachines ontvangen? Schrijf u hier in.

 

 

 

Reageer op dit artikel