artikel

Caterpillar komt met reeks nieuwe machines, maar legt het accent op minigravers

Materieel

Caterpillar komt met reeks nieuwe machines, maar legt het accent op minigravers

Caterpillar lanceert in één klap vijf nieuwe minigraafmachines in de klasse van 1 tot 2 ton. In de 7- tot 10-tons klasse worden nog eens vier nieuwe modellen gepresenteerd. Joystickbesturing, cruisecontrol, een lcd-monitor en airconditioning moeten het verschil gaan maken met de concurrentie. Daarnaast worden lagere onderhoudskosten beloofd.

Tijdens een tweedaagse conferentie in Málaga kondigde Caterpillar vorige week een hele reeks nieuwe machines aan. Maar het accent lag op de nieuwe generatie minigravers. Want juist dáár liggen kansen om het marktaandeel fors te vergroten, zo luidt de verwachting.

Cat komt voor het eerst in jaren met een zelf ontwikkelde lijn minigravers

Het is voor het eerst in jaren dat Cat in het segment tot 3 ton met een zelf ontwikkelde lijn minigravers komt. In 2010 kondigde de Amerikaanse fabrikant een ‘strategische alliantie’ aan met het Duitse Wacker Neuson, een gekende producent van klein materieel. Wacker Neuson ontwikkelde en bouwde vervolgens een reeks modellen die onder het Cat-label werden vermarkt.

Hoewel de samenwerking werd aangegaan voor een periode van twintig jaar, volgde al in 2016 de mededeling dat de alliantie zou worden stopgezet. In 2018 werd vervolgens begonnen met het gestaag ‘uitfaseren’ van de door Wacker Neuson gemaakte Cat-machines. Dit heeft inmiddels vrijwel volledig zijn beslag gekregen. Er zijn nog twee uitzonderingen. De productie van de 302.7D CR stopt in het najaar van 2019. Over de door Wacker Neuson gebouwde Cat 300.9D zijn nog geen definitieve afspraken gemaakt.

Na opzeggen samenwerking met Wacker Neuson ging Caterpillar aan de slag

Achter de schermen is Caterpillar na het opzeggen van de samenwerking met Wacker Neuson bezig gegaan met het ontwikkelen van eigen machines in de klasse van 1 tot 2 ton.

Net als bij de zwaardere machines, spreekt Caterpillar ook bij deze minigravers van de ‘Next Gen’, de volgende generatie. Hiermee wil de fabrikant vooral aangeven dat de nieuwe modellen op talrijke punten zijn veranderd in vergelijking met hun voorgangers. Caterpillar stelt minder onderhoudskosten en betere prestaties in het vooruitzicht.

Meer universele onderdelen en een opklapbare cabine moeten onderhoudskosten verminderen

De onderhoudskosten kunnen omlaag doordat Cat gaat werken met meer universele onderdelen voor diverse modellen, legde commercieel manager Sam Mottram uit in Málaga. Daarnaast is een opklapbare cabine ontwikkeld, de ‘Tilt Cab’, die snel toegang geeft tot de motor en diverse andere onderdelen.

Tekst gaat door onder de foto.

Cat-301.5 Caterpillar minigravers -opklapbare-cabine.-Bron-foto-Boudewijn-Warbroek

Mottram noemde als voorbeeld het vervangen van een dynamo. Kostte deze klus voorheen drie uur, dankzij de opklapbare cabine kan dit voortaan binnen een uur worden gefixt, vertelde hij. Ook gaan de onderhoudsintervallen omlaag, waardoor volgens Mottram in drieduizend draaiuren ongeveer 1200 euro kan worden bespaard.

Joystick wordt met één druk op de knop een rijhendel

Los van de kosten, hamert Caterpillar ook op het gebruiksgemak van de nieuwe mini’s. Alle functies kunnen worden bediend met twee joysticks, links en rechts van de stoel. Door een gele knop op de linkerjoystick in te drukken, gaat deze functioneren als rijhendel. De gehele machine kan op die manier letterlijk handmatig worden bediend.

Mini met joystickbesturing

Mini met joystickbesturing

Kiezen voor de traditionele rijhendels en -pedalen kan trouwens ook, want deze blijven in elke machine beschikbaar. De mini’s zijn daarnaast standaard uitgerust met cruisecontrol en een lcd-monitor. Airconditioning is in de kleinste machines als optie verkrijgbaar. De cabine beschikt over bluetooth en een usb-aansluiting. ‘Wij zijn de eerste ter wereld die minigraafmachines aanbieden die zó compleet zijn’, meent Mottram.

Mini’s via de webshop te koop: binnen 24 uur geleverd

Cat-importeur en leverancier Pon gaat de mini’s verkopen via haar website www.poncompact.nl. Modellen die op voorraad zijn, worden binnen 24 uur geleverd, belooft Pon.

De importeur heeft drie verkopers in dienst voor het compacte segment, maar verwacht de komende jaren ook te kunnen groeien met de online verkoop via haar webshop.

De derde GC-rupsgraafmachine is in aantocht

Niet alleen bij de mini’s, ook in andere segmenten streeft Caterpillar naar vergroting van zijn marktaandeel. Hiervoor zijn bijvoorbeeld de GC-modellen ontwikkeld. Dit zijn machines met alleen de noodzakelijke basisfuncties. Alle technologische extra’s zijn achterwege gelaten. Wat dan overblijft, zijn ‘eenvoudige, betrouwbare, gemakkelijk te bedienen machines’, zoals marketingmanager Debbie Mullally ze noemt.

Binnenkort komt de derde GC-rupsgraafmachine op de markt. Nadat in 2018 al een 20-tons en een 36-tons variant beschikbaar kwamen, komt er nu ook een 30-tons GC-model. Deze rupsgraver komt dit voorjaar gelijktijdig met de nieuwe 330 Next Gen op de markt. De 330 Next Gen is te zien op de foto hieronder.

Bij alle nieuwe modellen belooft Caterpillar tientallen procenten besparing op onderhouds- en brandstofkosten en forse verbetering van de efficiency in vergelijking met de voorgaande modellen.

Tekst gaat door onder de foto.

Cat-330-Next-Gen.-Bron-Foto-Boudewijn-Warbroek

Elektrisch aangedreven bulldozer ‘rijdt als een Rolls Royce’

Een van de noviteiten die Caterpillar in april 2019 op de Bauma gaat presenteren, is een elektrisch aangedreven bulldozer: de D6 XE. Volgens de fabrikant is dit ‘de eerste elektrische dozer met hoge aandrijving ter wereld’. De D6 XE heeft een vermogen van 215 pk (161 kW) en een bedrijfsgewichtbereik van 21.749 tot 24.097 kg.

De D6 XE, te zien op de foto hieronder, is volgens productspecialist Jean-François Villard 7 procent duurder dan zijn voorganger, de D6T. Caterpillar claimt dat deze extra investering binnen twee jaar kan zijn terugverdiend.

Tekst gaat door onder de foto.

Cat-D6-XE.-Bron-Foto-Boudewijn-Warbroek

De D6 XE wordt aangedreven door een 4-traps volautomatische transmissie. Bij de D6T ging het om drie versnellingen. Een extra versnelling tussen de eerste en tweede moet zorgen voor een soepeler schakeling. ‘Deze dozer rijdt als een Rolls Royce. Hij zweeft over de grond’, meent Villard.

Later dit jaar komt Caterpillar met een nieuwe 40-tons sloopmachine

Later dit jaar lanceert Caterpillar een nieuwe 40-tons sloopmachine: de 340 SB. Deze machine komt naar verwachting in juni 2019 in Europa op de markt, zo kondigde productspecialist Gilles Ronnet aan in Málaga. De machine heeft een giek van 6,9 meter. Gekozen kan worden voor een lepelsteel van 3,2 of 3,9 meter. De 340 SB vervangt de 336F SB. Hieronder een afbeelding van de 340 SB.

Tekst gaat door onder de foto.

340_SB_Excavator_High_07

Ondertussen gaat Caterpillar ook op andere fronten verder met innoveren. De Nederlander Corné Timmermans, wereldwijd marketingdirecteur bij de Amerikaanse fabrikant, vertelde dat in de mijnbouw inmiddels zeer ruime ervaring is opgedaan met autonoom werkend materieel. In totaal is tot nu toe 1,1 miljard ton grond verplaatst. Autonoom rijdende trucks hebben in de mijnbouw een gezamenlijke afstand van 40 miljoen kilometer afgelegd, zonder dat zich ook maar één enkel incident voordeed, aldus Timmermans.

Bekijk hier het BouwMachines Merkdossier over Caterpillar.

Ook een abonnement op BouwMachines? Dit is al mogelijk vanaf 6,25 euro per maand. Kijk hier naar de mogelijkheden.

 

 

Reageer op dit artikel