artikel

Primeurs op Arocs-event: opklapbare stootbalk, 5-assige zwaartransporttrekker en lichte 10×2

Materieel Premium

Primeurs op Arocs-event: opklapbare stootbalk, 5-assige zwaartransporttrekker en lichte 10×2

Voor het tweede achtereenvolgende jaar houdt de Dealervereniging van Mercedes-Benz Trucks in februari een groots opgezet Arocs-event. Pieter Veldhuizen van aanhangwagen- en opleggerfabrikant Veldhuizen (zie foto hierboven) kondigt aan dat tijdens het tweedaagse evenement diverse primeurs worden gelanceerd. Klapstuk is de presentatie van de eerste 5-assige zwaartransporttrekker van Mercedes-Benz in Nederland, met oliekoppeling.

Odijker René van Wiggen, gespecialiseerd in het transport van grondverzetmaterieel, is de eigenaar en berijder van de Arocs 5-asser, een 10×4 SLT. In januari maakte Van Wiggen zijn eerste kilometers in de truck.

Tekst gaat door onder de foto.

René-van-Wiggen.-Bron-foto-Boudewijn-Warbroek-IMG_1956

‘Het valt me zeker niet tegen’, zegt Van Wiggen, die voor de eerste rit met zijn nieuwe 10×4 SLT een Liebherr R946 op transport had genomen (zie foto). ‘Hiervóór had ik een 4-asser. Natuurlijk moet ik nog gevoel krijgen bij de auto, maar de eerste indrukken zijn positief.’

De oliekoppeling gaf voor Van Wiggen de doorslag

Voor Van Wiggen gaf de aanwezigheid van een oliekoppeling in de Arocs de doorslag.

‘Dat is voor mij heel belangrijk. Bij een vaste plaatkoppeling heb je veel slijtage. Dan moet je om de drie tot vijf ton de koppeling laten reviseren of vervangen. Dat is veel werk. Een oliekoppeling betekent voor mij een flinke kostenbesparing.’

‘Je rijdt heel soepel weg, in de zesde versnelling’

Tijdens het rangeren en wegrijden doet de oliekoppeling haar werk. ‘Je rijdt heel soepel weg, in de zesde versnelling’, zegt salesengineer Stefan van Rooijen van Mercedes-Benz.

‘Maar het grootste voordeel is dat je kan rangeren zonder dat wrijving van de koppeling plaatsvindt. Er ontstaat geen oververhitting, en je krijgt niet te maken met verplichte stilstand voor afkoeling.’

De truck van Van Wiggen is ‘het paradepaardje’ van het evenement

De truck heeft een geïntegreerde primaire retarder, tussen de versnellingsbak en de motor. ‘Hoe lager de versnelling, hoe groter de remkracht.’

Voor Pieter Veldhuizen is de truck van Van Wiggen, met een laadvermogen tot 100 ton en een 630 pk-motor, ‘het paradepaardje’ van het evenement. Veldhuizen rijdt tijdens het event rond met een 4-assige Pendel-X van Nooteboom. Voor de bezoekers heeft hij meer primeurs in petto.

Een opklapbare stootbalk die je niet krom rijdt

‘In eigen huis hebben we een automatisch opklapbare stootbalk ontwikkeld, die wordt bediend met een luchtbalg. Daarmee zijn we de eerste in Nederland.’

opklapbare stootbalk

De balk kan een klap tot 18 ton opvangen, zegt Veldhuizen, ‘dus die rijd je niet krom. Met deze noviteit heb je ook bij het transport van asfalt een stootbalk tot je beschikking. Dat komt de veiligheid ten goede.’

Los van de veiligheid is er nog een voordeel. ‘Je loopt niet meer het risico op boetes.’

Kans kleiner dat politie de lading wil controleren

Met de stootbalk speelt Velhuizen in op veranderde wetgeving. Asfaltkippers mogen nog steeds zonder stootbalk de weg op. Maar zodra met dezelfde oplegger puin, grind of zand wordt vervoerd, is een stootbalk verplicht.

Door de kipper uit te rusten met een opklapbare balk, wordt de kans aanzienlijk verkleind dat de politie de chauffeur staande houdt om de lading te controleren.

De stootbalk zal worden gepresenteerd aan een grote groep carrosseriebouwers die in Focwa-verband een vergadering houdt op de eerste dag van het evenement.

Lichte 10×2 kan extra laden: 33 in plaats van 31 ton

Een derde noviteit die op het event wordt geshowd, is een licht uitgevoerde 10×2, die 2 ton extra kan laden: 33 in plaats van 31 ton, een winst van bijna 7 procent.

Tekst gaat door onder de foto.

10x2-met-2-Ton-7-meer-laadvermogen

De 10×2 Arocs (zie foto hierboven) werd in samenwerking met Mercedes ontwikkeld. De asconfiguratie, het hulpraam, het chassis en de bak zijn allemaal wat lichter gemaakt, zodat extra laadvermogen kon worden gecreëerd.

Presentatie korte 8×2-kipper

Daarnaast wordt een korte 8×2-kipper gepresenteerd die een dieplader met asfalteermachine kan trekken binnen de wettelijke 18.75 meter. Deze 8×2 is te zien op de foto hieronder.

Tekst gaat door onder de foto.

Korte-8x2-Kipper-geschikt-voor-de-dieplader-met-15-minder-brandstof

Tijdens het event zijn Arocsen in 28 verschillende configuraties beschikbaar voor een proefrit. Om de off-the-road-schakelstand te kunnen testen, wordt op het terrein een zandbaan aangelegd. Uiteraard kan ook op de weg worden gereden. Daarvoor is een 12 kilometer lang parcours uitgezet.

Organisatie wil dag laten uitgroeien tot ‘een echt Arocs-treffen’

‘We willen dit laten uitgroeien tot een echt Arocs-treffen’, vertelt Veldhuizen namens de Dealervereniging van Mercedes-Benz Trucks. ‘Iedereen kan op vrijdag komen, en blijven slapen in de kantine. We willen minstens honderd Arocsen bij elkaar krijgen, en daar maken we dan een drone-foto van. Ik verheug me er nu al op.’

Het Arocs-event wordt gehouden in Veghel, op vrijdag 8 en zaterdag 9 februari. Kijk hier voor meer informatie.

Ook een abonnement op BouwMachines? Dit is al mogelijk vanaf 6,25 euro per maand. Kijk hier naar de mogelijkheden.

 

Reageer op dit artikel