artikel

Konings Straatwerken kiest steevast voor Knikmops wielladers

Materieel

Konings Straatwerken kiest steevast voor Knikmops wielladers

Wilfried Konings is fan van het eerste uur van de Knikmops wiellader. In 1997 kocht hij als eerste in Nederland een Knikmops 90. Ruim twintig jaar later en zeker 25 Knikmopsen verder is er voor Konings Straatwerken nog steeds maar één merk. Meest recente aanschaf is een Knikmops 250, de zwaarste machine uit het programma van Knikmops. Konings laat de wielladers voorzien van veel extra’s.

‘Toen ik als straatmaker begon, ging ik op pad met niet veel meer dan een kruiwagen, een stenenknipper en een hamer. Met een investering van 1.500 gulden kon ik mijn eigen bedrijf beginnen. Wie tegenwoordig een straatmakersbedrijf wil starten moet al gauw 50.000 euro meenemen om de benodigde machines aan te schaffen om machinaal te kunnen straten’, vertelt Wilfried Konings.

Konings verruilde in 1997 de kruiwagen voor een Knikmops 90. ‘Ik was de eerste in Nederland die zo’n machine bestelde, maar ik kreeg ‘m als tweede geleverd’, zo weet hij zich nog goed te herinneren. ‘Ik heb zelfs nog proefgedraaid met de voorloper van de Knikmops 90. Maar met die machine kon je nog geen kruimel van tafel duwen’, lacht Wilfried.

Alle feedback die fabrikant Gebr. Geens kreeg uit de markt resulteerde eind jaren jaren negentig in de ontwikkeling van de Knikmops 90. ‘Die machine heb ik toen gekocht bij leverancier De Schans in Hedel. Inmiddels zijn we meer dan twintig jaar verder, maar ik ben altijd trouw gebleven aan de Knikmops. Ook vanwege de goede service die de mensen van De Schans leveren. Je kan er altijd terecht.’

‘Knikmops in hef-, trek- en duwkracht ongeëvenaard’

Konings heeft ‘natuurlijk’ wel eens op een vergelijkbare machine van een andere merk gezeten. ‘Maar voor het straatwerk is de Knikmops in mijn ogen ongeëvenaard. Ten opzichte van de concurrentie steekt de Knikmops er wat mij betreft qua hef-, trek- en duwkracht met kop en schouders boven uit. De prestaties van deze machines zijn afgezet tegen hun eigen gewicht ongekend’, toont Konings zich een warm pleitbezorger van de Knikmops. ‘Oh, ja ook niet onbelangrijk: de makkelijke op- en afstap aangezien straatmakers allemaal klompen aan hebben.’

Knikmops 250 Konings Straatwerken

Wilfried Konings roemt de hef-, trek- en duwkracht van de Knikmops wielladers.

Konings vindt bij De Schans altijd een luisterend oor voor innovatieve ideeën die aan zijn brein ontspruiten. ‘Eind jaren negentig zag ik bij een hoveniersbedrijf een egalisatieframe. Daarmee ben ik naar De Schans gegaan om zo’n frame te laten opbouwen aan mijn Knikmops. Dit idee is steeds verder doorontwikkeld. Nu beschik ik over twee 4,5 meter brede frames die ik kan monteren aan een Knikmops 250.’

Uitrustingsstukken onderling uitwisselen

Konings Straatwerken heeft momenteel acht Knikmopsen aan het werk, waarvan vijf 130’s en drie 250’s. De Knikmops 130 is de meest verkocht Knikmops in Nederland. Konings laat zijn machines altijd uitrusten met een keur aan extra’s. ‘Laserblad- en vacuümvoorbereiding, een derde functie, joystickbediening, hydraulische snelwissel, een verzwaard contragewicht’, somt Konings op. Verder vindt hij het belangrijk dat de uitrustingsstukken onderling kunnen worden uitgewisseld. ‘Alle worktools moeten passen op iedere Knikmops die ik aan het werk heb.’

Niet alleen Konings is fan van de Knikmops machines, maar de compacte wielladers zijn ook geliefd bij het dievengilde zo heeft de ondernemer recent nog ervaren. ‘In acht weken tijd zijn drie van onze machines gestolen, ondanks alle voorzorgsmaatregelen die we nemen om diefstal te voorkomen. Dankzij een track and trace systeem op ons materieel, hebben we de gestolen machines kunnen opsporen. Maar het geeft wel een hoop gedoe en frustratie.’

 

Poreuze stenen maken vacuüm leggen lastig

Konings heeft zo’n 15 tot 18 mensen aan het werk, allemaal zzp’ers, en werkt enkel in onderaanneming. ‘Hier in Eindhoven leggen we in opdracht van Van de Beeten uit Veghel de terreinverharding aan rondom een distributiecentrum. Het betreft een 6.000 vierkante meter, voor ons niet echt een groot werk. Momenteel leggen we in Oirschot 55.000 vierkante meter bestrating. Dat is voor ons wel een groot werk.’

Waar Konings tegenaan loopt is de schaarste aan materiaal. ‘De levertijden van bijvoorbeeld H-profielen is nu zo’n 12 tot 14 weken.’ Verder is Konings niet te spreken over de kwaliteit van de stenen die tegenwoordig door steenfabrieken worden geproduceerd. ‘Stenen zijn nu zo poreus dat het lastiger is om deze vacuüm te leggen, omdat te veel valse lucht wordt aangezogen. We zijn daardoor gedwongen het werk vaker met behulp met een legklem uit te voeren, terwijl vacuüm leggen doorgaans een mooier resultaat oplevert. Echt zonde, want ik heb de afgelopen jaren flink geïnvesteerd in vacuümunits.’

Tekst gaat verder onder de foto.

Knikmops 250 Konings Straatwerken

Konings laat zijn Knikmops wielladers altijd uitrusten met een uitgebreid pakket aan opties, waaronder laserbladvoorbereiding.

‘Prijzen straatmakers moeten omhoog’

Aan opdrachten heeft Konings geen gebrek, maar waar hij niet tevreden over is zijn de prijzen die worden betaald. ‘Ten opzichte van 2017 hebben we in 2018 de omzet verdubbeld, maar het rendement is minder doordat arbeid duurder is geworden. De prijzen zouden echt omhoog moeten, ook om de jongens beter te kunnen betalen. Het is een zwaar beroep, met veel sjouwwerk in weer en wind. Dit moet echt een passie zijn, anders word je geen straatmaker’, stelt Konings.

Hij vindt dat het vak in vergelijking met vroeger complexer is geworden, als gevolg van machinaal straten. ‘Als straatmaker moet je tegenwoordig kennis hebben van machines en bijvoorbeeld weten hoe je een legklem moet instellen.’

Konings ziet ook de keerzijde van machinaal straten. ‘Vooropgesteld, we moeten zuinig zijn op onze mensen en machinaal straten draagt daaraan bij. Maar machinaal straten dreigt wel de continuïteit in gevaar te brengen. Het aantal vierkante meters dat we in het verleden handmatig in een week legden, leggen we nu machinaal in een dag. Het gevolg is dat je nu heel veel meer opdrachten nodig hebt om je machines en mensen aan het werk te houden. Dat maakt dat een Knikmops voor ons om die redenen ook een goede investering is. In vergelijking met een mobiele kraan is het een relatief kleine uitgave. En als je de machine goed inzet, kun je het werk met twee mensen minder uitvoeren.’

 

Lees ook hoe een Knikmops 180 Tele 70 miljoen jaar oud kalkgesteente delft.

Foto's

Reageer op dit artikel