artikel

Giant G4500: van basic tot luxe en met drie giekvarianten

Materieel

Giant G4500: van basic tot luxe en met drie giekvarianten

Het is al even geleden dat Giant de nieuwe 4,5 tons compacte wiellader voor het eerst liet zien. Na uitgebreide testen, maar vooral een grondige verbouwing en uitbreiding van de fabriek, is de G4500 sinds de jaarwisseling ook daadwerkelijk in productie. Kenmerkend voor de nieuweling is het Giant-principe om zeer veel uitvoeringen te kunnen leveren. Van basic tot luxe én daarbij keuze uit drie giekvarianten.

Fabrikant Tobroco-Giant groeit als kool en dat is de fabriek in het Brabantse Oisterwijk aan te zien. Nederlands snelst groeiende minishovelbouwer bouwt nu dagelijks zo’n 15 machines. In de afgelopen jaren kwam er een eigen fabrieksvestiging in Amerika en startte een samenwerking met Kubota. En dat alles is indrukwekkend gezien het feit dat de eerste Giant-minishovel pas in 2001 werd ontwikkeld. Terwijl bouwvakkers de ene verbouwing nog afronden, is buiten alweer een begin gemaakt met de nieuwbouw van een volgende uitbreidingsfase. Reden voor de meest recente verbouwing is ruimte creëren voor de productielijn van de nieuwe G4500-serie. Die is nu operationeel.

 

Giant G4500 vult het gat in 4,5 tons klasse

De G4500 is voor Giant een nieuwe machine in een gewichtsklasse waarin het bedrijf niet eerder actief was. Tot voor kort zat er altijd een gat in het leveringsprogramma tussen de 3,3 ton wegende Giant 5003 en de 5,6 tons Giant 761T. Typenummers die trouwens behoorlijk verwarrend kunnen zijn voor de niet-kenners, en op de schop gaan.

Nieuwe series krijgen een serienummer dat simpelweg correspondeert met het machinegewicht, zoals dus de G4500 die 4.500 kilo weegt. Het nieuwe model is deels ingegeven door de strengere emissie-eisen die in 2020 van kracht worden. Deze vermogensklasse moet dan van Stage IIIB naar Stage V. Zo komt er ook een opvolger voor de Giant 5003. Dat is de G3500; een 3,5 tons machine die tegelijk met de 4500 werd geïntroduceerd, maar dat terzijde.

Tekst gaat verder onder de foto.

Giant G4500

Onder de in één geheel te openen kap loopt een Kubota-viercilinder turbodiesel die 75 pk levert. Met katalysator en roetfilter is de motor klaar voor de toekomstige Stage V-eisen.

Kubota-diesel klaar voor Stage V

Omdat de G4500 dus compleet nieuw is ontwikkeld, beschikt die over de nieuwste technieken. Wellicht grootste wijziging is de nieuwe cabine en vernieuwde joystick. Het uiterlijk vormt ook de voorbode van hoe de kleinere modellen er straks uit zullen gaan zien. Giant spreekt trouwens niet over de G4500 als model, maar als serie. En dat is terecht, want er zijn vele uitvoeringen van één model.

Er was even sprake van dat de G4500 met verschillende motorvermogens te koop zou komen, dat is niet het geval. De basismachine heeft een 75 pk Kubota-viercilinder en 80 liter-pomp voor de werkhydrauliek. Deze motor is voorbereid om zonder grote aanpassingen te kunnen voldoen aan de toekomstige Stage V-emissie-eisen. Kubota werkt bij deze motoren met een katalysator (DOC) en een roetfilter (DPF). AdBlue tanken is dus niet nodig.

 

Giant op alle fronten aan te passen

Zoals bekend van Giant zijn de machines af fabriek op alle fronten aan te passen en aan te kleden. Dat was in de basis al zo, toch gaat Giant nu een stap verder. Daar komen we zo op terug. Standaard is er een giek met Z-kinematiek. Met name voor de landbouw is er daarnaast een telescopische giek te krijgen, de TELE-uitvoering.
Voor onze sector, de bouw, is er de X-TRA-uitvoering. Deze giek heeft een laag scharnierpunt en dat biedt goed zicht en forse hefcapaciteit. Je levert dan wel in op maximale hefhoogte, maar voor een stratenmaker is veel kunnen tillen vaak belangrijker dan hoog kunnen uitkippen. De overstorthoogte van de X-TRA is nét geen 3 meter. Van de standaardgiek is dat 3,5 en van de schuifgiek 4,4 meter.

 

Extra hefkracht voor Giant X-TRA

Sterk punt van de X-TRA-uitvoering, zoals die op de foto’s te zien is, is de genoemde hefkracht; 3.100 kilogram is 300 kilogram meer dan de standaardgiek. De rechtuit-kiplast is 4.470 kilo. Ook de nieuwe Giant past dus in het streven van de fabrikant om machines te bouwen met een gunstige verhouding tussen eigen gewicht en kiplast.

De G4500 heeft zestientons Comer-assen om die krachten ook technisch op te kunnen vangen. Hydac-hydromotoren zorgen voor de wielaandrijving. Zowel de voor- als achteras is handmatig te sperren. Standaard loopt deze Giant 20 kilometer per uur, als optie kun je kiezen voor een topsnelheid van 35 km/u. De assen beschikken in dat geval over een geïntegreerde mechanische hoog/laag schakeling. Door hiervoor te kiezen claimt Giant ook meer kracht op de wielen bij lagere rijsnelheden.

Tekst gaat verder onder de foto.

Giant G4500

Giant bouwt 16-tons Comer-assen onder de G4500. De sper is handmatig bediend met een knop op de joystick.

Hydraulisch erg compleet

We noemden al de 80-liter pomp voor de werkhydrauliek, als optie kun je kiezen voor een dubbele tandwielpomp die 120 liter per minuut levert. Puur voor de extra functies. Giant noemt dit de ‘high flow’ versie.

Af fabriek zijn er vijf dubbelwerkende aansluitingen voorop te krijgen, en eentje achterop. De functies zijn deels op de stick te bedienen (2x) en deels mechanisch. Proportionele bediening, continu flow, en een handmatige inching van de rijsnelheid maken dat je beschikt over een zogenoemde veegfunctie. Het is bijzonder dat een fabrikant zóveel functies af fabriek kan aanbieden. Ook bijzonder is dat Giant nu kiest voor een roestvaststalen hydrauliektank.

Tekst gaat verder onder de foto.

Giant G4500

Deze versie beschikt over de full-options standaardcabine. Nieuw op de G4500 is de optie voor een luxere comfortcabine met klimaatregeling en betere isolatie.

Twee cabinevarianten

Ook qua cabine is er keuze, van basic tot luxe. Standaard is er een basisframe. Dat is een soort veiligheidsdak; wel met vier stijlen rondom maar zonder deuren of beglazing. Deze basisversie beschikt al wel over een dashboard achter het stuur én een stuurwiel dat in hoogte en diepte verstelbaar is. Dit basis-cabineframe met de bekende stalen ondervloer is vervolgens helemaal aan te kleden tot een volwaardige gesloten cabine met kachel.

Een tweede optie is de luxe cabine. Dit is een nieuw ontworpen cabine die beschikt over moderne klimaatregeling met meerdere uitstroomopeningen en betere isolatie. Deze cabine is niet alleen stiller, hij heeft ook een hoogwaardiger interieur met een luxer dashboard. Zo kun je dus op alle fronten je compacte wiellader volledig zelf samenstellen, en kan Giant deze tóch in serieproductie bouwen. Met het uitrustingsniveau varieert uiteraard ook het prijskaartje. De G4500 is leverbaar vanaf 50.000 euro. Sterk punt: de keuze qua uitvoering is altijd aan de koper.

Optie: Stabilo maakt pendelpunt star
Giant G4500Een bijzondere en gepatenteerde optie die Giant sinds 2015 bouwt is het zogenoemde Stabilo-systeem. In tegenstelling tot de meeste zware wielladers met een pendelende achteras, pendelen veel compacte wielladers op het knikpunt. Goed voor de bodemaanpassing, maar uit oogpunt van stabiliteit is dat niet áltijd ideaal. Om toch extra stabiliteit te krijgen biedt het Stabilo-systeem de mogelijkheid om het pendelpunt hydraulisch vast te zetten met twee forse cilinders. Voor- en achterframe vormen dan één star geheel; de knikbesturing functioneert nog wel, maar de pendelfunctie is vergrendeld. Naast een aan/uit functie kunnen de cilinders ook dienen als schokbreker; de cilinders dempen dan extreme pendelingen en vangen hiermee klappen op.

Ook een abonnement op BouwMachines? Dit is al mogelijk vanaf 6,25 euro per maand. Kijk hier naar de mogelijkheden.

Foto's

Reageer op dit artikel