artikel

Vlasman laat Hitachi ZX490LCK-6 bouwen met triple giek: ‘Het ultieme concept’

Materieel Premium

Vlasman laat Hitachi ZX490LCK-6 bouwen met triple giek: ‘Het ultieme concept’

Zo’n machine is niet te koop? Dan bouwen we er zelf wel één. Dat was zo’n beetje de gedachtegang van Vlasman Sloopwerken. Het resultaat is een Hitachi ZX490LCK-6 met triple giek. Desgewenst kan de rupsgraafmachine ook voorzien worden van een 27 meter lange sloopgiek.

Vlasman schafte een aantal jaren geleden een Hitachi ZX470LCK-3 aan. Een LCK-machine is in vergelijking met een LCH-machine uitgevoerd met zwaardere hefcilinders. Dat is voor de werkzaamheden die het sloopbedrijf uit Alphen aan den Rijn ermee uitvoert geen overbodige luxe. 

Niet leverbaar in de -6 serie

De ervaringen die Vlasman opdeed met de 470LCK-3 stemden zo positief, dat besloten werd het machinepark uit te breiden met een ZX490LCK. Al snel bleek echter dat de Japanse machinebouwer deze machine niet levert in de -6 serie.  

Voor Vlasman was dat geen reden om het daarbij te laten zitten. In overleg met Hitachi Construction Machinery Europe en STC in Coevorden werd ervoor gekozen om dan maar zelf een ZX490LCK-6 te bouwen, op basis van een standaard Hitachi ZX490LCH-6. De totale ombouw vergde een half jaar. Het resultaat is volgens Hitachi-vertegenwoordiger Kees van Vliet ‘de eerste sloopmachine in deze gewichtsklasse met een triple giek’.

Machinist stak er heel wat vrije uurtjes in

Machinist Bart Versteeg is nauw betrokken geweest bij het ombouwen van de machine. ‘Ik heb er heel wat vrije uurtjes ingestoken’, lacht Bart. ‘Mijn wensenlijstje heeft geleid tot deze complete machine. Voor mij is dit het ultieme concept’, aldus de gepassioneerde machinist.

18bma009_Hitachi-Vlasman3-min

Met triple giek heeft de machine een maximale werkhoogte van 14,6 meter en een maximale werkdiepte van 6,0 meter.

‘In vergelijking met de 470LCK-3 is deze machine een stuk stiller en sneller. Wat betreft snelheid durf ik de machine wel te vergelijken met een 30-tonner. En dat terwijl de 490LCK met triple giek zo’n 65 ton weegt’, vertelt Bart.  

Deze machine ‘kan alles moeiteloos’

De 24-jarige machinist is laaiend enthousiast over de machine zoals die er nu staat. ‘Met deze machine kun je een compleet pakket aanbieden. Heipalen trekken, slopen van zware en hoge objecten, onderwater slopen; deze machine kan het allemaal moeiteloos. De veelzijdigheid van de werkzaamheden maakt het werken met de 490 voor mij heel interessant.’ 

Vlasman sloopt 200 meter brug met Hitachi ZX890LCR-6

Vlasman sloopt 200 meter brug met Hitachi ZX890LCR-6

Om de machinist een goed zicht te bieden op de werkzaamheden is de ZX490LCK-6 voorzien van een kantelbare cabine. Voor een goed zicht rondom heeft de machine drie camera’s. Verder is aan de achterzijde een wateraansluiting aangebracht waarop de vernevelaar kan worden aangesloten. Om de inzetbaarheid van de machine te vergroten behoort een onderwaterhaksysteem ook tot de uitrusting van de Hitachi van Vlasman. Met behulp van luchtdruk wordt voorkomen dat bij onderwater werken water in de hamer komt. 

De giek kan hoger en dieper

Een triple giek heeft ook in het sloopwerk volgens Bart onmiskenbaar voordelen. ‘De machine is veel wendbaarder. Met de giek kun je hoger en dieper in vergelijking met een standaardgiek. Dankzij de zwaardere hefcilinders van de LCK-machine verliest de machine weinig aan kracht. Door het verder naar voren brengen van de ophangpunten van de cilinders is de machine zelfs nog krachtiger geworden.’ 

18bma009_Hitachi-Vlasman4-min

Op verzoek van machinist Bart Versteeg is aan de achterzijde van de machine door STC een wateraansluiting aangebracht waarop de vernevelaar kan worden aangesloten.

Volgens Kees van Vliet was aan de hand van de tabellen van een ZX490 uit de -5 serie berekend wat de nieuw te bouwen machine minimaal zou moeten aankunnen. ‘Dan is het mooi om te zien dat de uiteindelijke machine nog sterker en stabieler is dan op voorhand was uitgedacht.’ Om de stabiliteit te garanderen is de machine aan de achterzijde voorzien van 14,5 ton extra ballast. ‘Dat is voor LCK-machines standaard, dus daar zijn we bij deze machine ook vanuit gegaan’, zegt Van Vliet. 

Pennen worden niet mechanisch, maar hydraulisch verwijderd

De triple giek is origineel Hitachi, vergelijkbaar met dat van de LCK-3. Groot verschil is echter dat de pennen niet langer mechanisch worden verwijderd, maar hydraulisch. De 27 meter lange sloopgiek van Vlasman wordt door STC gereviseerd en ook voorzien van deze hydraulische koppelingen, zodat deze aan de studboom past. Het wisselen van het front gaat met deze hydraulische oplossing een stuk sneller. Om de hydraulische verbindingen veilig te kunnen aan- en loskoppelen is langs de studboom een loopbordes aangebracht. De studboom is gebouwd door STC conform de configuratie van de LCK-5.  

Met triple giek heeft de machine een maximale werkhoogte van 14,6 meter en een maximale werkdiepte van 6,0 meter. Aan de machine kan een uitrustingsstuk worden gehangen met een gewicht van maximaal 4.500 kg, inclusief snelkoppeling.  

Zie hier ons merkdossier over Hitachi.

 

ZX490LCK-6 beleeft vuurdoop langs A6

De nieuwe krachtpatser van Vlasman beleefde zijn vuurdoop bij de sloop van een viaduct ten behoeve van de verbreding van de A6 bij Almere. ‘In één weekend moest het viaduct worden afgebroken en de restanten zijn afgevoerd. Het was een race tegen de klok, maar met maar liefst zeven Hitachi machines op een rij zijn de werkzaamheden vlekkeloos verlopen’, vertelt machinist Bart Versteeg. Naast de nagelnieuwe Hitachi ZX490LCK-6 stonden twee Hitachi’s ZX650 en drie Hitachi’s ZX470 opgesteld. Een vorig jaar aangeschafte ZX300-LCR6 completeerde het zevental.
Na de werkzaamheden langs de A6 gaat de ZX490LCK-6 op transport naar Rotterdam om, uitgerust met het gereviseerde en aangepaste 27 meter lange sloopfront, een 25 meter hoog windscherm te slopen bij de Callandbrug. ‘Dat illustreert hoe veelzijdig inzetbaar deze ultieme sloopmachine is’, stelt Bart Versteeg.

Reageer op dit artikel