artikel

Sennebogen zoekt nieuwe markt voor overslagverreiker

Materieel Premium

Sennebogen zoekt nieuwe markt voor overslagverreiker

Sennebogen komt met een nieuwe industriële verreiker. Deze 355E is een 11,5-tons machine met een hefvermogen van 5,5 ton. De combinatie tussen Z-kinematiek, middengeplaatste giek en een hefcabine maakt hem uniek. Sennebogen mikt vooral op overslag in de recycling. De machine kan hier een alternatief zijn voor wielladers met een hoogkipbak, maar ook voor overslagkranen. Op SMT’s schrootdagen was de machine te zien bij metaalhandel Reukema in Harderwijk.

De 355E stond als primeur eerder dit jaar op de recyclingbeurs IFAT in München. Begin september was de machine voor het eerst even in Nederland. BouwMachines nam een kijkje.

Nichemarkt tussen wielladers en compacte overslagkranen

De industrieverreiker is door z’n bijzondere uitvoering niet echt een concurrent van bestaande verreikers, maar moet een nieuwe markt voor zich zien te winnen. Om precies te zijn de nichemarkt tussen wielladers en compacte overslagkranen in de overslag en recycling.

Onderscheidende punten van de 355E zijn de Z-kinematiek en een hefbare cabine. Er zijn geen andere starre verreikers te koop die hierover beschikken en dat verschaft de 355E een tamelijk unieke positie in de markt. Een markt die zich voor een belangrijk deel nog wel moet gaan ontwikkelen.

Veel beter zicht dankzij de hefcabine

Sennebogen verwacht dat de 355E zowel een alternatief is voor wielladers met een hoogkipbak als voor kleinere overslagmachines. Kernpunt: ten opzichte van een wiellader met hoogkipbak biedt de 355E veel beter zicht dankzij z’n hefcabine en kan hij hoger uitkippen dankzij z’n telescoopmast.

18BMA11_sennebogen355E_7Hoog lossen en goed zicht zijn óók de troeven van een overslagkraan. In vergelijking hiermee is de 355E juist weer een stuk mobieler en kan hij naast het laden ook load en carry-werk over iets meer afstand doen. De functie van industrieverreiker is dus met zijn beide alternatieven niet echt te vergelijken, maar hij gaat er in de praktijk wel de concurrentie mee aan.

Hydraulische vlakstelling als optie

Om dit te bereiken ging Sennebogen terug naar de tekentafel. Een zware verreiker is nu de uitkomst. De machine heeft Dana Spicer-assen en een Sauer Bibus-hydrostaat. De nieuwe aandrijflijn moet meer koppel geven bij lage snelheden, zoals een wiellader ook heeft. De achteras beschikt over een sper en kan 9 graden pendelen. De vooras is star maar beschikt als optie over een hydraulische vlakstelling.

De 355E haalt z’n 140 pk uit een 4,5-liter 4-cilinder FPT-motor, hetzelfde blok als in de compacte Sennebogen overslagkranen. Ook de cabine is bekend van de overslagkranen.  Dankzij de hydraulische hoogteverstelling kun je als machinist een ooghoogte van 4,5 meter bereiken. Dat is  net voldoende om over de rand van een walkingfloor-oplegger te kijken, en ruim voldoende om in containers te kijken.

’50 procent hogere opbreekkracht aan de bak’

Door de cabine omhoog te zetten, kijk je rechts nooit tegen de mast aan. Het goede zicht maakt werken met de machine veilig, een argument dat de laatste jaren steeds belangrijker geworden is. Omdat de getoonde 355E als beursmodel op doorreis was naar Engeland, kwam deze helaas nog niet in actie. Zelf rijden was zodoende niet mogelijk.

18BMA11_sennebogen355E_6

Sennebogen claimt met de Z-kinematiek een 50 procent hogere opbreekkracht aan de bak te hebben. De bakcilinder is hierbij liggend in de hoofdgiek gebouwd.

De voorganger was geen bestseller

Het segment waarin Sennebogen zich nu begeeft, is niet helemaal nieuw voor de fabrikant. Al in 2006 kwam Sennebogen met een machine die volgens dezelfde filosofie was gebouwd: de 305C MultiHandler. In 2009 kwam de 310 erbij, een 20-tons machine die 10 ton kon heffen. Later gingen die types weer uit productie.

Van de 305C werden zo’n 450 stuks gebouwd en verkocht, waarmee het geen bestseller was. Wel heeft Sennebogen lessen getrokken uit deze geschiedenis. Enerzijds op technisch vlak, maar ook als bedrijf. Zelf wil de fabrikant het niet zo stellen, maar je zou kunnen zeggen dat deze machines nooit echt uit de schaduw van de overslagkranen kwamen. De verreikers waren meer bijzaak en kregen wellicht niet de aandacht die ze nodig hadden om écht door te breken.

Multi Line-divisie als derde businessunit

Nu pakt men het daarom anders aan. Sennebogen ziet de recyclingmarkt groeien en ook de vraag naar speciale en professionele overslagmachines. Dus zet Sennebogen er nu veel duidelijker op in. Geen bijzaak meer, maar een serieuze tak.

Om dat kracht bij te zetten, richt Sennebogen er naast de divisie overslagkranen en de divisie hijskranen nu een derde businessunit voor op: de zogenoemde Multi Line-divisie. Die gaat zich volledig richten op de recycling en industriële markt. De uitvalsbasis is Wackersdorf, waar Sennebogen de 355E ook gaat bouwen.

Korte lijnen dankzij eigen team van ontwikkelaars

De nieuwe divisie staat zowel technisch als ook commercieel onder leiding van Michael Trunzer. Hij beschikt over een eigen team van ontwikkelaars en servicemonteurs die vanuit dezelfde fabriek werken. Trunzer is ervan overtuigd dat er hierdoor korte lijnen zijn, zowel intern als richting de klant. En het team kan zich puur op de Multi Line-machines richten. Een wezenlijk verschil met voorheen dus.

De ambities van Sennebogen zijn dan ook groot. In 2019 wil Sennebogen meer dan honderd multi-verreikers bouwen. Trunzer: ‘Het plan is dat er een complete serie komt, bestaande uit vijf modellen. Zowel grotere als kleinere types.’ Ook de Nederlandse importeur SMT deelt de hoge verwachtingen en voegt de daad bij het woord door drie 355E’s te bestellen. Die machines worden momenteel gebouwd. Vanaf komende maand gaan ze draaien in SMT’s eigen verhuurvloot.

Ook een digitaal abonnement op BouwMachines, met onbeperkt toegang tot alle Premium-artikelen? Dat kan al voor 6,25 euro per maand. Klik hier voor meer informatie. 

Meer nieuws over verticaal transport:

Reageer op dit artikel