artikel

Nieuwe Cat-sloopschaar ‘beetje een kindje’ van Van Liempd

Materieel Premium

Nieuwe Cat-sloopschaar ‘beetje een kindje’ van Van Liempd

Sloopbedrijf A. van Liempd uit Sint-Oedenrode nam eind augustus een Cat MP332-sloopschaar in gebruik. Ondanks dat het een nieuwe serie betreft, had het sloopbedrijf toen toch al ruim twee jaar ervaring met de MP300-serie schaar. Van Liempd testte namelijk een prototype van deze nieuwe range voor Caterpillar Work Tools. Cat-engineers volgden continu in de praktijk of hun aanpassingen het gewenste effect sorteerden. De veel snellere cyclustijden in combinatie met meer kracht overtuigden de mannen bij Van Liempd uiteindelijk.

In het segment van de sloopscharen, waaronder multiprocessors, hebben fabrikanten de laatste jaren heel wat vernieuwd en bedacht. De concurrentie is groot, dus stilzitten is er niet bij. Steeds snellere cyclustijden en slimmer opvangen van slijtage zijn meestal de kernpunten van vernieuwing. Om niet achterop te raken is innovatie een must voor elke fabrikant in de markt.

Volledig nieuwe MP-serie

Dat ook Caterpillar Work Tools volop inzette op het doorontwikkelen van haar sloopscharen is dus logisch. Uitkomst is de volledig nieuwe MP-serie. Caterpillar brengt deze op de markt als MP300-serie, Verachtert als VT300-serie. De types 318 en 324 bestonden al, en daar komen de 332, 345 en 365 nu bij.

Na uitvoerig testen kocht A. van Liempd de Cat MP332 sloopschaar. Hij weegt zo’n 3,3 ton.

Inclusief vergruizerbek (P-bek) lopen de eigen gewichten uiteen van 2.077 voor het instapmodel tot 6.145 kilo voor topmodel 365. Andere kaken zijn de CC (betonschaar), de D (sloopschaar) en S (schrootschaar). Verder zijn er nog de tankschaar (TS) en de universele (U) schaar. Wij zagen de MP332 aan het werk. Die valt als nieuw model tussen de eerdere MP40 en MP50 in (cq. VT40 en VT50).

Mechanische snelwissel

Grootste wijziging op de nieuwe MP’s zit ‘m in de snellere cilinder met SpeedBooster-ventiel én het wisselsysteem van de bekken. Cat Work Tools kiest nog steeds voor een mechanische snelwissel, en dat zou je opvallend kunnen noemen.

Maar volgens de fabrikant blijkt uit de praktijk dat een hydraulisch wisselsysteem niet altijd probleemloos functioneert. Ook is er kans op storingen die niet direct in het veld opgelost kunnen worden. Om de bedrijfszekerheid te garanderen is er opnieuw voor een mechanisch wisselsysteem gekozen.

Wisselen gaat sneller dan bij de vorige serie

Het wisselen is nu wel zodanig aangepast dat het sneller gaat dan bij de vorige serie. Overigens zijn de bekken van de voorgaande modellen nog steeds te gebruiken op de nieuwe MP. Dat geldt althans voor een aantal modellen en kleine aanpassing is wel nodig.

Nieuwe bekken kennen een andere opbouw met veel meer verwisselbare slijtdelen. Zo hoeft er  minder gelast of opgelast te worden. Onderhoud kost dus minder manuren.

De schaar is pas één dag oud

Terug naar de praktijk. De schaar is op het moment van schrijven net geleverd, zelfs pas één dag oud. De vergruizerbek staat in de bijgeleverde transportbok nog strak in de lak op de werf in Eindhoven. Van Liempd sloopt hier een voormalig lyceum in opdracht van woningcorporatie Woonbedrijf.

Voorafgaand aan de sloop nam de asbestsanering zo’n 12 weken in beslag. Na het strippen resteert nu vooral nog het betonnen geraamte. Het metselpuin is ook al gescheiden afgevoerd. De verwachte 7.000 ton beton staat nog en is nu aan de beurt. Door de gescheiden aanpak kan dit bij Baetsen gebroken, gewassen en opgewerkt als grindvervanger worden hergebruikt in de betonindustrie. Om zo weinig mogelijk fijne deeltjes te produceren, werkt Van Liempd daarom met de sloopschaar in plaats van de vergruizer.

Het glas beeft in zijn sponningen…

Om ruimte te maken voor de high-reach kraan gaan allereerst de aanbouwen tegen de vlakte. Het enkelglas in het gehele pand beeft in z’n sponningen als machinist Bert met zijn Cat 349E aan het knippen gaat. De snelheid is indrukwekkend. Een combinatie tussen een snelle machinist en de vlot bewegende MP332-schaar.

Het typische geluid van de 3,3 ton wegende schaar met D-bek maakt de beleving compleet dat er écht wat gebeurt. Het ventielenblok op de nieuwe schaar maakt namelijk een geluid dat in eerste instantie niet te verenigen is met dat van een sloopschaar. Het is de boosterfunctie die in stappen de druk in de cilinder met een factor 2 omhoog gooit. Het geluid is te vergelijken een milde variant van het geratel van een sloophamer. Het geeft de schaar zijn beloofde extra kracht.

Veel sneller en sterker dan zijn voorganger

Machinist Bert is intussen niet meer te stoppen, eerder bij het aankoppelen van de schaar was hij al kort maar krachtig in zijn oordeel: ‘Hij is veel sneller en sterker dan de voorganger.’ Cat zelf claimt een halvering van de cyclustijd en 19 procent meer kracht.

Van Liempd testte een MP345 als proto, geschikt voor machines van 45 tot 65 ton. Met name de positie van de tanden werd in de praktijk getest gedurende de laatste twee jaar.

Soms hele dagen betonconstructies knippen

Arie van Liempd: ‘Vanachter een computerscherm kan iets mooi lijken, maar het gaat om de praktijk. Als een tand onder een andere hoek staat, moet dat bijvoorbeeld niet resulteren in extra slijtage. Daarom heeft Cat veel getest bij ons. Soms werden er hele dagen betonconstructies geknipt. Dit werd dan gefilmd, zodat de engineers terug konden kijken wat het effect precies is van een aanpassing. De MP is daarom ook een beetje óns kindje geworden.’

In overleg met de machinisten, Van Liempd noemt ze liever operators, ging de sloper tot aanschaf over. Met het verschil dat er geen MP345, maar een lichtere MP332 is gekocht. Die past beter in het machinepark omdat Van Liempd vier rupskranen in de gewichtsklasse 35 tot 50 ton heeft. Zo is die multifunctioneler inzetbaar.

De schaar is vinniger, ‘en ja, wij zijn in principe Cat-mensen’

Voor eigenaar Van Liempd lag de keuze voor de hand: ‘De schaar is gewoon vinniger, niet meer hoeven lassen op het moederframe is een voordeel. En ja; we zijn in principe Cat-mensen.’

Operationeel directeur Sjors van Gorp: ‘Ook is de MP-schaar een Nederlands product, dat vinden we belangrijk. In de praktijk is deze schaar snel en krachtig. En het wisselen van sloopbek, naar crushbek, naar staalbek gaat snel en goed.’ Hij vat samen: ‘Het is eigenlijk een Zwitsers zakmes, maar dan made in Holland.’

Meer foto’s onder dit artikel

Onder dit artikel vindt u  meer foto’s van de sloopschaar. Door op het zwart-witte blokje te klikken dat rechtsonderin op de foto staat, krijgt u de foto groter te zien. Met de pijltjes die halverwege de foto aan de zijkant staan, kunt u de volgende foto bekijken, of de vorige.

Zie hier ons merkdossier over Caterpillar.

‘Werkvoorbereiding samen met de klant’

Dat A. van Liempd Sloopbedrijven inzet op één op één hergebruik van materialen uit de sloop, daar schreven we al eerder over. De markt is daar echter niet altijd rijp voor.
Met een driejarig contract met Woonbedrijf Eindhoven is wel weer een belangrijke stap gezet, verwacht operationeel directeur Sjors van Gorp. ‘Bewustwording bij de klant is nodig, dan gaat circulariteit pas rollen. Woonbedrijf wil de duurzaamste woningcorporatie zijn en steekt dan ook zijn nek uit om te laten zien dat dat ook kan. Door meer transparantie van onze kant krijgen zij meer begrip en kunnen ze onze wereld beter snappen. Zo hebben we nu elke twee weken overleg, waarbij we precies laten zien wat er is afgevoerd. Ook de werkvoorbereiding deden we écht samen met Woonbedrijf. Dat nam een half jaar in beslag.’

 

Foto's

Reageer op dit artikel