artikel

Na jaar lang verbouwen is de Doosan 380 LC-5 een funderingsmachine

Materieel Premium

Na jaar lang verbouwen is de Doosan 380 LC-5 een funderingsmachine

De funderingstak van Sterk heeft een nieuwe kraan aan het machinepark toegevoegd. Volledig volgens eigen visie gebouwd met een zware vierdelige giek, een powerpack achterop en als totaal tot in de puntjes afgewerkt. Tot zover niets nieuws, want Sterk ontwikkelde al vaker speciale machines. Tóch is de nieuwe funderingsmachine een bijzondere. En ook al ziet hij er spectaculair uit; het bijzondere schuilt vooral in de techniek ónder de kap.

Het lijkt wel of heel funderend Nederland zich verzameld heeft in het centrum van Delft. Makelaarstellingen, vakwerkgieken en boorstellingen bepalen de skyline van het centrum dit najaar.

Op de plek waar binnenkort een appartementencomplex gaat verrijzen, is ook funderingsbedrijf Sterk aanwezig, met zijn nieuwe kraan. Machinist Mark Ruizendaal slaat de damwanden die straks de bouwkuip van de parkeergarage zullen vormen. Een routineklus voor Sterk, die dit soort werken volledig aanneemt, calculeert en uitvoert.

‘Echt puur genieten’ van gloednieuwe machine

Ruizendaal verruilde z’n twintig jaar oude PMI-kraan deze zomer voor de gloednieuwe ST680-HD.1. Ook na enkele weken draaien is z’n enthousiasme nog als op de dag van aflevering. Hij kan niet over de machine praten zonder erbij te lachen.

‘Eerst was het al geen straf om naar mijn werk te gaan, maar nu is het echt puur genieten.’

ZIE DE FOTOREPORTAGE ONDER AAN DIT ARTIKEL.

Sterk wil nét iets anders

De nieuwe kraan is dan ook een plaatje. Sterk werkte samen met PVE Piling (Dieseko) enSTC aan de ombouw. Sterk heeft een lange traditie in het zelf bouwen van zulke specials, en heeft dus genoeg technische expertise in huis om precies te weten wát men wil en hoe het technisch gemaakt moet worden.

‘Als Sterk willen we nét iets anders. Het is ons eigen idee en we hebben zelf de lead’, verduidelijkt algemeen directeur Peter van Halteren, hoofdverantwoordelijke voor de ontwikkeling en bouw van de machine.

In eigen huis software LMB-beveiliging programmeren

Voor de uitvoering van de ombouw tekende STC, het custom powerpack en trilblok komt van PVE. Opvallend is dat Sterk niet alleen mee ontwerpt, maar óók mee bouwt. En dat gaat ver. Zo programmeert Sterk in eigen huis de software van de zelf ontwikkelde LMB-beveiliging en regelt een eigen monteur ook de afstelling van de machine als geheel.

Machine ging van 38 naar 68 ton

Die machine rolde ooit uit de fabriek als een standaard Doosan 380 LC-5. Dat die origineel 38 ton weegt en nu 68 ton, is alleszeggend: hij is flink verbouwd en dat proces duurde bijna een jaar.

Het begon met de onderwagen; die bouwde STC volledig nieuw. Deze is nu hydraulisch te verbreden en de rupsen zijn bovendien afneembaar. De bovenwagen werd volledig aangepast op de komst van de zware vierdelige giek.

Powerpack start automatisch op als olie wordt gevraagd

Het contragewicht maakte plaats voor het powerpack. De 13-liter Volvo-motor levert zo’n 560 pk en drijft de hydrauliekpomp voor het trilblok aan. Net zoals het 318 pk tellende Scania-blok in de Doosan voldoet deze aan de Stage IV emissie-eisen.

Bijzonder: het powerpack start automatisch op als er olie gevraagd wordt, en schakelt vanzelf uit. Bovendien kan het pack zichzelf hydraulisch afzetten op de grond, bijvoorbeeld voor transport, of daar dienst doen als losstaand powerpack.

Ook in te zetten als lichtere en compactere machine

Door het originele contragewicht aan te koppelen kan de machine ook weer ander werk doen; de standaard dubbele 350-literpompen leveren dan alle olie en maken dat de machine dan nog multifunctioneler in te zetten is, als lichtere en compactere machine.

De cabine lijkt standaard, maar ging ook op de schop. Voorruit en dakraam zijn nu één geheel en vervangen door gepantserd glas.

Cilinders naar buitenzijde gezet

Het giekconcept blijft spectaculair, maar wijkt niet veel af van de PMI-machines zoals Sterk die al langer heeft. ‘Je wilt een bepaalde slag en bereik halen, dus ga je opnieuw kijken waar de systeempunten komen te liggen’, zegt Van Halteren.

Nieuw is dat de cilinders naar de buitenzijde zijn gezet, voor meer stabiliteit in de giek. Die kan nu grotere krachten aan en dat komt van pas bij nieuwe technieken, zoals het statisch trekken en drukken van damwanden. Sterk gebruikt die techniek nu vaak in combinatie met een makelaarstelling, maar een hydraulische kraan zoals deze is flexibeler, snel inzetbaar en makkelijker in transport. Het zijn de kernpunten. De kraan kan in principe in één geheel op de dieplader.

Sneller vervoeren met beperkte vergunningen

Peter van Halteren: ‘Je ziet nu dat er steeds vaker beperkingen en eisen zijn aan het transport. Met name ook in het buitenland  zie je maximale tonnages of mag je alleen binnen bepaalde tijdvensters werken. Dat maakt ons minder flexibel. Het powerpack afzetten scheelt 15 à 16 ton. Ook kunnen we het trilblok, de jib en eventueel de rupsen eraf halen. Zo kunnen we de machine sneller vervoeren als het óns past en met beperkte vergunningen.’

Alle hydrauliek voorbereid op toekomstige technieken

Het ijzerwerk is al indrukwekkend. Toch zit veel denkwerk juist in slimme techniek onder de kap. Zo is alle hydrauliek voorbereid op toekomstige technieken om de damwanden trillingsvrij en/of geluidloos te zetten.

Sterk bouwde zelf positiesensoren op de giek en schreef een lastmomentbeveiliging voor de machine, die intussen TÜV-gekeurd is. De machine is hiermee gekeurd als funderingsmachine én als hijskraan.

Precies te zien hoeveel een plank weegt

Van Halteren: ‘Veilig werken is het belangrijkst. Op deze manier kan nooit discussie ontstaan of het hijswerk wel of niet funderings-gerelateerd is.’ Ook werkt Sterk aan software voor semi-automatische besturing. Doel is dat de machine straks automatisch rechtstandig en waterpas het trilblok laat zakken, of in elke andere voorgeprogrammeerde schuinte. Waarmee de hydraulische kraan óók een serieus alternatief wordt voor de makelaarstelling.

Het LMB-systeem heeft nu ook al voordeel voor de machinist; hij heeft exact de gewichten en positie van de giek in beeld. Ruizendaal: ‘Voorheen was het werk veel meer op gevoel, nu kan ik precies zien hoeveel een plank weegt.’

Oude kraan nog niet met pensioen…

Deze nieuwe machine kwam eigenlijk als vervanger voor de twintig jaar oude PMI. Toch is Ruizendaals oude kraan nog niet met pensioen. Na een revisie gaat die nu aan de slag bij Sterks Duitse zusterbedrijf. Eerder werd een andere PMI verkocht aan een Amerikaans funderingsbedrijf waar Sterk mee samenwerkt.

Van Halteren: ‘Je wilt dit soort specialistische machines natuurlijk liever niet voor een laag bedrag aan een concurrent in Nederland verkopen. Dus dit kwam goed uit.’ De voorbereidingen voor de bouw van een tweede machine, praktisch identiek aan de machine op de foto’s, zijn reeds gestart. Die moet medio volgend jaar gaan draaien.

Zie ook de fotoreportage onder aan dit artikel. Als u op het zwart-witte blokje rechtsonderin op de foto klikt, verschijnt de foto groter op uw scherm. Met de pijltjes links en rechts op de vergrote foto, kunt u door de fotoserie ‘bladeren’. 

 

 

 

Foto's

Reageer op dit artikel