artikel

Van der Wal sloopt A7-tunnel bij Joure met een mega-flex

Materieel Premium

Omdat traditionele sloop voor te veel trillingen zorgde, moest Ruurd van der Wal op zoek naar een alternatieve manier om de Hollandiatunnel onder de oude A7 klein te krijgen. Die manier vond hij: een zaagmachine met een blad van twee meter doorsnede die aan de kraan wordt gehangen. ‘Het slopen gaat een stuk langzamer dan normaal, maar de overlast is tot een minimum beperkt.’

Van der Wal sloopt A7-tunnel bij Joure met een mega-flex

Jarenlang zorgde hij dagelijks voor opstoppingen, flinke files en ander ongerief. We hebben het over de grootste rotonde van Nederland in het Friese Joure, met een straal van liefst 250 meter.

Aanleg nieuw knooppunt tussen A6 en A7

Om de dagelijkse ellende het hoofd te bieden en de verkeersveiligheid te verbeteren, werd in januari 2016 na een jarenlange voorbereiding door aannemer Gebr. van der Lee gestart met de aanleg van een nieuw knooppunt tussen de A6 en de A7.

Nadat de nieuwe weg gereed was, was het de beurt aan de slopers van Van der Wal Sloopwerken voor de sloop van een viaduct over en de sloop van de Hollandiatunnel onder de oude A7. 

Betonnen viaduct was in een week tijd een zandvlakte

Het slopen van het viaduct was de eerste klus voor de mannen van Ruurd van der Wal. Met Doosans DX490LC-5, DX380LC-5 en DX255LC-5 werd korte metten gemaakt met het betonnen kunstwerk uit de jaren 70; in een week tijd was het viaduct verworden tot een zandvlakte.

Vervolgens toog Van der Wal richting de 250 meter lange tunnel aan de Hollandiastraat. Deze sloop zou echter flink wat meer voeten in de aarde hebben…  

Trillingen veroorzaakten overlast

Ruurd van der Wal: ‘Als eerste knipten we het dek weg. Ondanks het vele ijzer in het beton ging dat voorspoedig. Vervolgens was het de beurt aan de inrit richting Joure. Dat verliep minder positief. Toen we met de trilnaald aan de schamprand begonnen, bleek dat de ondergrond van leem en zand de trillingen flink ver droeg richting de woningen aan de kant van Joure. Daarop hebben we minder zware uitrustingsstukken ingezet en metingen gedaan. Desondanks bleef er overlast van trillingen. In overleg met de betrokken partijen is er vervolgens gekozen voor een alternatieve sloopmethode voor de inrit vanaf de kant van Joure. De tunnelbak en de inrit vanaf de kant van Scharsterbrug konden we wel traditioneel slopen omdat de woningen ver genoeg van de slooplocatie af lagen.’ 

Welke zaag kan een decimeters dikke vloer aan?

Er moest een alternatieve manier van slopen worden bedacht die geen of nauwelijks trillingen oplevert. Ruurd van der Wal krabde zich een aantal weken lang flink achter zijn oren en speurde in zijn netwerk naar een oplossing. ‘Uiteindelijk kwam ik uit bij het in stukken zagen van de wanden en de vloer. Maar wie heeft een zaag die een vele decimeters dikke, zwaar gewapende vloer aankan? Ik had nog nooit zo’n ding gezien…’ 

Oplossing na lang rondkijken op Google en YouTube

Na vele uren surfen op Google en het speuren naar filmpjes op YouTube kwam Ruurd van der Wal op het spoor van het Tsjechische Echidna. Het bedrijf maakt uiteenlopende zaagmachines die onder andere worden gebruikt bij het werk in tunnels en steengroeves.

Joure-20180907 Van der Wal Sloopwerken zaagt een tunnel in stukken.

In haar assortiment heeft Echidna ook zagen die aan de lepelsteel van een kraan kunnen worden gemonteerd. ‘Zoals de D5HP, die kan worden voorzien van een blad van maximaal 2,5 meter diameter. Met zo’n zaag konden we de wanden en de vloer zeker klein krijgen.’ 

Mega-flex met snelwissel aan de kraan te koppelen

Via importeur Arvi kocht Van der Wal een D5HP-zaag met bladen van 1,6 en 2 meter doorsnede; beide iets kleiner dan de maximale maat. De mega-flex wordt eenvoudig met de snelwissel aan de lepelsteel van de Doosan DX255LC-5 gekoppeld.

De aandrijving van het zaagblad gaat via de hydrauliek van de rupsgraver. Daarbij is de 400 liter hydrauliekopbrengst van de Doosan voldoende om de zaag naar ruim 1.000 toeren per minuut te jagen. ‘Aan de machine zijn wel enkele aanpassingen gedaan’, vertelt Ruurd van der Wal. ‘Zo is de Doosan voorzien van een aanvullende drukloze retourleiding die rechtstreeks in de hydrauliektank uitkomt.’

Van der Wal Sloopwerken

De firma Van der Wal in Joure is gespecialiseerd in sloopwerken, asbestsanering en recycling van allerhande gebouwen en kunstwerken. Op het bedrijfsterrein ligt een flinke voorraad gebruikte bouwmaterialen opgeslagen. Het machinepark bestaat uit diverse kranen van vijftig tot één ton, een wiellader, compressoren, aggregaten, containerauto’s en een vrachtwagen met dieplader. Het bedrijf werkt voor uiteenlopende opdrachtgevers – overheden, woningcorporaties en aannemers onder andere – in de noordelijke helft van het land.

Om het zaagblad tijdens het zagen niet te laten verbranden, wordt dit gekoeld met water.  Nozzles onder de beschermkap zorgen hiervoor.

Verder is de zaag uitgevoerd met een automatische rem en is de draairichting omkeerbaar. Wanneer de zaag niet wordt gebruikt, kan ze eenvoudig op de meegeleverde bok worden geplaatst. 

Betonblokken van 18 ton

De Doosan met de mega-flex is nu een week aan de slag en heeft al de nodige meters gemaakt. ‘We zagen de betonnen vloer en wanden van de inrit eerst met het 1,6 meter blad in en vervolgens met het blad van 2 meter doorsnede helemaal door. Een dikte van zeventig centimeter is zo geen probleem. We maken er blokken van zo’n 18 ton van. Die tillen we vervolgens op de vrachtwagen en vervoeren ze naar ons recyclingbedrijf, waar de betonblokken worden verwerkt tot granulaat.’

Waar Ruurd van der Wal zich wel van bewust is, is dat door de verandering van werkwijze de klus langer gaat duren.  

De wapening bepaalt het tempo van de zaag

Terwijl de zaag soepeltjes door de tientallen centimeters dikke betonnen vloer glijdt, vertelt Ruurd van der Wal dat het duimdikke en volop aanwezige wapeningstaal in de vloer het tempo bepaalt. Hij heeft de woorden nog niet uitgesproken of het toerental van de zaag zakt lichtjes, het zaaggeluid wordt luider en de reuk van verbrand metaal doet zijn intrede.

Joure-20180907 Van der Wal Sloopwerken zaagt een tunnel in stukken.

Ruurd van der Wal: ‘Het vele ijzer in de vloer maakt het extra lastig voor de machinist.’

‘Het vele ijzer in de vloer maakt het extra lastig voor de machinist. Die moet de kunst verstaan om de zaag het werk te laten doen en niet de machine. Het is zoals bij een flex oftewel haakse slijper. Duwen zorgt alleen voor een hogere slijtage. Voor deze klus kun je niet simpelweg een machinist van de straat plukken. Het is precisiewerk wat veel gevoel vraagt.’ 

Na honderd meter is het diamant vrijwel verdwenen

De machinist haalt het zaagblad uit het beton omhoog. Hij merkt dat het zagen steeds moeizamer gaat. Wanneer het blad stil staat, wordt duidelijk waarom: het diamant op de tanden is na honderd meter gewapend beton zagen praktisch verdwenen. Tijd voor een nieuw blad.

Joure-20180907 Van der Wal Sloopwerken zaagt een tunnel in stukken.

Van der Wal heeft onderin de tunnelbak een regiment manshoge bladen klaar liggen. Het wisselen gaat vervolgens opvallend simpel: een handvol bouten losdraaien, het blad wisselen en het nieuwe blad vastbouten. Krap tien minuten later gaat de zaag het beton weer in voor de volgende honderd meter. 

 

Reageer op dit artikel