artikel

Record-hoogwerker veel breder inzetbaar dankzij virtuele oplegger

Materieel Premium

Een hoogwerker die tot maar liefst 31 meter reikt, maar gewoon door een chauffeur met rijbewijs BE op de bouwplaats kan worden afgeleverd. Die ontwikkelde Hoogwerker Centrum Nederland. Met dank aan BE-Combi, dat met zijn virtuele opleggers handig van de regels gebruik maakt en zo het tekort aan vrachtwagenchauffeurs opvangt.

Record-hoogwerker veel breder inzetbaar dankzij virtuele oplegger

Tot nu toe is het hoogste bereik voor een hoogwerker die nog met een personenrijbewijs bestuurd kan worden zo’n 27 meter. De autohoogwerker die HCN en BE-Combi samen ontwikkelden komt vier meter hoger. Hij kan ook nog eens tot zo’n 17,5 meter opzij werken. Dat maakt hem handig voor de montage van gevelplaten, het plaatsen van kozijnen, glazenwassen en tal van andere klussen.  Hij kan één- of tweezijdig worden afgestempeld en bevat een tweepersoons manbak met een overall belasting van 250 kilo. Directeur Wim van Beuzekom van Hoogwerker Centrum Nederland (HCN) spreekt van niet minder dan een wereldprimeur.

Hoge verwachtingen van exportmogelijkheden

De verhuurder beschikt inmiddels over drie exemplaren van de nieuwe hoogwerker. Er zijn er nog twee in bestelling. Beide bedrijven hebben hoge verwachtingen van de exportmogelijkheden van het concept. Het tekort aan vrachtwagenchauffeurs beperkt zich immers niet tot Nederland.

Bovendien stellen gemeenten ook steeds strengere eisen aan het toelaten van vrachtwagencombinaties in binnensteden. Overal zijn ambtenaren op zoek naar slimme logistieke concepten.

Tweemaal 3500 kilo vervoeren

BE-Combi maakt al langer bakwagens,  trekkers en opleggers die aan die twee zaken tegemoet komen. De voertuigen ogen als flinke bedrijfsbusjes, maar zijn in feite combinaties. Ze bestaan dus uit een trekker en een oplegger. Dan mogen ze tweemaal 3500 kilo vervoeren in plaats van eenmaal. Terwijl de combi’s nauwelijks groter zijn dan bedrijfsbussen en geen ingewikkelde chauffeursvaardigheden vergen zoals bij het achteruit inparkeren met een aanhanger. Een kind kan de was doen.

Oplegger wordt losgekoppeld voor RDW-keuring

De clou zit in de aanhanger of oplegger die BE-Combi  heel compact bouwt en star verbindt met de trekker. Veel meer dan een stel wielen en een koppelschotel is de oplegger eigenlijk niet. Wie goed naar de nieuwe autohoogwerker kijkt, ziet dat alleen het achterste stel wielen bij de oplegger hoort. De overige wielen horen bij de trekker.

De oplegger is uitgerust met steunpootjes. Voor de jaarlijkse keuring door de RDW wordt hij losgekoppeld, daarna wordt hij weer vast verbonden.  Scharnieren rondom de koppelschotel kan niet.

‘We doen niets illegaals, maar maken slim gebruik van de regels’

Volgens directeur Niek Slotboom van BE Combi krijgt hij heel enthousiaste reacties van de medewerkers van de Rijksdienst voor het Wegverkeer die zijn combinaties keuren.

‘We doen niets illegaals, maar maken slim gebruik van Europese regels en spelen in op trends.  We zijn ook niet de enigen die dit doen. We zijn weliswaar de grootste, maar er zijn in Nederland drie serieuze partijen die dit soort combinaties bouwen’, zegt Slotboom tegen Cobouw.

Straks hoogwerkers op basis van busjes Mercedes-Benz of MAN?

De autohoogwerker is nu gebouwd op basis van een Iveco. Ook de hoogwerker komt uit Italië, van de firma Oil&Steel uit de omgeving van Verona. Als ze in Duitsland willen groeien, een ambitie die HCN en BE-Combi allebei koesteren, ligt het voor de hand ook hoogwerkers op basis van busjes van Mercedes-Benz of MAN te gaan bouwen. Maar daarover moeten nog gesprekken met de fabrikanten worden gevoerd.

Slotboom: ‘Het chassis van hun voertuigen moet wel geschikt zijn voor de flinke krachten die de hoogwerkers uitoefenen. Misschien moeten ze daar aanpassingen voor maken, maar in elk geval moeten ze goedkeuring verlenen, zodat de garantie voor het voertuig in stand blijft.’

De combi blijft net binnen de toelatingsgrens van 7000 kilo

De combi op basis van de Iveco heeft een gewicht van 6970 kilo en valt dus net binnen de toelatingsgrens van 7000 kilo. Maar er zijn volgens Slotboom nog wel wat optimalisatiemogelijkheden om het gewicht verder terug te brengen. Wat dat betreft zijn er geen principiële problemen om ook met andere autofabrikanten in zee te gaan. ‘Maar je moet ergens mee beginnen.’

Foto's

Reageer op dit artikel