artikel

Kemp richt pijlen nu ook op sloopsector

Materieel Premium

Het merk Kobelco is de afgelopen jaren door importeur Kemp, onderdeel van Reesink Construction Equipment, in de gww-sector stevig op de kaart gezet. Nu worden de pijlen ook nadrukkelijk gericht op de sloopbranche. Van Groningen Sloopwerken in Middelharnis is al jaren een tevreden gebruiker van de Kobelco machines. Meest recente aanschaf is een Kobelco SK350LC-10.

Kemp richt pijlen nu ook op sloopsector
Basisschool De Sterrekijker in Dordrecht valt ten prooi aan de Kobelco SK300LC-10 van Van Groningen Sloopwerken uit Middelharnis. Importeur Kemp wil, nu de naam van Kobelco gevestigd is in de gww-sector, het merk ook in de sloopwereld op de kaart zetten.

John van Groningen, eigenaar van Van Groningen Sloopwerken uit Middelharnis, is al zo’n vijftien jaar een tevreden gebruiker van Kobelco-machines in de sloop. Hij schafte begin deze eeuw zijn eerste Kobelco aan, een SK235SR. ‘Destijds heb ik binnendraaiers van een aantal merken overwogen. De keuze viel op Kobelco omdat deze machine het beste zicht bood bij het beladen van de containers. Uitgerust met een extra contragewicht woog deze robuuste machine een 28 ton’, herinnert Van Groningen zich nog goed.

De SK235SR binnendraaier beviel zo goed dat Van Groningen in de jaren daarna bleef kiezen voor Kobelco. Afgelopen jaar investeerde hij in een Kobelco SK270SR en een SK300LC-10. Dit jaar volgde een Kobelco SK350LC-10 rupsgraafmachine. Het machinepark van Van Groningen Sloopwerken telt nu zes Kobelco machines, variërend in gewicht van 1 ton tot 40 ton. Daarnaast is Van Groningen nog in het bezit van een Kato machine met een 20 meter sloopgiek.

De SK350LC-10 is hiervoor uitgerust met een PVE 2316 VM trilblok. Op deze manier kunnen we per dag vier tot tien palen uit de grond trekken.

Palen trekken en school slopen

De SK270SR en de SK350LC-10 worden ten tijde van het bezoek ingezet bij het trekken van palen. Het industrieterrein aan de Voorweg in Ridderkerk wordt uitgebreid en daarom moest een aantal huizen en loodsen wijken. Nu de bovenbouw in opdracht van aannemer Kraaijeveld uit Barendrecht is gesloopt, resteren nog 20 palen met een lengte van 18 meter die uit de grond verwijderd moeten worden. De SK350LC-10 is hiervoor uitgerust met een PVE 2316 VM trilblok, gehuurd bij Dieseko. ‘Op deze manier kunnen we per dag vier tot tien palen uit de grond trekken’, zegt Van Groningen.

De SK350LC-10 mag zich deze dag bewijzen bij de sloop van basisschool De Sterrekijker in Dordrecht. Volgend jaar moet op deze locatie een nieuwe school verrijzen. Net als de SK300LC-10 heeft Van Groningen de SK350LC-10 laten voorzien van een dom onder de giek. Dankzij deze optie heeft de machine meer hefthoogte en kan dichterbij containers geladen worden.

Verder zijn de machines voorzien van afgeschuinde rupsen, een slooprek op de cabine en bakcilinderbescherming. ‘Heel veel andere extra’s zijn niet nodig, want de Kobelco-machines zijn al behoorlijk compleet uitgerust. Zo is een camera achterop en aan de rechterzijde van de machine bij Kobelco standaard’, aldus Van Groningen. Door Kemp uitgeleverde rupsgraafmachines vanaf 18 ton worden standaard voorzien van drie rupskettinggeleidders per kant, voor een rustige loop van de onderwagen.

In de afgelopen jaren heeft Kemp het merk in de grondverzetsector stevig op de kaart gezet. Nu willen we ook verder groeien in de sloopwereld.

Marktleider in Japan

‘In Japan zijn de Kobelco-machines de nummer 1 in de sloopsector. In Nederland kom je het merk in de sloopbranche nog niet veel tegen’, merkt John Van Groningen op. ‘Ik ben al geruime tijd overtuigd van de kwaliteit van de machines, ook bij inzet in de sloop. Niet onbelangrijk is bovendien de goede service die Kemp biedt. Ik hoef maar te bellen en de mensen staan voor me klaar. Dat maakt ook dat ik voor Kobelco kies.’

Daniël Buijs, verkoopadviseur bij Kemp, bevestigt dat Kobelco in Japan al jarenlang marktleider is in de sloop. ‘Kemp is sinds 2013 importeur van Kobelco. In de afgelopen jaren hebben we het merk in de grondverzetsector stevig op de kaart gezet. Nu willen we ook verder groeien in de sloopwereld’, geeft Buijs de ambities weer.

SK400DLC-10 en SK550DLC-10

Dat het Kobelco – en daarmee ook Kemp – serieus is om ook aan deze kant van de aardbol voet aan de grond te krijgen in de sloopsector, bewijzen de twee sloopmachines die de Japanse machinebouwer begin dit jaar heeft gelanceerd, specifiek ontwikkeld voor de Europese markt. Op de Bauma in München debuteerde in 2016 al de SK400DLC-9. ‘Deze machine was vooral bedoeld om de markt af te tasten. Met de feedback die Kobelco daarna heeft gekregen van Europese klanten is de machine op diverse punten verbeterd. Dat heeft geresulteerd in de begin dit jaar gelanceerde SK400DLC-10 en SK550DLC-10’, aldus Buijs.

De verkoopadviseur van Kemp hoopt dat de eerste nieuw gelanceerde Kobelco sloopmachine nog dit jaar zijn weg vindt naar een Nederlandse klant. ‘De machines zijn in ieder geval heel positief ontvangen.’ John van Groningen is al langer overtuigd van de kwaliteit van Kobelco machines in de sloop. ‘Mocht mijn Kato met 20 meter sloopgiek aan vervanging zijn, dan zal ik deze nieuwe Kobelco sloopmachines zeker overwegen.’

Snel aan- en afkoppelen van giekdelen met NEXT-systeem

Zowel de 49 ton wegende SK400DLC-10 als de 62,8 ton zware SK550DLC-10 zijn uitgevoerd met Kobelco’s NEXT-systeem, voor snel aan- en afkoppelen van giekdelen voor slopen op grote hoogte en ontmantelen van funderingen. ‘In 20 minuten kan gewisseld worden van bijvoorbeeld een triple giek naar een sloopgiek’, aldus Daniël Buijs, verkoopadviseur bij importeur Kemp. Hij noemt het een groot pluspunt dat alle werkzaamheden voor het aan- en afkoppelen vanaf de grond kunnen worden uitgevoerd.

Een ander voordeel van het NEXT-systeem op de Kobelco sloopmachines is de geringe transporthoogte. Met de giek opgevouwen bedraagt die zo’n twee meter. Daarmee kunnen de machines op standaard trailers vervoerd worden. Ook zijn de onderwagens van beide Kobelco’s hydraulisch verstelbaar van 2.980 naar 3.480 meter. Doordat de breedte binnen de drie meter blijft voldoen de machines aan de EU-regels voor transport.

Werkhoogte en -diepte

Beide sloopmachines beschikken over vier ultra-long attachment-configuraties. De maximale werkhoogte van de SK400DLC-10 is 24,7 meter (penhoogte). Het maximale gewicht van het uitrustingsstuk is dan 2.600 kg. De SK550DLC-10 heeft een maximale werkhoogte van 27,53 meter, met eveneens een maximaal 2.600 kg wegend aanbouwdeel. De maximale werkdiepte van de SK400DLC-10 en SK550DLC-10 is respectievelijk 6,21 en 6,26 meter.

De machines staan op 600 mm brede rupsplaten. Sensoren op de draaikrans controleren de stabiliteit van de machine bij het zwenken. Als de stabiliteit in gevaar komt, klinkt er een alarm. Ook als het aanbouwdeel te dicht in de buurt van de cabine komt, gaat er een alarm. Verder hebben de machines camera’s achterop en opzij, bescherming tegen vallende objecten en een uitneembaar contragewicht. Veel componenten zijn extra versterkt voor een langere levensduur.

 

 

 

 

 

Foto's

Reageer op dit artikel